موضوع : پژوهش | پایان نامه

مقایسه هوش معنوی، هوش هیجانی و کیفیت زندگی زندانیان و غیر زندانیان


پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: مهرداد محسنی نسب
استاد راهنما: میرعبدالحسن عسکری رانکوه
دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد رشت
چکیده

عوامل مختلفی در بروز رفتارهای مجرمانه افراد دخیل هستند که در این بین نقش هوش معنوی و هیجانی در کنار کیفیت زندگی این افراد قابل توجه است. هدف پژوهش حاضر مقایسه هوش معنوی، هوش هیجانی و کیفیت زندگی زندانیان و غیر زندانیان بود. روش پژوهش حاضر روش پژوهش علی- مقایسه‌ای (پس رویدادی) بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی زندانیان شرق گیلان (زندان‌های لاهیجان، لنگرود و رودسر) در سه ماهه اول سال 1397 به تعداد تقریبی 1100 نفر بود. از این بین نمونه‌ای به حجم 200 نفر (100 نفر زندانیان و 100 نفر غیر زندانیان) با توجه به پیشینه پژوهش‌های مرتبط و ملاک ورود و خروج پژوهش و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس برای زندانیان و روش هدفمند برای غیر زندانیان انتخاب شدند و پرسشنامه‌های هوش معنوی کینگ (2008)، هوش‌هیجانی شوت (1998) و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF) را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌هایt گروه‌های مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد بین میانگین هوش معنوی و مولفه‌های تفکر وجودی انتقادی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی، بسط حالت هشیاری (01/0P<)؛ بین میانگین هوش هیجانی و مولفه‌های تنظیم هیجان و بهره برداری از هیجان (01/0P<)؛ همچنین، بین میانگین کیفیت زندگی و مولفه‌های سلامت روانی، روابط اجتماعی و سلامت محیط در دو گروه زندانیان و غیر زندانیان تفاوت معنی‌دار وجود دارد (01/0P<) که در تمام این موارد نمرات زندانیان به‌طور معنادر نسبت به غیر زندانیان در سطوح پایین‌تری قرار داشت. در حالی که بین مولفه ارزیابی و بیان هیجان هوش هیجانی و مولفه سلامت جسمانی کیفیت زندکی تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0<P). بر این اساس آموزش هوش معنوی و هوش هیجانی در کنار بهبود کیفیت زندگی افراد در معرض آسیب به منظور پیشگیری از جرم و جنایت به متولیان امر پیشنهاد می گردد.

 

نظر شما