بررسی و تحلیل پوسترهای تجاری با موضوع ماه مبارک رمضان در جهان اسلام (2017-2007)- پروژه عملی: طراحی پوسترهای تبلیغاتی با موضوع ماه مبارک رمضان
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: نسرین عرب سرخی
استاد راهنما: محمد خزایی
استاد مشاور: ابوتراب احمدپناه
دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر
چکیده
اهمیت ماه مبارک رمضان بر کسی پوشیده نیست. از طرف دیگر ماه مبارک رمضان و روزه داری به عنوان یک مناسبت دینی مهم که آیینی مهم نیز در بین مسلمانان است به یک فرصت تبلیغاتی بزرگ برای تبلیغات مختلف سیاسی، فرهنگی و تجاری بدل گشته است. مهم ترین بخش تبلیغات این ماه مربوط به تبلیغات تجاری است و شرکت های بزرگ تجاری برای تبلیغات در این ماه با یکدیگر به رقابت می پردازند. هدف از این پژوهش شناخت شاخصه های گرافیکی پوسترهای تجاری با موضوع ماه مبارک رمضان در جهان اسلام است و اهداف جزئی آن؛ تبیین انواع روش های خلاقانه ی ایده پردازی در اجرای پوسترهای ماه رمضان، شناخت تکنیک های اجرایی به کار رفته در پوسترها، شناخت کارکردهای رنگ های به کار رفته، شناخت موضوع تبلیغ با طراحی پوستر مناسبت ماه رمضان و تبیین نمادهای به کار رفته در آن ها. پژوهشگر در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و اسنادی بهره برده است و روش تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی می باشد. بدین منظور از میان 350 پوستر گردآوری شده با موضوع تحقیق از سراسر دنیا به بررسی و تحلیل12 نمونه پوستر پرداخته شده است. در این واکاوی که از نظر تکنیک اجرایی، کادر پوستر، ترکیب بندی و ساختار، شعار پوستر، اندازه و فونت نوشتار، رنگهای به کار رفته، نماد، آرایه و محتوای پیام پوستر مورد بررسی قرار گرفته اند. در خاتمه نتایج زیر حاصل گردید: تبلیغات تجاری مربوط به ماه رمضان بیشتر شامل تبلیغات مواد غذایی هستند. شرکت های زنجیره ای واقع در کشورهای اروپایی از این نوع تبلیغات بیشتر بهره برده اند. تکنیک اجرایی این پوسترها فتوگرافیک می باشد. طراحان در اکثر این پوسترها از نماد هلال ماه که مبتنی بر حس معنوی است بهره گرفته اند. بر همین اساس، شرکت های استفاده کننده از این نوع تبلیغات در جلب توجه مشتریان خود در کشورهای اسلامی توفیق قابل توجهی کسب نموده اند.
نظر شما