موضوع : پژوهش | پایان نامه

تئاتر ابزورد و فلسفه‌ی معاصر

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1391
موضوع: فلسفه هنر
پدیدآور: محمد خاری
استاد راهنما: علی‌اکبر علیزاد
دانشگاه هنر تهران، دانشکده هنرهای کاربردی
چکیده

قرنِ بیستم از پی قرن نوزدهم با فوران آثار نو، بدیع و براندازننده‌ی منطق‌های بصری-روایی پیشین همراه بوده است. تئاتر نیز مانند دیگر حوزه‌های هنر مدرن، از این تلاطم‌ها، انقلاب‌ها و دگرگونی‌ها برکنار نبوده است. یکی از جریانات تأثیر گذار و سرشناس تئاتر نوین، تئاتر ابزورد است که اغلب آن را به نامِ تئاتر پوچی می‌شناسند. این مطالعه کوشش می‌کند با کند و کاو در پس‌زمینه‌های اجتماعی-فکری ظهور این قسم هنر، به فهمِ هسته‌ی مرکزی این جریان هنری که همان بحرانِ معنا است نزدیک شود. بحرانِ معنا همچنین از پرسش‌های محوری فلسفه‌ی معاصر نیز بوده است. این مطالعه با تمرکز بر ساموئل بکت و آثارش، به عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های نسبت داده شده به تئاتر ابزورد، می‌کوشد با پیوند دادنِ پرسش از بحران معنا در نقد و فلسفه‌ی معاصر و بازنمود آن در ادبیاتِ نمایشی قرن بیستم، مواجهه‌ای زیباشناختی-فلسفی از اثر شناخته‌ شده‌ی بکت در زبان فارسی، یعنی در انتظار گودو، ارائه کند.

نظر شما