جامعهشناسی تماشاگران تئاتر در دوره پهلوی
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1391
موضوع: سینما (کارگردانی)
پدیدآور: میثاق نعمتگرگانی استاد راهنما: شیرین بزرگمهر استاد راهنما: حمیدرضا افشار
دانشگاه هنر تهران، دانشکده سینما و تئاتر
چکیده
پژوهش حاضر تماشاگر تئاتر ایران را از منظر جامعهشناختی در دوره زمانی پهلوی (پهلوی اول و پهلوی دوم) مورد مطالعه قرار میدهد. شیوهی طرح مباحث در هر فصل بدین منوال خواهد بود که ابتدا شرحی از اوضاع سیاسی-اجتماعی و وضعیت فرهنگی اجتماع در دورهی مورد نظر ارائه خواهد شد، سپس با اختصار وضعیت کلی تئاتر در دورهی مورد نظر بیان میگردد تا زمینهی آشنایی لازم برای طرح مباحث جامعهشناسی فراهم گردد. پژوهش با رویکردی جامعه شناسانه و بهرهگیری از آراء و نظریههای پیر بوردیو، با واکاوی تماشاگر ایرانی، در دوران پهلوی اول، دورانی که از یک سو سیاست تشویق و الگو برداری از غرب و از سوی دیگر سیاست نمایش عظمت ایران باستان از سوی حکومت مورد نظر قرار داشته است، آغاز خواهد شد و سپس این رویکرد را در زمان پهلوی دوم ادامه میدهد، زمانی که آزادی سیاسی سالهای ابتدایی آن (دههی بیست) موجب استفاده از تئاتر به عنوان ابزاری برای مشارکت و فعالیت در زمینههای سیاسی و اجتماعی توسط گروهها و احزاب مختلف سیاسی و فرهنگی شد، و در ادامه نیز جایگاه تماشاگران تئاتر را در تحولات متعدد تئاتری دو دههی بعد از آن (از فعالیتهای گروههای تجربی و آوانگارد و جشن هنر شیراز گرفته تا تئاتر لالهزاری و ...) مورد بررسی قرار میدهد.
نظر شما