تحلیل توانش کاربردشناختی راهبردهای ابراز قدردانی مدرسان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: روح الله یعقوبی
استاد راهنما: فردوس آقاگلزاده
استاد مشاور: ارسلان گلفام
دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل توانش کاربردشناختی مدرسان زبان انگلیسی در استفاده از راهبردهای کنش گفتاری قدردانی به زبان انگلیسی است. در این راستا ارتباط دو عامل رشته تحصیلی و جنسیت مدرس با ابراز قدردانی مورد توجه قرار گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-پیمایشی است. به منظور بررسی راهبردهای قدردانی از پرسشنامه تکمیل گفتمان و الگوی رمزگذاری چنگ (2005) استفاده شد. همچنین، پرسشنامه قدردانی مکالگ (2001) برای ارزیابی شخصیت افراد استفاده گردید. توزیع پرسشنامه به روش تصادفی ساده صورت گرفت، که تعداد 133 پرسشنامه تکمیل شده، جمعآوری شد. پاسخها بر اساس الگوی چنگ (2005) رمزگذاری گردید. یافته ها نشان داد همهی راهبردهای هشتگانه الگوی چنگ در ابراز قدردانی توسط مدرسان استفاده شده است. در این بین، راهبرد تشکر دارای بیشترین فراوانی (39.9 درصد) بود. نتایج آزمون یو-من-ویتنی نشان داد مدرسان زن در ابراز قدردانی دارای توانمندی کاربردشناختی کمتری نسبت به مردان بودند. نتایج آزمون کروسکال-والیس نشان داد رشته تحصیلی مدرسان در ابراز قدردانی آنها تفاوت معناداری ایجاد نمی کند. به طورکلی، با توجه به طول سخن مدرسان در ابراز قدردانی، توانش کاربردشناختی آنها در سطح قابل قبولی است. لذا پیشنهاد می شود آموزشگاهها و موسسه های آموزش زبان، عامل رشته تحصیلی و مدرک دانشگاهی مدرسان را به عنوان ملاک اصلی گزینش مدرس قرار ندهند. همچنین لازم است شرایطی فراهم شود تا مدرسان بتوانند دانش کاربردشناختی خود را به زبان آموزان منتقل نمایند.
نظر شما