رابطه شب قدر و انسان کامل از منظر قرآن و عرفان اسلامی
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1395
پدیدآور: فرشته قنبری صفت مقدم
استاد راهنما: علی فضلی
استاد مشاور: رحمان بوالحسنی
دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده مذاهب
چکیده
مبحث لیلهالقدر و همچنین رابطه آن با انسان کامل جایگاه و اهمیّت والایی در مأثورات دینی و متون عرفانی داشته و بارها، در روایات و همچنین متون عرفان اسلامی بدان، اشاره شده است. در خصوص رابطه شب قدر و انسان کامل، از طرفی با بررسی آیات و روایات مرتبط با لیل، قدر و لیلهالقدر و نیز بررسی این موضوع در آثار عرفان اسلامی و با تبیین مولفههای مشترک آن از منظر قرآن وعرفان و از طرف دیگر با بررسی برخی از ویژگیهای انسان کامل یعنی محل نزول قرآن بودن، مختلفالملائکه بودن و ظرف مشیتاللهی بودن انسان کامل این نتیجه حاصل میشود که انسان کامل عین حقیقت شب قدر است. چرا که مطابق آیات و روایات، شب قدر ظرفی است که نزول یکباره و دفعی قرآن، و تقدیر امور و نزول ملائکه و روح در آن محقق میشود. شب قدر دارای مراتبی است که مرتبه پایین شب قدر ظرف زمانی به معنای پارهای از زمان (شب) است که این وقایع در آن انجام پذیرفته است. اما مرتبه اعلی آن، حقیقتی است که با این وقایع مرتبط گشته و با توجه به لیاقت و قابلیتش حقیقت قرآن و نزول ملائکه و تقدیرات را از عالم بالا دریافت کرده و ظرف آن حقایق گشته و آنها را در وجود خود جای داده است که این چنین شخصی همان انسان کاملی است که مصداق آن پیامبر اکرم(صلیالله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) می باشند.
نظر شما