تحلیل نقش الگوی مسکن در توسعه کسبوکارهای خانگی در نواحی روستایی، مطالعه موردی: مناطق روستایی شهرستان تفرش
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: حمید افشاری
استاد راهنما: محمدرضا رضوانی
استاد مشاور: سیدعلی بدری
استاد مشاور: حسین شعبانعلی فمی
دانشگاه تهران، دانشکده جغرافیا
چکیده
مسکن یکی از نیازهای اساسی و اولیه انسان بعد از خوراک و پوشاک است. انسان همواره در طول تاریخ در پی ساختن مسکنی مناسب برای سکنی گزیدن است. در این بین هر ناحیه الگوی مسکن خاص خود را با توجه به شرایط جغرافیایی آن ناحیه دارد. همچنین، یکی از تفاوت های اساسی مسکن روستایی با مسکن شهری، وجود الگوی معیشتی در مساکن روستایی است، که سبب شده تا تفاوت بارزی بین این دو برقرار شود. به عبارت دیگر، در مساکن روستایی به علت وجود کسب و کارهای خانگی، در ساخت مسکن مکان هایی را برای کسب درآمد اختصاص می دهند. اما در سالهای اخیر و در برنامههای نوسازی و بهسازی که توسط دولت در روستاها به دلیل بکارگیری مهندسین شهری و عدم توجه آنها به مسکن معیشتی، سبب تحولات زیادی در الگوی مسکن روستایی کشور شده است. به عبارت دیگر، سبب از بین رفتن بعد معیشتی مسکن روستایی شده است. هدف از تحقیق حاضر، تحلیل نقش الگوی مسکن در توسعه کسب و کارهای خانگی در مناطق روستایی شهرستان تفرش است.همچنین، این تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ روش به شیوه توصیفی _ تحلیلی و در سطح خانوار روستایی شهرستان تفرش انجامشده است. بهمنظور تعیین تعداد نمونه لازم جهت گردآوری دادهها با استفاده از فرمول کوکران، 270 خانوار تعیینشده است. روایی تحقیق با استفاده از نظر متخصیصین تائید شده، و سطح پایایی پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تعیینشده، که پایایی برای تحلیل وضعیت کسبوکارهای خانگی با 851/0 و برای تعیین نوع الگوی مسکن با 753/0 بوده است. روایی دادهها نیز، بر اساس شیوه روایی محتوا مطابق نظر اساتید انجامگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل ابزار گردآوریشده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (کروسکال والیس) استفادهشده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، تمایل به ایجاد کسبوکارهای خانگی با میانگین 3.12 در جامعه نمونه وجود دارد اما در زمینه بحثهای پایهای با میانگین کمتر از 3 در وضعیت نامطلوبی هستند. همچنین در جامعه نمونه 187 مسکن دارای کسبوکارهای خانگی و 83 مورد فاقد آن است. درنهایت، میتوان گفت با میزان خطای0.011 و با احتمال بیش از 95 درصد رابطه معناداری بین الگوی مسکن با توسعه کسبوکارهای خانگی وجود دارد.
نظر شما