مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی در دروس تلفیقی و مجزا از هم در دو درس ریاضی و علوم در شهرستان تفرش
ارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1393
موضوع: آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
پدیدآور: اکرم غیاث ابادی فراهانی
استاد راهنما: غلامعلی احمدی
استاد مشاور: محرم آقازاده
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده
پژوهش حاضر باهدفمقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی در دروس تلفیقی و مجزا از هم در شهرستان تفرش انجام گرفت. پژوهش به شیوه نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان کلاسهای چندپایه شهرستان تفرش در سال تحصیلی 93- 92 بودندکهبرای انجام این تحقیق، دو گروه از دانشآموزان کلاسهای چندپایه این شهرستان (دوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی) که شامل 30 نفر بودند، با روش نمونهگیریدر دسترس انتخاب شدند.برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزاناز آزمون معلم ساخته علوم و ریاضیبهصورتپیشآزمون- پسآزموناستفاده شد.برای تعیین روایی ازنظر متخصصان و برای پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که میانگین ضرایب بهدستآمده در درس علوم84/0 و درس ریاضی 85/0 بود که این ضرایب نشانگر هماهنگی درونی بین سوالات آزمون ریاضی و علوم میباشد. همچنین برای سوالات دو آزمون ضریب دشواری و قوهی تمیز محاسبه گردیده است.ده سناریوی آموزشی (تلفیق علوم وریاضی بهصورت عمودی)در مدت 10 جلسه (هرهفته یک طرح درس) بر روی گروه آزمایش به اجرا درآمد و در این مدت گروه گواه، دروس علوم وریاضیرا به-صورت مجزا ازهم دریافت کردند.تجزیهوتحلیلیافتههای این تحقیق، با روش t نمونههای مستقل انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش تلفیقی نقش موثری بر دانشآموزان گروه آزمایش داشته است. بدین معنی که دانشآموزان گروه آزمایش ازنظر تحصیلیپیشرفت بهتری نسبت به گروه گواه داشتهاند؛بنابراین میتوان گفت بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه و بهکارگیری رویکرد تلفیقی در دروس علوم وریاضی رابطه معناداری وجود دارد.
نظر شما