موضوع : پژوهش | مقاله

سکولاریسم؛ چالشی برای علوم انسانی

پنجمین نشست از سلسله پیش نشست های همایش روحانیت و انقلاب اسلامی با عنوان «بررسی عملکرد روحانیت در سه دهه گذشته انقلاب اسلامی در عرصه علوم انسانی و دینی»، با سخنرانی دکتر جواد منصوری، معاون اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در این نشست که به همت دبیرخانه همایش روحانیت و انقلاب اسلامی و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شده بود، دکتر منصوری، معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اهمیت نظام آموزشی و بحث انسان شناسی در این حیطه به سلطه غرب با استفاده از ابزار علوم انسانی بر دیگر جوامع اشاره کرد.

برنامه هایی متناسب با مبانی غرب
سفیر اسبق ایران در پاکستان با بیان این مطلب که انگلستان سالانه 300 نفر از دانشجویان پاکستانی را بورسیه می کند تا برای تحصیل به انگلیس بروند، گفت: آنها می خواهند تا این تحصیل کرده های دانشگاه های غربی، در بازگشت به کشور خودشان، متد و نظام آموزشی آنها را تدریس و حتی آنها را در مدیریت های خود هزینه کنند؛ بنابراین آنها هر هزینه ای می کنند تا بتوانند بر سلطه خود بر دیگر کشورها با استفاده از ابزار علوم انسانی بهره گیرند. این استاد دانشگاه سپس با پرداختن به جایگاه علوم انسانی در کشور ایران گفت: هنوز بعد از گذشت سی سال از انقلاب اسلامی نتوانسته ایم شرایط مطلوبی را برای ساماندهی علوم انسانی فراهم سازیم؛ به گونه ای که هنوز برنامه های ما متأسفانه متناسب با مبانی غربی است.

چالشی به نام علوم انسانی
وی سپس با بیان این مطلب که در حال حاضر ما با یک چالش بنیادی جدی به نام علوم انسانی رو به رو هستیم، علت آن را در جنبه های غالب سکولاریستی و اومانیستی آن دانست. سفیر سابق ایران در چین در ادامه گفت: از حوزه علمیه قم انتظار می رود که با کار و تلاش جدی بتواند این چالش جدی را در سطح ملی حل کند. به گفته معاون اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، هرگاه هنر با تفکر و فرهنگ و فناوری همراه شد، توانست به تهاجم و توفیق فرهنگی دست یابد که اکنون غرب با استفاده از این ابزار در حال گسترش سلطه خود بر جهان است. وی در ادامه به بیان راهبردهای حوزه در مواجهه با علوم انسانی اشاره کرد و گفت: حوزه برای کادرسازی برای مسؤولیتهای ذاتی خودش خیلی کار دارد. همچنین باید تجزیه و تحلیل عمیق و واقع بینانه ای از وضعیت موجود کشور صورت گیرد.

تحول در فرهنگ عمومی کشور
به گفته وی، تحول در فرهنگ عمومی کشور و رفتار اجتماعی افراد در جامعه نیز از دیگر راهبردهای روحانیت در آغاز دهه چهارم باید باشد که می توان مؤلفه های آن را در قانونگرایی، جمع گرایی، مسؤولیت پذیری، نظم و انضباط و وجدان کاری بر شمرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: حوزه باید کتب آموزشی مناسب برای علوم انسانی را تدوین کند و این مسأله بومی سازی علوم انسانی به یک نهاد و یک ارگان مربوط نمی شود.
وی در ادامه به بیان خاطره ای از آیة ا... مکارم شیرازی پرداخت و گفت: ایشان تأکید می کردند باید به همان اندازه که به پرورش دانشجو بها می دهید، به پرورش استاد هم همت بگمارید؛ زیرا یک استاد خوب می تواند مسیر زندگی افراد و آینده آنها را تغییر داده و شکل دهد.
منصوری در پایان به نقش حوزه در فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: حوزه باید از طریق ارتباطات مردمی، دستگاه های اداری، رسانه ای و دانشگاهی و نیز توانایی تبیین و تحلیل مسائل و با توجه به حضور بخشی از روحانیت در مراکز حساس تصمیم گیری کشور به ارتقای فرهنگ عمومی در جامعه کمک کند.

منبع:  روزنامه  قدس ۱۳۸۹/۰۲/۱۳
نویسنده : سید جواد میر خلیلی

نظر شما