موضوع : پژوهش | مقاله

مانده ام حیران دراین دادوستد!

1- اعتماد سرمایه اجتماعی است و محصول یا معلول تفاهم است و گسترش اعتماد به رابطه حسنه می انجامد که عالیترین تجلی زندگی اجتماعی است. به عبارت بهتر می توان گفت اعتماد به عنوان سرمایه اجتماعی و رابطه حسنه به عنوان عالیترین تجلی زندگی اجتماعی معلول یا محصول تفاهم اند و تفاهم اجتماعی یعنی نگرش مشترک و جهت گیری یکسان نسبت به پدیده هایی که در ظرف جامعه اتفاق می افتند. بنابراین واقعیت های ذهنی و واقعیت های ماورا» الطبیعه در دایره تفاهم اجتماعی قرار نمی گیرند.
2- موضوع هدفمند کردن وحذف تدریجی یارانه ها از جمله پدیده هایی است که نه اکنون بلکه از گذشته های دور به ویژه بعد از پایان جنگ تحمیلی مورد توجه دولت ها و نهادهای سیاستگذاری و قانونگذاری بوده و همه معتقد بوده اند که باید انجام شود تا راه توسعه کشور هموار شود و اگر مناقشه و بحثی پیرامون آن شده یا می شود، برسر روش ها است و همه با اصل آن نه تنها مشکلی ندارند که قبول دارند و حمایت کرده و می کنند.
3- از ابتدای سال و وفق قانون بودجه سال 89 قرار بر اجرای آن است واساسنامه آن هم تهیه و تصویب و ابلا غ شده و بودجه آن هم معلوم است و همه هم نگران تاخیر در اجرای آن هستند، یکی از خبرگزاری های حامی دولت هم دیروز جمعه 5 آذر از قول یک مقام مسوول خبرداد که در طول همین هفته طرح هدفمند کردن یارانه ها آغاز می شود.
4- سوال اساسی این است که مگر قرار نیست با اجرای این طرح روش زندگی مردم عوض شود، رفتار اقتصادی و مصرفی مردم تغییر پیدا کند؟مگر نباید مردم را برای این تغییر آمده کرد؟ اگر جواب مثبت است که قطعا چنین است، پس چرا مردم را نسبت به عوارض، عواقب و چگونگی اجرا در بی خبری مطلق آن هم درعصر اطلا عات قرار داده ایم؟
فلسفه اجتماعی مدیریت برچند گذاره مسلم استواراست:
اول این که به مردم بگوئیم برای چه نیازی سازمان هدفمند کردن یارانه ها به وجود آمده است؟ دوم به مردم بگوئیم چگونه و با چه روش هایی این نیاز برآورده خواهد شد؟ سوم اطلا عات اقناعی برای تغییر رفتار دراختیار مردم بگذاریم، با میزگردها; ارائه نمونه ها در سایر جوامع و با دادن اطلا عات به نخبگان اجتماعی و کانون های افکار عمومی و بسیج رسانه ها و پاسخ مستدل به نقدها و ارائه گزارش کارشناسی به جامعه، جامعه را به اقناع برسانیم که ظرافت های عبور از این مرحله را دیده ایم و بالا خره گذاره چهارم همبسته کردن نظرات، دیدگاه ها و روش های مجریان با نظرات و دیدگاه های مردم. می گویند قرار است دوشنبه همین هفته رئیس جمهور اطلا عات موثقی در مورد هدفمند کردن یارانه ها را با خبرنگاران در میان بگذارد. چرا دوشنبه؟چرا رئیس جمهور ؟ چرا با خبرنگاران فقط؟ چرا کارشناسان طرح با کارشناسان اقتصادی و اجتماعی در میزگردهای اقناعی و نشست های تخصصی به این بحث مهم نمی پردازند؟ اجرای طرح هدفمندکردن یارانه ها به تفاهم اجتماعی نیاز دارد و تفاهم اجتماعی با روابط افقی شکل می گیرد و روابط عمودی یا سلسله مراتبی که برای اشکال روابط میان شخصی اقتدار به گونه ای مفهوم بندی می شود که «از بالا » یعنی ماورا»الطبیعه نشات می گیرد، در تفاهم اجتماعی جواب نمی دهد. رئیس جمهور بارها در چند مصاحبه، علت اعلا م نکردن زمان و چگونگی اجرای طرح را، نگرانی از سو»استفاده عده ای دانسته اند وایجاد خطر مثلا در ذخیره بنزین برای مردم عنوان کرده اند، اگر چنین باشد، تنها راه اطلا ع رسانی و آگاه سازی است. در کتب افکار عمومی عمده ترین علل شایعه را چنین بر می شمرند:
1- تفاوت بین میزان عرضه و تفاضای اطلا عات
2- نگرانی و اضطراب افکار عمومی
3- وجود ابهام و شک، هر چه ابهام بیشتر باشد زایش شایعه بیشتر است بنابراین راه حل جلوگیری از شایعات، تعادل اطلا ع رسانی یا عرضه اطلا عات متناسب با تقاضا است، و پایان دادن به نگرانی ها واضطراب ها با اطلا ع رسانی گسترده (نه تبلیغات) و پاسخ گویی به ابهام ها و شک ها با اطلا ع رسانی صحیح و شفاف میسر است. بالا خره توجه به این نکته که اطلا ع رسانی به معنای توزیع اطلا عات نیست، بلکه به معنای تبیین اطلا عات است یعنی به طور واضح بگوئیم این اطلا ع را می رسانیم تا جامعه کدام رفتار را بر گزیند و اگر ناکافی است آن را گسترش دهیم و اگر این اطلا ع برای آن رفتار جامعه را قانع نمی کند، ماهیت اطلا ع را تغییر دهیم.
این واقعیات مسلم و بی اطلا عی مطلق جامعه حقیر را به ابهامی کشانده است که بگویم:
مانده ام حیران از این دادو ستد؟

 

منبع: روزنامه مردم سالاری ۱۳۸۹/۹/۶
نویسنده : میرزا بابا مطهری نژاد

نظر شما