زندگی در لحظه: چگونه با تمرکز بر حال، از اضطراب رها شویم
موضوع : جامعه | سبک زندگی

زندگی در لحظه: چگونه با تمرکز بر حال، از اضطراب رها شویم

انسان ذاتاً تمایل دارد که بر محیط خود تسلط داشته باشد و این تمایل در دنیای مدرن که دائماً در حال تغییر است، تشدید می شود. ما با سیل اطلاعات و محرک ها بمباران می شویم و این تصور غلط را ایجاد می کند که می توانیم همه چیز را کنترل کنیم.

اما این تصور اشتباه است. هیچ کس نمی تواند همه چیز را کنترل کند. زندگی پر از عدم قطعیت ها و اتفاقات غیرمنتظره است. تلاش برای کنترل همه چیز فقط منجر به اضطراب، ناامیدی و سرخوردگی می شود.

چرا ما اینگونه فکر می کنیم؟

دلایل مختلفی برای این طرز تفکر وجود دارد. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • ترس از ناشناخته: ما از چیزهایی که نمی توانیم آنها را کنترل کنیم می ترسیم. به همین دلیل سعی می کنیم با کنترل همه چیز، این ترس را از بین ببریم.
  • نیاز به احساس قدرت: ما می خواهیم احساس کنیم که بر زندگی خود مسلط هستیم. به همین دلیل سعی می کنیم همه چیز را تحت کنترل خود درآوریم.
  • کمبود اعتماد به نفس: اگر به توانایی های خود اعتماد نداشته باشیم، ممکن است احساس کنیم که برای موفقیت باید همه چیز را کنترل کنیم.

راه حل چیست؟

اولین قدم برای رهایی از این طرز تفکر، آگاهی از آن است. به این فکر کنید که چقدر در تلاش برای کنترل همه چیز هستید. چه زمانی احساس اضطراب یا ناامیدی می کنید؟ آیا این به خاطر این است که سعی می کنید چیزی را کنترل کنید که خارج از کنترل شماست؟

هنگامی که از این طرز تفکر آگاه شدید، می توانید شروع به رها کردن آن کنید. به خودتان یادآوری کنید که شما نمی توانید همه چیز را کنترل کنید. روی چیزهایی که می توانید کنترل کنید تمرکز کنید و بقیه چیزها را رها کنید.

همچنین می توانید:

  • بر روی حال تمرکز کنید: به جای اینکه نگران آینده باشید یا در گذشته غرق شوید، روی زمان حال تمرکز کنید.
  • ذهن آگاهی را تمرین کنید: ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا افکار و احساسات خود را بدون قضاوت مشاهده کنید.
  • از دیگران کمک بگیرید: از دوستان، خانواده یا یک درمانگر برای کمک به شما در مقابله با اضطراب و ناامیدی خود کمک بگیرید.

به یاد داشته باشید، شما مجبور نیستید همه چیز را کنترل کنید. رها کردن این طرز تفکر می تواند به شما کمک کند تا زندگی شادتر و آرام تری داشته باشید.

نظر شما