شگفتی های قرآن کریم 2
فهرست عناوین
پروفسور گری میلر | 0 |
قرآن کریم به خط نسخ قطع رحلی کوچک 745 قمری | 3 |
Golestan Quran Weekly, Serial 124, No 80 | 5 |
هفته نامه گلستان قرآن سال چهارم شماره پیاپی 124 دوره جدید شماره 80 دوشنبه 26 شهریورماه 1380 | 5 |
اظهار نظر یک غربی تازه مسلمان پیرامون شگفتیهای قرآن کریم
پروفسور گری میلر
استاد دانشگاه تورنتو
مترجم: حامد دردشتیان
این حقیقت که قرآن کریم معجزهجاوید و اثباتکننده حقانیت و اصالت دین مبین اسلام است، مستلزم نو به نوبودن میوه اعجاز این شجره طیبه است. اساساً، معجزه چیزی است که اثباتآن هرگز محتاج دفاع متعصبانه نبوده، ولی نیازمند استدلال و برهان مبیناست، آنهم از موضعی در نهایت متانت و تحمل، چرا که آن کتاب، خود مبیناست، به منظور تبیین حقیقت آمد، و لذا نیازی به دست و پا زدنهای ما و...ندارد.
منطبق بر سیرة قرآن عزیز، که خود به طرح انواع اتهاماتعلیه خود، پیامبر، واسطه انتقال پیام و... میپردازد و با نهایت متانت و قویتریناستدلال پاسخگو میشود، ما خود را مجاز به محاجه، گفتمان قرآنی و پاسخ بهاتهاماتی نظیر دروغگویی نسبت به پیامبر گرانقدر اسلام میبینیم.
زیبایی مقاله ذیل فقط محدود به این نمیشود که هر دو بعدبهروز بودن اعجاز قرآن، و نیز دفاع از پیامبر اکرم (ص) و قرآن کریم رامشتمل میشود، بلکه حلاوت کشف ابعاد شگرفی از اعجاز قرآن که فقط در زمانحال خود را عیان ساخته و نیز دفاع بسیار منطقی و مجابکننده یک تازهمسلمان نواندیش غربی را نیز درپی دارد.
مضافاً، از آنجا که این مقاله محصولکاوش بخش اینترنت هفتهنامه گلستان قرآن در آن شبکه جهانی است،خدمتگزاران قرآنی را به شناخت و تأمل افزونتر به ماهیت پدیده سرنوشتسازاینترنتی و نقش بیبدیلی که میتواند در تبلیغ و ترویج معارف قرآن با زبانو جلوههای بهروز آن ایفا کند، رهنمون میشود.
به دلیل حساسیت موضوع مربوط به قرآن،در ترجمه این مقاله از روش ترجمه مطلق اجتناب، و سعی شده تأکیدهاینویسنده (که در ترجمه از زبان انگلیسی به فارسی معمولاً برای روانی مطلبتغییر مییابد) حتیالمقدور حفظ شود؛ اگرچه دقت و زحمت بیشتر خواننده را برمیانگیزد.بدیهی است انتشار این مقاله به معنای عاری بودن آن از برخی خطاهای جزئیاحتمالی نیست.نخستین بخش از این تحقیق ارزشمند در شماره 78 به نظرتان رسید وادامه اش را علاوه بر این شماره در شماره های بعدی می خوانید.
همچنان که در مثال ذیل تبیین شده ،این نوعی از ان چیزی است که به نظر میرسد امروزه مسلمانان به طور گسترده ای – اگرچه مستمر – از ان غفلت میکنند. چندسال قبل، گروهی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، همه آیاتی را که در قرآنپیرامون جنینشناسی وجود دارد جمعآوری کردند. آنها گفتند: «این همه آن چیزیاست که قرآن در این خصوص گفته. آیا حقیقت دارد؟» در واقع آنان به توصیه قرآن عملکردند: «از انسانهایی که میدانند بپرسید». آنها یک غیرمسلمان که استاد جنینشناسی (Embryology)در دانشگاه تورنتو بود را برگزیدند ،نام وی کیث مور است. وی که مؤلف کتابهایمرجع در جنینشناسی و یک متخصص جهانی در این زمینه است به ریاض دعوتشد. به او گفتند: «این چیزی است که قرآن در خصوص تخصص شما گفته است. آیاحقیقت دارد؟ در این مورد چه چیزی میتوانید به ما بگویید؟». اگر چه او درریاض بود، هر کمکی که برای ترجمه نیاز داشت و هر همکاری که تقاضا میکرددر اختیارش گذاشتند و او، از آنچه یافت چنان شگفتزده شد که کتاب مرجعش رااصلاح کرد و در چاپ دوم یکی از کتابهایش، موسوم به «قبل از اینکه متولدشویم» در قسمت دوم درباره تاریخ جنینشناسی، مطالب جدیدی را که در قرآنیافته بود به آن افزود.
1
این نکته آشکار میسازد که قرآن جلوتراز زمانش بود و به این دلیل قرآنباوران چیزهایی میدانند که دیگران نمیدانند.
من مصاحبه جالبی برای یک برنامهتلویزیونی با دکتر کیث مور داشتم، که به وسیله اسلاید و نظایر آن مصور شدهبود. او خاطرنشان ساخت برخی از مطالبی که قرآن درباره جنین بیان کرده تاسیسال قبل ناشناخته بوده است. او گفت مشخصاً توصیف قرآن از وجود اولیهانسان به مثابه یک «زالو- شبیه لخته» (سوره علق 96 - آیه 2) برای اوجدید بود. اما هنگامی که آن را بهطور دقیق بررسی کرد، دریافت که اینتوصیف درست است و چنین بود که آن را به کتابش افزود.
او گفت: «پیش از این چنین تصوری ازجنین نداشتم». او به گروه جانورشناسی مراجعه و تقاضای تصویری از زالو کردو هنگامی که دریافت زالو دقیقاً شبیه نطفه انسانی است، تصمیم گرفت هردویاین تصاویر را به یکی از کتابهای درسی خویش بیفزاید.
دکتر مور همچنین کتابی در زمینه جنینشناسیبالینی نگاشت و هنگامی که یافتههای خود را در تورنتو منتشر کرد، غوغایی درکانادا برپا شد و دیدگاههای او به صفحه اول برخی از روزنامههای سراسرکانادا و برخی تیترهای اخبار شبکههای رادیویی و تلویزیونی راه یافت.
یک گزارشگر روزنامه از پروفسور مورپرسید: «شما فکر نمیکنید عربها درباره ظهور جنین و چگونگی تغییر و رشد آناطلاع داشتند؟ البته امکان دارد در آنجا دانشمندی نبوده ،اما شاید آنها برخیچیزها را خودشان به طور ساده کالبدشکافی کردهاند، مثلاً افرادی را مثلهکرده و این چیزها را آزمایش کردهاند».
پروفسور بلافاصله بهطور کنایهآمیزیاشاره کرد که نکتهای بسیار مهم- یعنی اینکه همه اسلایدهای جنین اولیه(نطفه) که در فیلم نشان داده شده، از تصاویر میکروسکوپ تهیه شدهاند- رانادیده گرفته است. او گفت: «مسأله این نیست که شخصی سعی کرده باشد درچهارده قرن قبل در جنینشناسی به کشفیاتی برسد، آنها حتی نمیتوانستهاندآن را ببینند!»
تمام توصیفات قرآن در خصوص جنین،مربوط به زمانی است که آنچنان کوچک است که قابل دیدن توسط چشم نیست،لذا شخص برای دیدن آن به میکروسکوپ نیازمند است. در حالیکه سابقه اختراعمیکروسکوپ به حدود کمی بیش از دویست سال قبل میرسد. دکتر مور با همان لحنکنایهآمیز افزود: «شاید در چهارده قرن پیش شخصی مخفیانه یک میکروسکوپ داشتهو چنین تحقیقاتی را انجام داده که در هیچ جای آن اشتباهی دیده نمیشود وپس از اینکه به طریقی یافتههای خود را به حضرت محمد(ص) آموزش داده و ویرا قانع ساخته تا این اطلاعات را در کتابش بگنجاند، تجهیزات را از بین بردهاست!
2
و این، باورکردنی نیست. مگر اینکهبرای آن استنادات و براهینی اقامه کنید، وگرنه یک نظریه مضحکقلمداد میشود.» ، و سپس هنگامی که از وی سؤال شد که وجود این اطلاعات درقرآن را چگونه توضیح میدهید؟ در جواب گفت: «این فقط میتواند وحی الهیباشد»!
اگرچه نمونه فوقالذکر از انطباقاطلاعات پژوهش بشری با قرآن توسط یک غیرمسلمان انجام شده، از آنجایی کهوی از دانشمندان مبرز در موضوع مورد تحقیق بوده، این کشف تاکنون معتبرمانده است. اگر یک انسان عادی ادعا میکرد آنچه قرآن درباره جنینشناسیبیان کرده صحیح است، کسی الزامی به پذیرفتن دیدگاه وی نداشت.
3
قرآن کریم به خط نسخ قطع رحلی کوچک 745 قمری
مارشال جانسون، یکی از همکارانپروفسور مور در دانشگاه تورنتو که مطالعات گستردهای پیرامون زمینشناسیداشته، بسیار مجذوب این واقعه، که آنچه در قرآن درباره جنینشناسی وجوددارد، درست از آب درآمده، از مسلمانان خواست آنچه در قرآن پیرامون تخصصوی وجود دارد را برایش استخراج و گردآوری کنند. این بار نیز مردم از یافتههاشگفتزده شدند.
برای نیل به مقصود این بحث، همینکافی است که قرآن درحالیکه عبارات موجز و واضحی درباره موضوعات مختلفدارد، بهطور توأمان خواننده را به تحقیق در مورد صحت این عبارات، بهوسیلهتحقیق توسط پژوهشگران ذیربط، توصیه میکند. و همانگونه که قرآن بیانکرده به وضوح صحت آن معلوم شده است.
بیتردید در قرآن نگرشی هست که درجاهای دیگر یافت نمیشود و این نکته جالب است که چگونه قرآن زمانی کهاطلاعاتی را در اختیار قرار میدهد، اغلب به خواننده میگوید: «قبلاً این رانمیدانستید.» به راستی هیچ کتاب و نوشته مقدسی نداریم که چنین ادعاییرا مطرح کند. همه نوشتههای کهن و کتابهای مذهبی موجود که اطلاعات زیادیبه دست میدهند، همواره مبداء و مأخذ اطلاعاتشان را تبیین میکنند.
مثلاً وقتی تورات به بحث در خصوصتاریخ کهن میپردازد، بیان میکند که فلان پادشاه در کجا میزیست و آندیگری با وی در یک نبرد معین جنگید و دیگری نیز دارای پسرانی بود و نظایرآن و همواره تصریح شده که اگر خواهان اطلاعات بیشتری هستید باید این کتابیا آن مرجع را بخوانید.
حال آنکه قرآن اطلاعاتی را در اختیارخوانندگان میگذارد و خاطرنشان میکند که این اطلاعات چیزهای جدیدی است والبته همواره به تحقیق در مورد اطلاعات ارائه شده و کشف صحت آنها نیزتوصیه شده است. جالب اینکه این مفهوم هرگز توسط غیرمسلمانان چهارده قرنپیش مورد چالش واقع نشده و آن گروه از اهالی مکه که با مسلمانان اختلافنظر داشتند و در زمانهای بعدی آیات را شنیدند، تاکنون هرگز لب به سخننگشودهاند تا بگویند آنچه در قرآن آمده، جدید نیست و میدانند که حضرتمحمد(ص) آن مطالب را از کجا آورده است.
آنها هرگز نتوانستند در خصوص صحتادعایشان هماوردطلبی کنند، زیراقرآن واقعاً جدید بود! در تأیید توصیه قرآن مبنی بر تحقیق نسبت به اطلاعاتمطرح شده در آن، عمربن خطاب در هنگام خلافت خود گروهی از مردان را برگزیدو مأمور یافتن سد ذوالقرنین کرد. قبل از نزول قرآن، اعراب درباره این سدهرگز چیزی نشنیده بودند، اما چون قرآن آن را توصیف کرد، کنجکاو به کشف آنشدند و دریافتند در منطقهای موسوم به دوربند در اتحاد شوروی (سابق) وجوددارد.
4
در اینجا باید تأکید کرد بیان قرآندرباره چیزهای بسیاری صحیح است، اما همیشه صحت مطالب یک کتاب به معنایتأیید وحی الهی بودن آن نیست. مثلاً کتاب راهنمای تلفن تمام اطلاعاتشصحیح است، اما این نکته بدان معنا نیست که از جانب خدا نازل شده است.مسأله واقعی در آن است که باید دلایلی از منبع اطلاعات قرآن اقامه کند.هیچکس نمیتواند بدون مدارک کافی به آسانی منکر اصالت قرآن شود. بهراستی، اگر کسی یک اشتباه یافت، حق دارد از آن سلب صلاحیت کند. ایندقیقاً همان چیزی است که قرآن انسان را به آن ترغیب میکند.
زمانی، پس از ارائه درسی در آفریقایجنوبی، مردی به سراغم آمد ، او در خصوص گفتهام بسیار عصبی بود و ادعا کرد:«امشب به خانه میروم و یک اشتباه در قرآن مییابم» و من گفتم: «اینکار عاقلانهترین چیزی است که شما گفته اید. »که نسبت به اصالت قرآن شکدارند ، نیاز به اتخاذ آن دارند. زیرا قرآن خود چنین چالشی را تشویق کردهاست.
پس از پذیرش این مبارزهطلبی قرآن وکشف اینکه تمام مطالبش حقیقت دارد، مردمان از آنجا که نمیتوانند صحتمطالب آن را مردود اعلام کنند، لاجرم به آن معتقد خواهند شد. اصولاً، قرآنخود منزلت خویش را کسب کرده، زیرا مخالفانش صحت آن را به اثبات میرسانند.
یک واقعیت اساسی درباره اصالت قرآنکه به اندازه کافی مورد بحث قرار نگرفته، این است که صرف ناتوانی فرد دراینکه شخصاً پدیدهای را تشریح کند، او را ملزم به قبول وجود این پدیده،یا قبول توضیح دیگران از آن نمیکند. یعنی به صرف اینکه شخصی قادر بهتشریح چیزی نباشد، به معنای آن نیست که باید توضیح دیگران نسبت به آنرا پذیرا شود، بلکه امتناع شخص از قبول توضیحات دیگران، مسؤولیت اثبات ویافتن پاسخ معقول را به خودش باز میگرداند. این فرضیه عمومی، در بسیاریاز مفاهیم زندگی نمایان میشود ولی عجیبترین تناسب را با هماوردطلبی قرآندارد. زیرا شخصی که بگوید: «آن را باور ندارم»، این مخمصه را برای خودایجاد میکند.
شخص در آغاز امتناع، اگر احساس کندسایر پاسخها ناکافی است، ملزم خواهد شد که شخصاً توضیحی بیابد. در واقع، دریک آیه قرآن که من همواره دیدهام آن را به زبان انگلیسی به غلطترجمه کردهاند، الله به انسانی اشاره میکند که به حقیقت توضیح دادهشده به او گوش فرا داده است. این آیه بیان میکند که او در وظیفهاشتنها گذاشته شده، زیرا پس از اینکه این اطلاعات را شنید، بدون بررسی صحتآنچه شنیده، آن را ترک کرده است. به عبارت دیگر، شخص اگر چیزی را شنید وآن را بررسی نکرد تا ببیند آیا درست است یا خیر، گناهکار است.
5
ادامه دارد
Golestan Quran Weekly, Serial 124, No 80
هفته نامه گلستان قرآن سال چهارم شماره پیاپی 124 دوره جدید شماره 80 دوشنبه 26 شهریورماه 1380
نظر شما