افرادی که سریع‌تر از همسالان خود پیر می‌شوند؛ بررسی عوامل تاثیرگذار
موضوع : جامعه | سلامت و زیبایی

افرادی که سریع‌تر از همسالان خود پیر می‌شوند؛ بررسی عوامل تاثیرگذار

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، تفاوت‌های چشمگیری در سرعت پیری افراد وجود دارد که دانشمندان را به بررسی سن بیولوژیکی و سن تقویمی ترغیب کرده است. سن تقویمی به تعداد سال‌هایی که یک فرد زنده بوده اشاره دارد، در حالی که سن بیولوژیکی به سن ظاهری فرد می‌پردازد.

یک مطالعه انجام‌شده در سال ۲۰۱۵ بر روی حدود هزار نفر، نشان داد که علیرغم سن تقویمی مشابه، تفاوت‌های قابل توجهی در سن بیولوژیکی وجود دارد. محققان از ۱۸ نشانگر بیولوژیکی مثل فشار خون، عملکرد اندام‌ها، کلسترول و متابولیسم استفاده کردند تا سن بیولوژیکی افراد را ارزیابی کنند. یافته‌ها نشان داد که بیشتر افراد با سرعتی مشابه یعنی یک سال در سال پیر می‌شوند. اما برخی با نرخی سه سال در سال و عده‌ای با سرعت بسیار کم‌تر پیر می‌شوند.

دانیل بلسکی، یکی از محققان این مطالعه، اشاره کرد که ارتباط واضحی میان ظاهر پیرتر و پیری سریع‌تر درونی وجود دارد. او همچنین بیان کرد که می‌توان نوع فرآیند پیری را در افراد جوان اندازه‌گیری کرد که معمولاً فقط در افراد مسن بررسی می‌شود.

افرادی که در آزمون‌های بیولوژیکی پیری نمرات کمتری کسب کردند، در تست‌های مربوط به سالمندان مانند تست‌های تعادل و هماهنگی و همچنین در آزمون‌های هوش ذهنی مانند حل مسائل جدید نمرات پایینی داشتند. افراد مسنی که از نظر بیولوژیکی پیری بیشتری را تجربه کرده بودند، در انجام فعالیت‌های فیزیکی ساده مانند بالا رفتن از پله‌ها نیز دچار مشکل بیشتری شدند.

نظر شما