شیوع نگران‌کننده خودکشی در میان جوانان؛ راهکارهای پیشگیری و کمک
موضوع : جامعه | سبک زندگی

شیوع نگران‌کننده خودکشی در میان جوانان؛ راهکارهای پیشگیری و کمک

آمار و نگرانی‌ها
سالانه بیش از ۷۲۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و این پدیده به عنوان سومین عامل مرگ و میر در بین افراد ۱۵ تا ۲۹ ساله شناخته می‌شود. در ایران نیز سالانه ۴ هزار نفر به دلیل خودکشی فوت می‌کنند.

نکات کلیدی در پیشگیری و کمک
دکتر میچ پرینشتاین، مدیر ارشد انجمن روانشناسی آمریکا، و ژوستین بیکر، استادیار دپارتمان روانپزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو، بر اهمیت گفتگو در مورد خودکشی تأکید کرده‌اند و پیشنهاد می‌کنند:

گفتگو با نوجوانان:

  • مانند بحث در مورد رابطه جنسی و مواد مخدر، باید در مورد خودکشی نیز با نوجوانان گفتگو کرد.

آشنایی با علائم هشداردهنده:

  • تغییرات رفتاری یا احساسی مانند کناره‌گیری از دیگران، خوابیدن زیاد یا کم، و صحبت در مورد تمایل به مرگ می‌تواند نشانه‌های خطر باشد.

پیشگیری از باورهای نادرست:

  • خودکشی تنها مختص افرادی با اختلالات روانی نیست و عوامل استرس‌زا مانند از دست دادن شغل، مرگ عزیزان، و مشکلات مالی نیز می‌تواند منجر به خودکشی شود.

مهم بودن شنونده خوب بودن:

  • از عزیزان خود حمایت کنید، با آن‌ها صحبت کنید و به حرف‌هایشان گوش دهید. پیشنهاد دهید که با هم مشکل را بررسی کنید و اگر لازم است، فوراً به مراقبت‌های پزشکی مراجعه کنید.

نکات حساس در مورد زبان و گفتار:

  • هنگام اشاره به خودکشی، از زبان مناسب استفاده کنید و از عبارات تحقیرآمیز یا نادرست مانند «موفق‌آمیز» پرهیز کنید. عبارات مناسب می‌تواند شامل «مرگ بر اثر خودکشی» یا «اقدام به خودکشی» باشد.

نتیجه‌گیری
پیشگیری از خودکشی نیازمند آگاهی، گفتگو، و استفاده از زبان مناسب است. با افزایش آگاهی و حساسیت به این موضوع می‌توانیم کمک بیشتری به افرادی که در معرض خطر هستند، ارائه دهیم و به کاهش نرخ خودکشی در جوانان کمک کنیم.

نظر شما