بررسی خطرات فلزات سنگین در تامپون‌های قاعدگی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا
موضوع : جامعه | زن و خانواده

بررسی خطرات فلزات سنگین در تامپون‌های قاعدگی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا به تازگی اعلام کرده است که در حال بررسی آسیب‌های احتمالی ناشی از وجود فلزات سنگینی مانند سرب و آرسنیک در تامپون‌های قاعدگی است. این تصمیم به دنبال نتایج یک مطالعه پیش‌تر در ماه ژوئیه گرفته شد که مقادیری از این فلزات را در تامپون‌های آلی و غیرارگانیک نشان می‌داد.

علیرغم اینکه سطوح هر دو فلز پایین بود، آژانس حفاظت از محیط زیست تأکید کرده است که هیچ سطح ایمنی برای مواجهه با سرب وجود ندارد. مطالعه انجام‌شده تنها به شناسایی این فلزات پرداخت و بررسی نکرد که آیا آنها در خلال استفاده از تامپون‌ها آزاد می‌شوند یا نه. در نتیجه، سازمان غذا و داروی آمریکا یک مطالعه آزمایشگاهی مستقل را برای شبیه‌سازی استفاده از تامپون و تعیین میزان آزادسازی احتمالی فلزات آغاز کرده است.

یافته‌های مطالعه ژوئیه

در این مطالعه، ۳۰ تامپون از ۱۴ برند مختلف ارزیابی شدند که از فروشگاه‌های بزرگ در ایالات متحده، بریتانیا و یونان خریداری شده بودند. بر اساس نتایج، ۱۰۰ نانوگرم سرب و ۲ نانوگرم آرسنیک به ازای هر گرم تامپون شناسایی شد. اگرچه هیچ سطح قابل تشخیصی از کروم و جیوه یافت نشد که این به گفته کارشناسان نشانه خوبی است، اما نگرانی‌ها همچنان پابرجاست.

تفاوت‌ها در غلظت فلزات نیز مشهود بود؛ تامپون‌های ارگانیک حاوی مقادیر بالاتری از آرسنیک بودند، در حالی‌که تامپون‌های غیرارگانیک سطوح بالاتری از سرب داشتند. کاترین شیلینگ، نویسنده ارشد این مطالعه، اظهار داشت که سرب موجود در تامپون‌ها حدود ده برابر بیشتر از حداکثر میزان مجاز در آب آشامیدنی است.

نگرانی‌های بهداشتی

آنا پولاک، دانشیار سلامت جامعه، توضیح داده که بافت واژن نسبت به سایر قسمت‌های بدن نفوذپذیرتر است. بنابراین، اگر فلزات سنگین یا مواد شیمیایی از تامپون‌ها به بدن نفوذ کنند، ممکن است مشکلات بزرگی ایجاد شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا و تولیدکنندگان تامپون توصیه کرده‌اند که این محصولات بیشتر از ۸ ساعت در شب استفاده نشوند تا خطر سندرم شوک سمی به حداقل برسد. همچنین توصیه‌شده تامپون‌ها به طور مرتب هر چهار تا هشت ساعت تعویض شوند و از تامپون‌هایی با قدرت جذب کمتر استفاده شود.

در نهایت، سازمان و کارشناسان بر اهمیت هوشیاری مصرف‌کنندگان درباره یافته‌های جدید در مورد محصولات بهداشت زنان تاکید کرده و توصیه‌هایی برای استفاده ایمن‌تر ارائه کرده‌اند.

نظر شما