۷ ماده مغذی ضروری که میلیاردها نفر به میزان کافی آن‌ها را مصرف نمی‌کنند
موضوع : جامعه | سلامت و زیبایی

۷ ماده مغذی ضروری که میلیاردها نفر به میزان کافی آن‌ها را مصرف نمی‌کنند

بر اساس مطالعه‌ای جدید، بیش از نیمی از جمعیت جهان از دریافت کافی ۷ ماده مغذی ضروری برای سلامت بدن محروم هستند.

بررسی‌های تازه نشان می‌دهد که بیش از ۵ میلیارد نفر به اندازه کافی ید، ویتامین ای و کلسیم مصرف نمی‌کنند. علاوه بر این، ۴ میلیارد نفر نیز دریافت کافی آهن، ریبوفلاوین، فولات و ویتامین سی را ندارند.

دکتر کریستوفر فری، محقق تغذیه از دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا، توضیح داد: «این مطالعه برای اولین بار میزان دریافت ناکافی ریزمغذی‌ها را برای ۳۴ گروه سنی تقریباً در تمامی کشورهای جهان تخمین می‌زند.»

محققان با استفاده از اطلاعات پایگاه داده جهانی رژیم غذایی در سال ۲۰۱۸، میزان دریافت ناکافی ۱۵ ماده ریزمغذی را در ۱۸۵ کشور شناسایی کردند.

تفاوت‌های جنسیتی در دریافت ریزمغذی‌ها

مطالعه نشان داد که زنان بیشتر از مردان از دریافت کافی ید، ویتامین بی‌۱۲، آهن و سلنیوم محروم هستند، در حالی که مردان به اندازه کافی منیزیم، روی، تیامین، نیاسین و ویتامین‌های آ، بی‌۶ و سی را مصرف نمی‌کنند.

۷ ماده ریزمغذی و منابع غذایی آن‌ها

کلسیم

  • منبع: محصولات لبنی، جایگزین‌های غنی‌شده بر پایه سویا، بادام یا برنج، سبزیجات با برگ تیره، توفو، ساردین، ماهی قزل‌آلا، تاهینی، آب پرتقال یا گریپ‌فروت غنی‌شده.

فولات یا ویتامین بی‌۹

  • منبع: سبزیجات سبز تیره، لوبیا، نخود، عدس، دانه‌های غنی‌شده مانند نان، پاستا، برنج و حبوبات.

ید

  • منبع: ماهی، جلبک دریایی، میگو، لبنیات، تخم‌مرغ، نمک یددار.

آهن

  • منبع: صدف، اردک، گوشت گاو، ساردین، خرچنگ، بره، دانه‌های غنی‌شده، اسفناج، کنگر فرنگی، لوبیا، عدس، سبزیجات با برگ‌های تیره، سیب‌زمینی.

منیزیم

  • منبع: حبوبات، آجیل، دانه‌ها، غلات کامل، سبزیجات برگ سبز، دانه‌های غنی‌شده.

نیاسین یا ویتامین بی‌۳

  • منبع: گوشت گاو، مرغ، سس گوجه‌فرنگی مارینارا، بوقلمون، برنج قهوه‌ای، تخم کدو تنبل، ماهی قزل‌آلا، غلات کامل.

ریبوفلاوین یا ویتامین بی‌۲

  • منبع: تخم‌مرغ، لبنیات، گوشت، غلات، سبزیجات سبز.

تی بیل، از نویسندگان این مطالعه، با نگران‌کننده خواندن نتایج گفت: «بیشتر مردم در تمام مناطق و کشورها با هر درآمدی به اندازه کافی از چندین ریزمغذی ضروری استفاده نمی‌کنند که این امر سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.»

محققان توصیه می‌کنند که متخصصان تغذیه و پزشکان می‌توانند به افراد کمک کنند تا بررسی کنند آیا تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن را دریافت می‌کنند یا نه. نتایج این مطالعه در نشریه علمی «The Lancet Global Health» منتشر شده است.

نظر شما