ورزش‌ فشرده آخر هفته: راهی موثر برای کاهش خطر بیش از ۲۰۰ بیماری
موضوع : جامعه | سلامت و زیبایی

ورزش‌ فشرده آخر هفته: راهی موثر برای کاهش خطر بیش از ۲۰۰ بیماری

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که وقت کافی برای ورزش منظم روزانه ندارید، نگران نباشید. تحقیقات جدید نشان داده است که ورزش‌های فشرده در آخر هفته، که به الگوی «جنگجویان آخر هفته» مشهور است، می‌تواند به اندازه ورزش‌های روزانه و منظم، در کاهش خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری مختلف مؤثر باشد.

پژوهش از بیمارستان عمومی ماساچوست

تیمی از پژوهشگران بیمارستان عمومی ماساچوست در مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله «Circulation» منتشر شده است، بررسی کردند که آیا ورزش‌های فشرده می‌توانند همانند ورزش منظم روزانه در بهبود سلامت مؤثر باشند یا خیر. دکتر شان خورشید، متخصص قلب و عروق و یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، بیان کرد: «فعالیت بدنی به عنوان یکی از عوامل مؤثر در کاهش خطر بسیاری از بیماری‌ها شناخته شده است. ما نشان می‌دهیم که ورزش‌های فشرده آخر هفته نه تنها برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی مفید است، بلکه تأثیرات مثبت آن بر طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مزمن کلیوی و اختلالات خلقی نیز مشاهده می‌شود.»

روش انجام مطالعه

در این پژوهش، داده‌های نزدیک به ۹۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در مطالعه «بیوبانک» بریتانیا تجزیه و تحلیل شد. شرکت‌کنندگان از دستبندهای هوشمند برای اندازه‌گیری میزان کل فعالیت بدنی و شدت ورزش‌هایشان در طول یک هفته استفاده کرده بودند. این افراد به سه گروه تقسیم شدند:

  1. جنگجویان آخر هفته: فعالیت ورزشی خود را در یک یا دو روز (معمولاً آخر هفته) متمرکز کرده و به هدف ۱۵۰ دقیقه ورزش هفتگی دست یافتند.
  2. ورزشکاران منظم: به طور روزانه و منظم در طول هفته ورزش می‌کردند.
  3. غیر فعال: افرادی که به میزان کافی ورزش نمی‌کردند.

نتایج مطالعه

نتایج این مطالعه نشان داد که هر دو الگوی ورزشی «جنگجویان آخر هفته» و «ورزشکاران منظم» باعث کاهش خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری مختلف می‌شود. بیشترین تأثیر این ورزش‌ها بر بیماری‌های قلبی و متابولیک از جمله فشار خون بالا و دیابت بود. به طور خاص، افرادی که از الگوی «جنگجویان آخر هفته» پیروی می‌کردند، ۲۳ درصد کمتر در معرض خطر فشار خون بالا و ۴۳ درصد کمتر در معرض خطر دیابت قرار داشتند. در حالی که این اعداد برای «ورزشکاران منظم» به ترتیب ۲۸ درصد و ۴۶ درصد بود.

توصیه‌ دکتر خورشید

دکتر خورشید تأکید کرد: «با توجه به اینکه فواید مشابهی برای فعالیت‌های متمرکز آخر هفته و ورزش‌های منظم وجود دارد، به نظر می‌رسد حجم کلی فعالیت بدنی مهم‌تر از الگوی زمانی آن است. بیماران باید تشویق شوند تا با هر الگویی که برایشان مناسب است، به فعالیت ورزشی بپردازند. لازم است در آینده مطالعات بیشتری برای ارزیابی تاثیر فعالیت‌های متمرکز بر بهبود سلامت عمومی انجام شود.»

این پژوهش ادامه مطالعه‌ای است که سال گذشته انجام شد و نشان داد هر دو الگوی ورزشی می‌توانند به‌طور مشابه برای سلامت قلب و عروق مفید باشند، شامل کاهش خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی، نامنظمی ضربان قلب و سکته مغزی.

نظر شما