موضوع : پژوهش | مقاله

آشنایی با روانکاو برجسته: ورا اشمیت

ورا فدوروونا اشمیت (Vera Fedorovna Schmidt)، یکی از چهره‌های برجسته روانکاوی و آموزش نوین در دوران “عصر نقره‌ای” روسیه بود. او در تاریخ 27 ژوئیه 1889 در استاروکستیانتینیو (استان ولهینی) متولد شد و در تاریخ 17 ژوئیه 1937 در مسکو درگذشت. ورا اشمیت به دلیل تلاش‌های نوآورانه‌اش در زمینه آموزش کودکان بر اساس اصول روانکاوی و مدیریت مهدکودک دتسکی دم شناخته می‌شود. او از پیشگامان جنبش روانکاوی در روسیه بود و تأثیرات ماندگاری بر روانشناسی تربیتی و رشد کودک گذاشت.

زندگی‌نامه و تحصیلات ورا اشمیت

کودکی و تأثیر خانواده

ورا اشمیت در خانواده‌ای تحصیل‌کرده و پزشکی به دنیا آمد. هر دو والدین او پزشک بودند و مادرش، الیزاوتا یانیتسکایا، به درمان کودکان مبتلا به اختلالات عصبی می‌پرداخت. این تجربه و تأثیر مادرش نقش مهمی در علاقه ورا به روانکاوی و آموزش کودکان داشت. او بعدها اشاره کرد که مادرش تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر انتخاب مسیر حرفه‌ای او گذاشته است.

تحصیلات و ازدواج

ورا از سال 1913 تا 1916 در مؤسسه آموزشی زنان کیف تحصیل کرد و در آنجا با روش‌های آموزشی فردریش ویلهلم آگوست فروبل آشنا شد. در سال 1913 با اتو اشمیت، دانشمند مشهور و کاشف قطب شمال، آشنا شد و با او ازدواج کرد. اتو اشمیت که از حامیان انقلاب روسیه بود، بعدها به یکی از مقامات بلندپایه در رژیم شوروی تبدیل شد و نقش مهمی در حمایت از فعالیت‌های روانکاوی ورا اشمیت ایفا کرد.

علاقه به روانکاوی و تأثیر انقلاب روسیه

آشنایی با روانکاوی

ورا اشمیت به همراه همسرش، اتو اشمیت، پس از انقلاب روسیه به روانکاوی علاقه‌مند شد. او که به زبان آلمانی مسلط بود، آثار زیگموند فروید را به زبان اصلی مطالعه کرد و تحت تأثیر نظریات او قرار گرفت. اتو اشمیت نیز که در رژیم شوروی به مقامات بالایی دست یافته بود، از انتشار آثار فروید و دخترش، آنا فروید، در روسیه حمایت کرد.

نقش در جنبش روانکاوی روسیه

در سال 1921، نارکومپروس (کمیساریای خلق آموزش و پرورش) انجمن روانکاوی روسیه را در مسکو تأسیس کرد. این انجمن شامل شخصیت‌های برجسته‌ای مانند الکساندر لوریا و ایوان ارماکوف بود. ورا اشمیت به همراه همسرش، نقش مهمی در توسعه این انجمن و ترویج روانکاوی در روسیه داشتند.

آزمایشگاه دتسکی دم: مهدکودک نوآورانه

تأسیس دتسکی دم

در سال 1921، ورا اشمیت مسئولیت مدیریت دتسکی دم (به معنای “خانه کودکان”) را بر عهده گرفت. این مهدکودک که در ساختمانی باشکوه در مرکز مسکو واقع شده بود، بر اساس اصول روانکاوی تأسیس شد و به عنوان یک آزمایشگاه روانکاوی برای رشد کودکان عمل می‌کرد. این مهدکودک به کودکان نخبه حزب کمونیست، از جمله واسیلی استالین (پسر جوزف استالین)، خدمات ارائه می‌داد.

اهداف و روش‌های آموزشی

روش‌های آموزشی دتسکی دم بر پایه نظریات فروید و روانکاوی بود. این مهدکودک بر آزادی کودکان در بیان احساسات و کنجکاوی‌های خود تأکید داشت و از نظم و انضباط سخت‌گیرانه اجتناب می‌کرد. کودکان در این محیط تشویق می‌شدند تا احساسات خود را به طور آزادانه ابراز کنند و از طریق بازی و تعامل اجتماعی، رشد کنند.

مشارکت روانکاوان برجسته

ورا اشمیت در مدیریت دتسکی دم از کمک روانکاوان برجسته‌ای مانند سابینا اسپیلرین و موشه وولف بهره برد. همچنین، الکساندر لوریا، یکی از روانشناسان برجسته شوروی، در این مهدکودک فعالیت داشت و از داده‌های مربوط به رشد کودکان برای تحقیقات خود استفاده کرد.

چالش‌ها و تعطیلی دتسکی دم

با افزایش فشارهای سیاسی و کاهش حمایت مالی، دتسکی دم در سال 1925 تعطیل شد. این مهدکودک به دلیل ارتباط روانکاوی با لئون تروتسکی و حملات طرفداران استالین، مورد انتقاد قرار گرفت. پس از تعطیلی دتسکی دم، ساختمان آن به خانه گورکی و بعدها به موزه گورکی تبدیل شد.

سفر به وین و ارتباط با فروید

در سال 1923، ورا اشمیت به همراه همسرش به وین سفر کرد و با زیگموند فروید ملاقات کرد. آن‌ها درباره فعالیت‌های دتسکی دم و نقش روانکاوی در آموزش کودکان با فروید گفتگو کردند. این سفر باعث شد که انجمن روانکاوی روسیه در سال 1924 به عضویت انجمن بین‌المللی روانکاوی (IPA) درآید.

در سال 1927، کتاب ورا اشمیت درباره آموزش روانکاوی در روسیه شوروی در آلمان منتشر شد. این کتاب که بر اساس تجربیات او در دتسکی دم نوشته شده بود، تأثیرات گسترده‌ای بر روانکاوی و آموزش کودکان داشت و توسط روانکاوان برجسته‌ای مانند ویلهلم رایش مورد استناد قرار گرفت.

فعالیت‌های علمی و مرگ

فعالیت‌های پس از تعطیلی دتسکی دم

پس از تعطیلی دتسکی دم، ورا اشمیت به فعالیت‌های علمی خود ادامه داد و در آکادمی علوم تربیتی و مؤسسه تجربی نقص‌شناسی مشغول به کار شد. او تحقیقات خود را در زمینه روانشناسی رشد و آموزش کودکان ادامه داد و با روانشناسان برجسته‌ای مانند لو ویگوتسکی همکاری کرد.

مرگ

ورا اشمیت در سال 1937، در سن 48 سالگی، در حالی که تحت عمل جراحی برای درمان بیماری گریوز قرار داشت، درگذشت.

تأثیر و میراث ورا اشمیت

پیشگام روانکاوی در آموزش کودکان

ورا اشمیت یکی از پیشگامان استفاده از روانکاوی در آموزش کودکان بود. او با تأسیس و مدیریت دتسکی دم، نشان داد که چگونه اصول روانکاوی می‌توانند در رشد و تربیت کودکان به کار گرفته شوند. روش‌های نوآورانه او در دتسکی دم، تأثیرات عمیقی بر روانشناسی تربیتی و رشد کودک داشت.

تأثیر بر روانشناسی شوروی

تحقیقات و روش‌های آموزشی ورا اشمیت، الهام‌بخش روانشناسان برجسته‌ای مانند الکساندر لوریا و لو ویگوتسکی بود. او با ترکیب نظریات روانکاوی و روانشناسی رشد، به توسعه علم روانشناسی در شوروی کمک کرد.

کتاب‌ها و آثار

کتاب ورا اشمیت درباره آموزش روانکاوی در روسیه، یکی از منابع مهم در زمینه روانکاوی و آموزش کودکان است. این کتاب تأثیرات گسترده‌ای بر روانکاوی و آموزش در اروپا و شوروی داشت.

نتیجه‌گیری

ورا اشمیت یکی از چهره‌های پیشگام در روانکاوی و آموزش کودکان بود که با فعالیت‌های نوآورانه خود در دتسکی دم و تحقیقات علمی‌اش، تأثیرات عمیقی بر روانشناسی تربیتی و رشد کودک گذاشت. او با استفاده از اصول روانکاوی در آموزش کودکان، نشان داد که چگونه می‌توان از این نظریات برای پرورش و رشد کودکان استفاده کرد. میراث او همچنان الهام‌بخش پژوهشگران و روانشناسان در سراسر جهان است.

نظر شما