موضوع : پژوهش | مقاله

وضعیت اسلام در آمریکا در گفت و گو با دو تن از رهبران اسلامی

مجله  اسلام و غرب  مهر 1378، شماره 26 

نویسنده : محمد الشافعی - ترجمه: غلامحسین ابراهیمی
32
شیخ «رامی »، امام جماعت مسجد قدیر شیکاگو و «عبدالرحیم رشاد علی »، امام جماعت مسجد یاسین شهر ساتل آمریکا باشند. این دو اسلامگرای آمریکایی که از افسران سابق نیروی دریایی آمریکا بوده اند، اکنون در لندن مهمان «ابوحمزه مصری »، مسؤول سازمان «انصار دین » و متهم به اعمال تروریستی در «یمن » می باشند. از این رو روزنامه الشرق الاوسط گفت و گویی با این دو تن انجام داده است که توجه خوانندگان را به آن جلب می نماییم:

اسلام در زندانهای آمریکا
شیخ «رامی » ضمن اشاره به «جنبش اسلامگرای آمریکا» و سلسله بحثهایی که در انگلستان خواهد داشت، جهاد را به عنوان فریضه واجبی برای تمام مسلمین به شمار می آورد. وی از بحرانی که به دلیل گسترش خشونت و مواد مخدر گریبانگیر جوامع آمریکایی می باشد، سخن می گوید و البته جوامع سیاه پوست آمریکا را از این بحران مستثنا کرده، معتقد است که در مناطق سیاه پوست نشین آمریکا به دلیل گسترش اسلام که بسان آتشی که در خرمن می افتد، انتشار یافته است، این دو پدیده تقریبا از بین رفته است.

«شیخ رامی » همچنین اظهار داشت ما کار تبلیغی خودمان را از مسجد کوچکی و با امکانات بسیار اندکی آغاز کردیم و توانستیم موانع بسیاری را که در راه دعوت و تبلیغ اسلام در شهرهای آمریکا وجود داشت، پشت سر بگذرانیم. حتی مکان کنونی مسجد، قبلا سالن موسیقی و مرکز فروش مواد مخدر بود. ولی علی رغم اینکه فقر بر نواحی سیاه پوست نشین آمریکا سایه افکنده، ولی جنبش اسلامی به صورت غیر عادی در این مناطق در حال گسترش است. (همان طور که در قرآن آمده است که همانا مؤمنان به فلاح و رستگاری رسیدند، اگر چه این خواست مشرکین نباشد.)

شیخ «رامی » ادامه داد که هدف من از سفر به انگلستان جمع آوری کمکهای خیریه بود تا بدین وسیله گروهی از دانشجویان تازه مسلمان برای تحصیل علوم دینی و فقه و شریعت اسلامی به کشورهای عربی اعزام شوند تا بتوانند به عنوان نمایندگان نسلی از مبلغان دینی، با زبان و قلبهای آکنده از ایمان خود، گروههای جدیدی از آمریکاییان را به دین اسلام جذب نمایند. از این رو، به دفعات متعدد از سوی ادارات پلیس آمریکا به دلیل تلاشهایمان در جهت بیداری نسل جوان برای اجتناب از خشونت و مواد مخدر، مورد تمجید قرار گرفتیم.

استقبال از حمله تبلیغاتی
شیخ «رامی » در پاسخ به سؤال الشرق الاوسط در خصوص حمله تبلیغاتی بر ضد اسلام و مسلمین در دستگاههای تبلیغاتی آمریکا، خصوصا هنگامی که بعضی از مسلمانان در حوادث خشونت آمیز و یا تروریستی متهم می شوند، گفت: «ما با هر نوع و شکلی از خشونت مخالف هستیم و آن را محکوم می کنیم و از آنجا که خشونت در اصول اسلامی راه ندارد، با آن موافق نیستیم. چرا که اسلام حتی در موقعیتهای جنگی و جهاد، دعوت کننده به مهربانی و مخالف اقدامات خشونت آمیز می باشد. پس مجاهد مسلمان مامور به مهربانی و پرهیز از خشونت می باشد. وی به روشی که برای تبلیغ اسلام، در بین محلات مسکونی نزدیک مساجد اعمال می شود، اشاره کرد که همراه با حکمت و مؤعظه حسنه است. وی در خصوص حمله تبلیغاتی علیه مسلمانان در شبکه های تلویزیونی و مطبوعات آمریکایی می گوید: اتهامات زیادی به اسلام و مسلمین نسبت داده می شود و بعضی از دستگاههای تبلیغاتی، در تحریف و تخریب چهره اسلام و مسلمانان در غرب عامدانه تلاش می کنند، اما هر زمان که این موضوع اتفاق می افتد، ما به خاطر این فرصت طلایی خوشحال می شویم; چرا که آنها با این کار خود عملا باعث جلب توجه و گرایش جوانان به اسلام و شناخت و آشنایی با دین می شوند; به طوری که این جوانان ضمن ارتباط و بحث و گفت و گو، از ما برای شناخت بیشتر اسلام، کتب اسلامی تقاضا می کنند.

اسلامگرایی افتخار من است
شیخ «رامی » در ادامه توضیح می دهد که زندانهای آمریکا و پادگانهای نظامی آن کشور مکانی مناسب برای انتشار دین اسلام است. وی در خصوص ارتباطش با ابوحمزه مصری که بحث و جدل مطبوعات بریتانیا را برانگیخته است، اظهار داشت: هنگامی که من وارد فرودگاه لندن شدم، از من سؤال کردند که آیا تو هم مثل ابوحمزه مصری، اسلامگرا هستی؟ من هم در جواب گفتم که اصلا من به دیدن او می روم و از تعابیر و اصطلاحاتی چون «اسلامگرایی » ترسی به خود راه نمی دهم. دانشمند علوم اجتماعی به جای استفاده از این اصطلاحات، تعبیر «جنبش دینی » را به کار می برد، ولی مقامات امنیتی و اطلاعاتی کشورهای عربی و اسلامی از تعابیری چون «افراطی »، «تندرو» و «خشونت گرا» نام می برند و جدیدا هم از اصطلاح «تروریست » استفاده می کنند. این گونه نامگذاریها باعث نگرانی ما به عنوان جامعه مسلمانان آمریکا نمی شود.

شیخ «رامی » تاکید می کند که ما نمی توانیم عملیات گسترش اسلام را از قدرت ذاتی اسلام در دمیدن روح جدید در کالبد و نفوس مؤمنان جدا بدانیم و این در حقیقت، همان اسلامی است که خداوند اراده آن را نموده است. اسلام به عنوان یک دین پیروان خود را ابتدا به اصلاح و تغییر در خودشان و سپس در جوامع و اجتماعاتشان دعوت می کند. پس اسلام دلیل اصلی و تنها مفسر رشد و گسترش خودش در جهان می باشد.

اما عبدالرحیم رشاد علی، امام جماعت مسجد یاسین شهر سیاتل آمریکا که سابقا افسر نیروی دریایی و کارشناس مخابرات ارتش آمریکا بود، بعد از پایان جنگ دوم خلیج فارس و گرایش به اسلام، با مشکلات فراوانی رو به رو رشد که از جمله می توان به طلاق و فرار همسر و فرزندانش اشاره کرد. وی می گوید که همسرم نتوانست گرایش مرا به اسلام و پوشش مرا در لباسهای بلند سفید و عمامه سیاهی که بر سر می گذاشتم تحمل نماید.

عبدالرحیم همچنین در خصوص چگونگی گرایشش به اسلام می گوید که در زمان جنگ دوم خلیج فارس، من در منطقه ای خارج از شهر صنعتی «جبیل » عربستان در حال انجام ماموریت بودم که دائما به هنگام صبح صدای اذان به گوشم می رسید. از این رو، در اولین فرصت، مرخصی گرفته، به شهر رفتم و خود را به مسجدی که از آن اذان به گوش می رسید، رساندم. در آنجا بعضی از برادران مسلمان کتب اسلامی را به عنوان هدیه به من دادند و بدین ترتیب، من با خواندن اولین سطر آنها، اسلام آوردم و نور ایمان در قلب من جاری شد.

شیخ عبدالرحیم در ادامه می گوید: هشت ماه ماموریت و اقامت من در عربستان منبع خیر و برکت و نقطه تحول و دگرگونی در مسیر زندگی من شد. وی سخت ترین لحظات را زمانی می داند که او را با نام سابقش یعنی «آندره آندرسون » صدا می زدند. او اکنون در خیابانهای سیاتل آمریکا تاکسیرانی می کند.

وی در حالی که می خندد، می گوید: می خواهی بدانی که اسلام با من چه کرده است؟ و در ادامه آستین پیراهن خود را بالا می زند و خالکوبی آبی رنگی را نشان می دهد که بر روی بازویش عبارت «شیطان شرور دریایی » نقش بسته شده بود. وی می گوید این خال کوبی بیانگر این است که در نیروی دریایی آمریکا فرا گرفتم که مسلمانان دشمن من هستند و در برابر آن دسته از دشمنانم «که مسلمان هستند» خشن و سخت گیر باشم. این در حالی است که اکنون من خودم یکی از آن مسلمانان هستم که به دین آنها گرویده، لباس آنها را پوشیده، غذای حلال آنها را مصرف می کنم و دوست دارم که به زبان عربی که زبان قرآن است، صحبت نمایم.

وی اضافه می کند در اسلام مساوات، آرامش و راحتی روح و روان را مشاهده کردم، در حالی که، در نیروی دریایی آمریکا شاهد تبعیض نژادی تنفرآمیز در میزان پیشرفت افسران یا میزان اعتماد به آنها بودم.

شیخ عبدالرحیم رشاد، در ادامه می گوید: مساجد زیادی در شهر سیاتل وجود دارد. برای مثال، مسجد «دارالارقم » که تحت نظارت مصریها، مسجد «نورث جیت » تحت نظر عراقیها و مسجد «عمر الفاروق » که مسجد پاکستانیهای مسلمان می باشد و مسجد «یاسین » که در منطقه سیاه پوست نشین واقع شده است.

وی خاطر نشان ساخت که حمله تبلیغاتی علیه اسلام و مسلمین، تفاوت چندانی با عملیات نسل کشی سرخ پوستان آمریکا توسط سفیدپوستان ندارد; چرا که این امر از پیشینه فرهنگی در آمریکا برخوردار بوده است، ولی هر زمان که بر شدت حمله در مطبوعات و رسانه های گروهی آمریکا افزوده می شود، نتیجه کار به نفع مسلمانان آمریکا می باشد; چرا که بر تعداد کسانی که به اسلام روی می آوردند، افزوده می شود.

منبع: الشرق الاوسط، شماره 7566،16/8/1999

نظر شما