موضوع : پژوهش | مقاله

اوج گیری هنر ایران بر بال پرندگان


برگزاری نمایشگاه مجسمه‌های برنزی تاهابهبهانی با عنوان «هو تاج شاهی بر سرم» در مؤسسه اکو از جمله رویدادهای مهم در آبان‌ماه امسال بود که توجه هنردوستان و محافل هنری و خبری ایران را به خود جلب کرد. این بار پرندگان تاها، در شکل مجسمه‌های برنزی به پرواز درآمدند و هنر معاصر ایران را بر بال‌های خود به اوج رساندند.
پرندگانی که دیگر پروازشان محدود به آسمان هنر ایران نبود و هم اکنون با حضور در شصت و پنج مجموعه خصوصی در سرتاسر دنیا، صدای هنر اصیل ایرانی را به گوش جهانیان می‌رسانند.
این نمایشگاه نیز با ارائه آثاری نو، فصل جدیدی در هنر مجسمه‌سازی ایران رقم زد؛ و حضور بیش از دو هزار بازدیدکننده و فروش بالاتر از هفتاد وپنج درصد آثار ارائه شده در نمایشگاه، در نوع خود رکورد چشمگیری محسوب می‌شود که در اکسپوهای هنری بزرگ پایتخت نیز شاهد آن نبوده‌ایم. به همین مناسبت گفت‌و‌گویی با چند تن از شخصیت‌های برجسته هنری و دانشگاهی بازدید‌کننده از این نمایشگاه انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
علی اکبر صادقی هنرمند برجسته معاصر درباره هنر تاها بهبهانی اظهار کرد: مجسمه‌های استاد تاها بهبهانی به لحاظ فرم یک نوآوری منحصر به فرد در هنر ایران هستند و به عقیده بنده نه تنها در سطح ایران بلکه در سطح دنیا نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.
وی همچنین عرفان خاص و تفکر متعالی نهفته در این آثار را از دیگر نکات برجسته آنها دانست و افزود: بهبهانی با نوآوری‌هایی که در آفرینش این مجسمه‌ها بوجود آورده است عملکردی کم نظیر داشته و این آثار به خوبی قابلیت مطرح شدن در سطح دنیای هنر را دارند؛ چراکه هنر امروز به نوآوری‌هایی اینچنین تأثیرگذار، بسیار اهمیت می‌دهد. صادقی همچنین تأکید کرد که پرندگان برنزی بهبهانی تأثیرات شگرفی بر مخاطب خاص و عام خود می‌گذارند و حضور جمعیتی کثیر در افتتاحیه این نمایشگاه خود گواهی راستین بر این مدعاست.
اکبر عالمی استاد دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس در ارتباط با نمایشگاه «هو تاج شاهی بر سرم» گفت: من با حضور در این نمایشگاه احساس کردم که تمام عرفان و فلسفه شیخ عطار را در این آثار دیدم و بسیار از مشاهده این پرندگان برنزی شگفت زده شدم. استاد بهبهانی شاهکارهای بی‌بدیلی را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند که هر بیننده‌ای را مبهوت زیبایی و اصالت خود می‌کند.
به نظر من سبک هنری ایشان نه تنها در ایران که در سطح دنیا نیز یک جریان تازه در هنر مجسمه محسوب می‌شوند؛ چرا که آفرینش‌های ایشان نو هستند و هیچ تقلیدی در آن نیست. همین مسئله باعث می‌شود که ما شاهد استقبالی اینچنین باشکوه از نمایشگاه این هنرمند برجسته باشیم. وی همچنین تأکید کرد منتقدین، نویسندگان و روزنامه نگاران باید با پرداختن به این نمایشگاه و آثار عرضه شده در آن، شرایط مناسبی برای شناخت بیشتر و بهتر این هنرمند وارسته در سطح دنیا فراهم کنند.
حسن ریاحی استاد دانشکده هنر و معماری نیزبا اشاره به این نکته که مجسمه‌های بهبهانی یک نوع حرف تازه و متفاوت برای گفتن دارند افزود: در دنیای آشفته غرب که هنر به پوچی رسیده و بشر سرگردان و ملول شده است، آثار استاد بهبهانی با محتوای غنی که دارند به خوبی می‌توانند بر محافل هنری غرب تأثیر گذاشته و هنر رو به قهقرای غربی را با عناصر متعالی و الهی خود دچار تحول کند. وی همچنین به استقبال کثیر علاقه‌مندان داخلی و خارجی در مراسم افتتاحیه اشاره کرد و افزود: ما باید امکانات لازم برای عرضه جهانی این آثار را فراهم آوریم و انعکاس وسیع فعالیت‌ها و کارهای هنری استاد بهبهانی را وظیفه خود بدانیم.
نمایشگاه «هو تاج شاهی بر سرم» در ساعات پایانی روز پنجشنبه 3/9/ 1390 با شرکت چند تن از علاقه‌مندان آثار تاها بهبهانی و کارکنان مؤسسه فرهنگی اکو به کار خود پایان داد.

 


منبع: / روزنامه / ایران ۱۳۹۰/۰۹/۸
نویسنده : حجت‌الله مرادخانی

نظر شما