موضوع : پژوهش | مقاله

یهودی‌سازی قدس و سکوت ارتجاع عرب


شیخ "عکرمه صبری" رئیس هیئت عالی اسلامی و خطیب مسجد‌الاقصی نسبت به عدم اجرای تعهدات اتحادیه عرب در قبال وضعیت شهر قدس اعتراض کرد و هشدار داد که برنده اصلی وضعیت کنونی فقط صهیونیستهای اشغالگر خواهند بود. این نکته به ویژه در آستانه به رسمیت شناختن کشور فلسطین در سازمان ملل، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. خطیب مسجدالاقصی خاطر نشان ساخت که صهیونیستها به فعالیتهای تخریب‌گرانه در چند زمینه سرگرمند و ضمن تسریع در یهودی سازی شهر قدس به احداث و گسترش معابد یهودی مشغول هستند علاوه بر این، به طور همزمان با ساختن واحدهای مسکونی سعی دارند موازنه جمعیت در قدس را به سود یهودیان مهاجر تغییر دهند و سوابق عربی و مسلمان بودن ساکنان بیت‌ا لمقدس را محو سازند.
این نکته به ویژه در گزارش منابع رسمی فلسطین هم عینا منعکس شده و تصریح گردیده که رژیم تل‌آویو با توسل به کوچ اجباری فلسطینی‌ها و تخریب خانه‌های با قدمت طولانی و تصاحب زمین‌ها، سرگرم تغییر شناسنامه شهر قدس است که تدریجا گروههای افراطی صهیونیستها را جایگزین فلسطینی‌ها کند. براساس این گزارش‌ها این طرح با هماهنگی و حمایت مالی بازرگانان صهیونیست در اروپا و آمریکا در حال انجام است ولی دولتهای عربی و اسلامی علیرغم آگاهی از ابعاد آن، به سکوت مرگباری در این زمینه ادامه می‌دهند که بیش از هر چیز به نفع صهیونیستها خواهد بود.
منابع مردمی در بیت‌المقدس در پیام‌های خود خاطر نشان ساخته‌اند بی‌توجهی سران مرتجع عرب در قبال تحولات پرشتاب یهودی سازی قدس، از یکطرف باعث گستاخی صهیونیستها و از طرف دیگر دلسردی و نومیدی فلسطینی‌ها شده که خود را در برابر گرگهای صهیونیست و گروههای مسلح افراطی، تنها و منزوی می‌بینند که در مقابل آنها، ‌دست بسته به حال خود رها شده‌اند.
مقامات مسئول در تشکیلات خودگردان، با فراموش کردن مسئولیتهای خود به مسائل انحرافی سرگرمند و به جای حساسیت نشان دادن در قبال اوضاع رقت بار شهر قدس و تهاجم سنگین صهیونیستها به بیت‌المقدس، مشغول تعقیب فعالان اسلامی و مقابله با آنها هستند و دیگر نه تنها فرصتی برای ایفای نقش آنها در مورد بیت‌المقدس باقی نمانده، بلکه حتی با انحراف افکار عمومی و از حساسیت‌های گذشته در این زمینه هم خبری نیست.
با وجود این، ساکنان فلسطینی شهر قدس و روستاهای اطراف از مقابله با صهیونیستها و زنده نگه داشتن مبارزه علیه اشغالگران منصرف نشده و با چنگ و دندان از مواضع روشن مسلمانان حمایت وحفاظت می‌کنند. در همین حال، صهیونیستها با ایجاد محدودیتهای سنی، از ورود جوانان و نوجوانان به مسجدالاقصی جلوگیری می‌کنند و سعی دارند پایداری ساکنان فلسطینی را درهم بشکنند اما تاکنون توفیق چندانی در این مقوله نداشته‌اند.
از طرف دیگر، پلیس رژیم صهیونیستی در یک برنامه هماهنگ با افراطیون مسلح، ضمن محاصره نظامی مناطق فلسطینی، ‌به افراطیون فرصت کافی می‌دهند تا با تخریب کشتزارها و قطع درختان و شخم‌زدن زمین‌های کشاورزی به نابودی منابع درآمد فلسطینی‌ها بپردازند و در عین حال، خانه‌های قدیمی فلسطینی‌ها را تصاحب و ویران کنند.
به طور همزمان، دولت بنیامین نتانیاهو سرگرم پیشبرد طرح احداث شهرکهای جدید صهیونیستی است که بتواند زمینه‌های موردنظر تل‌‌آویو برای مقابله با طرح به رسمیت شناختن دولت فلسطینی را فراهم سازد. "ران پروسور" سفیر جدید رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در یک اجلاس اضطراری از رهبران یهودی آمریکا و "آژانس یهود" خواست یک طرح روشن و عملیاتی برای مقابله با شرایط احتمالی در پرتو رای‌گیری سازمان ملل در شهریور ماه در مورد به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین را بررسی و اجرا کنند تا مانع تشکیل کشور فلسطینی شوند. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که هنوز هم جمعیت یهودیان شهر قدس با فاصله‌ای پر نشدنی از تعداد فلسطینی‌ کمتر است و بعید بنظر می‌رسد این فاصله طی سالهای آینده هم بدون دستکاری مستقیم و موثر، جبران شود.
اعضای دولت نتانیاهو از جمله "آویگدورلیبرمن" وزیرخارجه افراطی رژیم صهیونیستی و ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل امیدوارند با توسل به سیاستهای موازی، این مشکل را حل کنند. شاید تشدید کوچ اجباری فلسطینی‌ها و جابجائی فوری یهودیان و استقرار آنها در شهر قدس به همراه دستکاری در آمار و ارقام رسمی بتواند تا حدودی بر این مسئله سرپوش بگذارد. صهیونیستها در این زمینه هم به کمک محمودعباس و تشکیلات خودگردان، ‌امید بسته‌اند و سعی دارند وی را برای درخواست به تعویض انداختن رای‌گیری پیرامون به رسمیت شناختن کشور فلسطین تحت فشار قرار دهند. البته محمودعباس در گذشته بارها به کمک صهیونیست‌ها شتافته و در ماجراهای متعددی منافع صهیونیستها را تامین و تضمین کرده است. با وجود این، طرح اخیر صهیونیستها در خصوص تغییر بافت جمعیت شهر قدس، مسئله به سادگی به نفع صهیونیستها تغییر نخواهد کرد و با اعمال فشار کشورهای عرب و اسلامی، ‌جلوی این توطئه گرفته می‌شود. این همان درخواستی است که خطیب مسجدالاقصی از اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی دارد.

 

منبع: / روزنامه / جمهوری اسلامی ۱۳۹۰/۴/۱۴

نظر شما