خاطره‌ای از دبیرستان حکیم نظامی قم از استاد ابوالفضل قیامی
موضوع : ایران‌شناسی | قم

خاطره‌ای از دبیرستان حکیم نظامی قم از استاد ابوالفضل قیامی

دوران سیکل اول دبیرستان به مدیریت مرحوم آقای سید اصغر علوی که آمدم برای ثبت نام و بدلیل دوستی ایشان با پسر عمه بنده و از روی خیرخواهی! مرا ثبت نام نکردند و به دبیرستان حکمت در صفائیه رفتم.

در یک کلام در آن دوره دبیرستان وضع بسیار بدی داشت( از لحاظ فرهنگی !!) و از لحاظ آموزشی هم ضعیف بود. دوران سیکل دوم دبیرستان با مدیریت آقای سیدهادی فاطمی به این دبیرستان بازگشتم.

بین سالهای ۵۲ تا ۵۵ که دوران طلایی این دبیرستان بود بهترین و شایسته ترین دبیرهای قم در این مدرسه تدریس می‌کردند. به‌لحاظ فرهنگی و هنری، عالی و آموزشی هم عالی بود به‌طوریکه رقیب بهترین دبیرستان قم یعنی دبیرستان اوحدی بودیم.
نمونه آن قبولی خرداد ۵۵ و ورودی مهر ۵۵، تمامی دانش آموزان کلاس ششم ریاضی وارد دانشگاه شدند.  و دو یا سه نفری هم که مثل من به‌دلایلی نتوانستیم قبول شویم، در سال بعد به دانشگاه رفتیم یا اعزام به خارج شدند.

دوران بعد از انقلاب مشکلات و سختگیری‌ها و تندروی‌ها در این دبیرستان حاکم شد. متاسفانه این امر متاثر از شرایط کل ایران و انقلابی‌گری سالهای ۵۷ تا ۶۰ و ۶۱ بود و مدیریت آقایی که همگان می‌شناسند سبب شد همکاران زیادی از دبیرستان فراری شوند.

با شروع مدیریت جناب عباس بیتا ، گرچه بخشی از سختگیری‌ها ادامه داشت، اما شیوه معتدل‌تر ایشان و علاقمندی به رشد آموزشی و فرهنگی، دبیرستان جان تازه‌ای گرفت، معاونان خوب و دلسوزی که ایشان داشتند از مزایای آن دوره بود. از دوران آقای بیتا تا پایان بازنشستگی دوران آقای دکتر سنگتراشان من معلم بودم.


دوران بعد از آقای بیتا و نمونه-مردمی شدن دبیرستان با مدیریت آقای تقی محمدی مجدداً رونق علمی در دبیرستان اوج گرفت و قبولی های کنکور بالا رفت. سنگ بنایی که دوران نمونه-مردمی گذاشته شد در دوران آقای سنگتراشان ثمره داد. با اینکه از حدود سال ۹۱ و ۹۲ دیگر تدریس ندارم اما دورادور شاهد موفقیت‌های این دبیرستان هستم. .

مدیریت عالی و پیگیری دلسوزانه جناب دکتر سنگتراشان رونقی به دبیرستان داد که هم اکنون شاهدیم. دانش‌آموز با معدل ۱۹.۳۰ برای ورودی التماس می‌کند و جایی ندارد. قبولی کنکور دارد و با تیزهوشان رقابت می‌کند. فضای فرهنگی سالم در بین دانش‌آموزان و همکاری و همدلی بین همکاران ثمره این مدیریت است.

جا دارد یادی هم بکنم از زنده‌یاد علی محمدی یزدی معاون بی‌ریا و مخلص دبیرستان در سال‌های اخیر که سهم بزرگی از موفقیت دبیرستان مرهون ایشان است. با آرزوی موفقیت بیشتر برای مدیریت دبیرستان و معاونان و همکاران اداری و آموزشی این مجموعه آموزشی
ابوالفضل قیامی
دبیر فیزیک

نظر شما