دفاع نرم(2)
گفتار دوم: پاداستراتژی جمهوری اسلامی ایران برای مهار دکترین براندازی نرم
توصیه میشود کارگزاران نظام با هدف توسعه و تضمین عمق استراتژیک نرم افزاری داخلی و خارجی اقدامهای زیر را مورد توجه قرار دهند:
آسیب شناسی افزایش توزیع و مصرف مواد مخدر در ایران از رویکرد امنیت ملی
با توجه به افزایش تنوع تولید و تغییر الگوی مصرف مواد مخدر، آسیبهای جدی آن بر امنیت اجتماعی و تسهیل براندازی در سکوت نظام مقدس ج. ا. ایران، توصیه میشود مجلس شورای اسلامی در تعامل و هم اندیشی با نمایندگان «ستاد مبارزه با مواد مخدر» 1؛ از رویکرد امنیت ملی تصویب طرح جامع قانون مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار قرار دهند.
مجلس شورای اسلامی میتواند بخشی از ابزارهای مقابله با مواد مخدر را در چارچوب قانونمند کردن طرح نظام جامع امنیت اجتماعی پیگیری نماید.
از طرفی افزایش رایزنی میان معاونت امنیتی ـ انتظامی وزارت کشور و یا فعال سازی دیپلماسی پارلمانی از طریق تعامل سازنده کمیتههای امنیتی پارلمانی سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان، میتواند زمینه های انعقاد تفاهم نامه های دفاعی پارلمانی سه جانبه با محوریت مبارزه با مواد مخدر را عملیاتی نماید.
حمایت تقنینی ـ نظارتی و اجرایی از توسعه زیرساختهای جنگ رایانه ای
یکی از تهدیدات راهبردی نرم افزارگرایانه، نفوذ هکرهای مهاجم برای آسیب رسانی به شبکه های وب نهادهای استراتژیک نظام با هدف «جاسوسی اینترنتی» 2 و یا رخنه اطلاعات گمراه کننده با هدف تخریب شبکه اطلاعات ملی است که عمق و دامنه کاربری آن در سطوح منطقه ای و جهانی روز به روز در حال افزایش است.
برای آگاهی متولیان امر نسبت به اهمیت روزافزون جنگهای رایانه ای، شایسته است به عنوان مثال اشاره شود کشوری مانند چین با هدف توازن راهبردی قدرت نرم سرمایه گذاری هنگفتی را برای توسعه جنگهای رایانه ای هزینه کرده است بطوری که موفق شده است به سیستمهای کامپیوتری نهادهای نظامی ـ امنیتی ایالات متحده نفوذ نماید. این کشور در سال 2007 نزدیک به ده شرکت دفاعی امریکا مانند «ریتون» 3، «مارتین لاکهید» 4، «بوئینگ» 5، «نورتروپ گرومن» 6، «سیستم نرم افزاری برنامه ریزی جنگنده های نیروی هوایی» پپ7، «سیستم برنامه ریزی ماموریت بالگردهای ارتش» (8) و فایلهای فضانوردان ناسا را مورد دستبرد اینترنتی قرار داد (9) و در بودجه دفاعی سالانه خود، ردیف هایی را برای تقویت هر چه بیشتر «قابلیت های جنگ رایانه ای» (10) اختصاص داده است.
در این راستا شایسته است وزارتخانه های دفاع و اطلاعات و ستاد کل نیروهای مسلح با تبیین آموزش های راهبردی، بستر مقابله هدفمند با آسیب های جنگ رایانه ای و تقویت عمق استراتژیک نظام در محیط سایبر را فراهم کنند.
آسیب شناسی پیامدهای اجتماعی جنگ اقتصادی
توصیه میشود کارگزاران نظام برای مقابله با جنگ اقتصادی و گسترش تحریم های احتمالی؛ اقدامهای زیر را مورد توجه قرار دهند:
- کارگزاران نظام، دورنمای «بحران مالی جهانی» پپ11، کاهش قیمت نفت و بالتبع احتمال بالای عدم تحقق منابع مالی ردیفهای بودجه را از رویکرد امنیت ملی بررسی کرده و در مصاحبه ها و یا تبلیغات انتخاباتی از وعده هایی که می تواند سطح انتظارات جامعه را افزایش و حباب کاذب را تشکیل دهد، پرهیز نمایند زیرا میتواند ضریب اعتماد جامعه به کارگزاران نظام را کاهش دهد؛
- ردیفهای بودجه سالانه بصورت واقع گرایانه و متناسب با کف درآمدهای واقعی تدوین و تصویب شود.
قانونمند کردن مقابله با جرایم سایبر و تلفن همراه
یکی از حوزههایی که عمق و دامنه تهدیدات نرم را گسترش می دهد، رشد فزاینده جرایمی است که در محیطهای مجازی و سایبر به وقوع میپیوندد و به صورت مستقیم امنیت اجتماعی را تهدید میکند که شایسته است ظرفیتهای تقنینی، نظارتی و اجرایی بازدارنده و مناسبی برای مهار آنها در دستور کار متولیان امر قرار گیرد:
برخی مصادیق جرایم سایبر که در زیرمجموعه تهدیدات نرم افزاری قرار میگیرد، عبارتند از:
- افزایش نشر بلوتوثهای شخصی و خانوادگی بویژه افراد مشهور در حوزههای ورزشی و هنری؛
- افزایش انتشار بلوتوثهای مستهجن و غیر اخلاقی؛
- گسترش شایعات براندازانه و یا تبلیغ علیه نظام توسط پیامهای کوتاه تلفن همراه؛
- گسترش وبلاگهای براندازانه؛
یکی از شیوه های جنگ نرم در محیطهای سایبر (اینترنت)، گسترش هدفمند و روزافزون وبلاگ نویسی توسط برخی افراد، گروهها یا سازمانهای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وبلاگهای ساختارشکن و برانداز که معمولاً به سادگی ایجاد شده و نیاز به تخصص بالای بلاگرها ندارد، به راحتی در محیطهای مجازی به یک هویت مستقل تبدیل و بدون اینکه شناسایی شوند به ترویج عقاید براندازانه اقدام میکنند.
در این راستا افزایش تعامل و هم اندیشی میان کارشناسان وزارتخانه های اطلاعات، فناوری ارتباطات، قوه قضائیه، قوه مقننه و پلیس امنیت اجتماعی و اخلاقی ناجا و یا معاونت فرهنگی ـ اجتماعی ناجا میتواند در ارتقاء اثربخشی راهکارهای بازدارنده و یا اقدامهای تنبیهی مفید واقع شود.
حمایت تقنینی و مالی از تعمیق قدرت نرم نظام در محیطهای مجازی
یکی از شاخصه های دورنمای جنگهای پیش رو، سرمایه گذاری کشورها بر مقوله «جنگ اندیشه در محیط هایمجازی » است و کشوری موفق خواهد بود که بتواند زمینه های حداکثر بهره وری از محیطهای وب با جدیدترین شیوه های دانش دیپلماسی عمومی را فراهم کند زیرا دانش افزایی و هوشمندسازی آنلاین جامعه در برابر تهدیدات نرم، آستانه مقاومت ملی و کارآمدی نظام در محیطهای مجازی را ارتقاء می دهد.
توصیه میشود برخی نهادهای راهبردی نظام مانند وزارتخانه های اطلاعات، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، حوزه علمیه قم و سازمان تبلیغات اسلامی؛ بخشی از کارویژههای عملیاتی خود را به سمت روزآمد کردن شیوههای مقابله با تهدیدات نرم و جنگ روانی ـ رسانه ای متمرکز نمایند بویژه اینکه اکثریت غالب مخاطبان خبر رسانی آنلاین را اقشار فرهیخته، دانشجویان و دانش پژوهان تشکیل می دهند که نقش مهمی را در نهضت نرم افزاری تولید علم و تحقق دانشگاه اسلامی بر عهده دارند.
از طرفی انعکاس آنلاین مناسب تحولات خبری و اقدامهای مثبت مجلس شورای اسلامی در محیط های وب به عنوان مهمترین نهاد قانونگذاری کشور که از شاکله مردم سالاری برخوردار است، در تحکیم و انسجام بخشی به روابط جامعه با وکلاء ملت و بالتبع تقویت بنیانهای مشروعیت نظام تاثیرگذار بوده و میتواند گستره هم اندیشی مجازی مجلس با کانونهای فکری و شبکه نخبگان را افزایش دهد که این تعامل نرم افزاری میتواند در بهینه سازی تصویب طرح و لوایح، مصوبات مجلس، بازتاب سنجی ضریب اقناع سازی مصوبات در میان نخبگان فکری، کارآمدسازی کارویژه های تقنینی ـ نظارتی و در نهایت ارتقاء دیپلماسی پارلمانی مجلس هشتم مفید واقع شود.
سازماندهی نصب دوربینهای مدار بسته در نواحی جرم خیز
یکی از اقدامهای بازدارنده مناسب نهادهای امنیتی ـ انتظامی؛ کنترل نامحسوس نواحی جرم خیز و یا مراکز پر تردد مانند مترو از طریق نصب سامانه های دوربین مدار بسته است که در صورت مدیریت کارآمد میتواند در ثبات بخشی به امنیت اجتماعی مفید واقع شود.
مقابله با ایجاد و گسترش فرقه های ساختگی
یکی از توصیه های تئوریسینهای دکترین براندازی نرم، فرقه سازی با هدف تضعیف وحدت ملی و انسجام اسلامی است، به طوری که هم اکنون شاهد گسترش افراد و گروههایی هستیم که با عناوینی مانند ارتباط با امام زمان (عج) و یا پیامبران؛ بنیانهای اعتقادی جامعه را هدف قرار داده اند.
در این راستا وزارت اطلاعات و حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم، نقش مهمی را در خنثی سازی تهدیدها و هوشیاری جامعه در برابر این نوع شیادان ایفا میکنند.
قانونمند کردن نظام جامع دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
یکی از راهکارهای تکلیف گرایی کارگزاران نظام به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب پیرامون هوشیاری مسئولین در برابر تهاجم نرم افزاری ناتوی فرهنگی؛ قانونمند کردن نظام جامع دیپلماسی فرهنگی با هم اندیشی وزارت امور خارجه، مجلس شورای اسلامی و متولیان فرهنگی است که در صورت تحقق میتواند حداکثر بهره وری بهینه از ظرفیت ها و بالتبع عمق استراتژیک نرم افزاری نظام را توسعه دهد که برخی مصادیق آن عبارتند از:
- نظام مند شدن کارویژه دیپلمات فرهنگی از رویکرد امنیت ملی وابسته های فرهنگی سفارتخانه ها و دفاتر فرهنگی ایران در کشورهای خارجی؛ نقش مهمی را در عمق بخشی به اقتدار برون سیستمی و مهار تهدیدات نرم ایفا میکنند.
ـ هوشیارسازی متولیان فرهنگی نظام نسبت به ابزارها و شیوه های تهاجم نرم افزاری غرب؛
ـ انعکاس جنایات گروههای تروریستی بویژه سازمان منافقین در قالب عکس، تصویر، توزیع سی دی، بروشور و یا کتاب که در صورت سازماندهی مناسب میتواند در تقویت تعامل میان گروههای دوستی پارلمانی ج. ا. ایران و کشورهای میزبان برای افزایش فشار بر گروههای تروریستی مؤثر باشد؛
ـ تدوین سازوکارهای تقنینی و اجرایی مناسب برای افزایش تعامل میان نهادهای داخلی و شورای ایرانیان خارج از کشور؛
ـ آشنا کردن ایرانیان و اتباع کشور میزبان با نقش مثبت و تاثیرگذار دولت و مجلس شورای اسلامی در حوزه سازندگی و جنبش نرم افزاری تولید علم که در صورت بهره گیری از شیوه های تبلیغاتی مناسب میتواند تصاویر مناسبی را از اقتدار و رابطه سازنده دولت و مجلس در افکار اتباع کشور میزبان تداعی نماید و بخشی از سناریوی جنگ روانی ـ رسانه ای غرب برای ترسیم فضای اختلاف در داخل را خنثی نماید.
ـ توسعه صنعت توریسم و ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی
رایزنی های فرهنگی با آشنا کردن اتباع خارجی با اماکن سیاحتی ـ زیارتی در قالب نمایش عکس، فیلم و یا توزیع بروشور، نقش مهمی را در علاقمندی جهانگردان برای سفر به جمهوری اسلامی ایران برعهده دارند که با مشاهده توسعه اقتصادی و سیاسی علیرغم تحریم های امریکا، میتوانند به صورت ناخود آگاه نقش سفیر جمهوری اسلامی ایران را در کشورشان بازی کرده و بالتبع بصورت غیر مستقیم بر تقویت قدرت نرم نظام در خارج از کشور کمک نمایند.
مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب قوانین مناسب و هدفمند کردن برخی تسهیلات لازم، میتواند قدرت مانور دیپلمات های فرهنگی برای جذب جهانگرد را افزایش دهد.
مقابله با ایجاد و نشر شایعه های برانداز
امروزه با گسترش فضای رسانه ای، جایگاه محیطهای مجازی در جنگهای روانی نامتقارن و یا شایعه پراکنی های براندازانه تقویت شده، بطوری که گسترش رسانه ها، وبلاگ ها، وب سایت ها، پست الکترونیکی، پیامک هایتلفن همراه و... امکان ردیابی مرجع شایعه پراکنی را به کمترین میزان ممکن کاهش داده و امکان تبادل غیررسمی اخبار و اطلاعات نیز فراهم شده است.
با توجه به آسیب پذیری امنیت اجتماعی نسبت به رواج شایعات و تلاش دشمن برای ترویج شایعه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی با هدف شکاف سازی و بی اعتمادی میان جامعه و سطوح حاکمیت، شایسته است متولیان امر بویژه صدا و سیما و نهادهای اطلاعاتی ـ امنیتی ضمن تجزیه و تحلیل شایعات برانداز و ریشه یابی آنها، نسبت به پیامدهای ترویج آن، جامعه را آگاه نمایند.
هر میزان اقدامهای متقابل جمهوری اسلامی ایران ضعیف تر، ابزارها و شیوههای شایعه پراکنی دشمن قوی تر و منسجم تر و همچنین موضوع شایعه حساس برانگیزتر باشد، سرعت و ضریب تاثیر شایعه نیز افزایش مییابد.
آنچه مسلم است با نزدیک شدن به رقابتهای انتخاباتی و یا در شرایط بحرانی، حجم و دامنه شایعه سازی های براندازانه با هدف مختل کردن ثبات نظام تصمیم گیری و یا اختلاف افکنی میان کارگزاران نظام افزایش مییابد.
برخی از راهکارهای مقابله با شایعه های برانداز عبارتند از:
- نادیده انگاشتن شایعات ضعیف و پاسخ غیرمستقیم به آن مانند نشان دادن تصاویر فردی که شایعه فوت و یا قتل وی منتشر شده و یا انعکاس حضور گسترده مردم در راهپیمایی های سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و یا مشارکت گسترده در انتخابات برای مقابله با شایعه وجود شکاف میان جامعه و حاکمیت؛
- پاسخ شایعه با شایعه که در عملیات روانی متقابل کاربرد دارد.
اجتناب از ارسال اطلاعات طبقه بندی شده در محیطهای سایبر
با توجه به اینکه سرورهای پستهای الکترونیکی مانند جی میل در کشور ایالات متحده قرار داشته و احتمال ارتباط آنها با شبکههای جاسوسی رژیم صهیونیستی و امریکا، شایسته است کاربرانی که به نحوی با مطالب محرمانه مرتبط هستند از ارسال آنها به سایر افراد به صورت ایمیل بصورت جدی خودداری نمایند زیرا ضریب اعتماد به حفاظت از اطلاعات طبقه بندی شده در محیط های مجازی بسیار پایین است؛ همچنین شایسته است از فایل های محرمانه و طبقه بندی شده در بلوتوث های تلفن همراه خودداری شود زیرا در صورت سرقت و گم شدن تلفن همراه و یا فراموشی کاربر به غیر فعال کردن بلوتوث؛ این سناریو محتمل است که افراد سودجو و یا جاسوس با شناسایی هدفمند افراد مشخص با بکارگیری نرم افزارهایی خاص در جهت حذف و یا دستیابی به اطلاعات طبقه بندی شده اقدام نمایند.
تقویت قدرت نرم نیروهای مسلح
- حمایت های تقنینی ـ اجرایی از توسعه قدرت نرم سازمان مقاومت بسیج؛
- مشارکت افزایی ساختارهای نیروهای مسلح در طرحهای عمرانی و جهادسازندگی مانند کارویژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء؛
- تاکید بر آینده پژوهی، مدیریت دانش دفاعی و افزایش تعامل میان مخازن تولید فکر با متولیان نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی با هدف تقویت جنبش نرم افزاری تولید علم در راستای منویات رهبر فرزانه انقلاب؛
- ایجاد و تقویت سازمان آینده پژوهی و فناوری های نوین در ساختار نیروهای مسلح؛
- دانش افزایی و توسعه فنی ـ حرفه ای نخبگان نیروهای مسلح در چارچوب اصل تحقیق و توسعه؛
- تحکیم بنیان های فرهنگی و عقیدتی ـ سیاسی نیروی انسانی.
آسیب شناسی بحران اقتصاد جهانی از رویکرد امنیت ملی
با توجه به اینکه پیش بینی میشود بحران اقتصاد جهانی در کوتاه مدت حل نشود، شایسته است کارگزاران نظام نسبت به آسیب شناسی پیامدهای این بحران مانند کاهش قیمت جهانی نفت و تاثیر آن بر عملیاتی شدن منابع مالی ردیفهای بودجه ای مصوب، از رویکرد امنیت ملی برخورد کنند بویژه اینکه بخش مهم منابع مالی بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی از درآمدهای صادراتی نفت، گاز و محصول پتروشیمی به دست می آید و تداوم کاهش قیمت انرژی میتواند بستر کسری بودجه کاهش صادرات، افزایش واردات و تهدید ثبات امنیتی سرمایه گذاری در بورس منجر شود.
آسیب شناسی ماهیت تهدیدهای فراروی نظام جمهوری اسلامی ایران
در علم «مدیریت استراتژیک» پپ12 امنیت به معنای فقدان تهدید در عمق استراتژیک داخلی و خارجی است و متولیان نهادهای نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی شایسته است در گام اول با رویکرد «معرفت شناسی و ماهیت شناسی» (13) نسبت به شاخص گذاری، توصیف و طبقه بندی تهدیدهای فراروی نظام اقدام نمایند تا حداکثر بهره وری از پتانسیلهای بالقوه و بالفعل منابع قدرت حاصل شود.
یکی از ابزارهای جنگ نرم ایالات متحده برای دستیابی به اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده نظامی و هسته ای، استفاده ابزاری از معاونت پادمان آژانس اتمی است. به عبارتی بررسی متن گزارشهای مدیرکل آژانس به صورتی است که به جای اینکه محمد البرادعی نقش متولی یک سازمان بی طرف را ایفا نماید، به وکیل مدافع مطالعات ادعایی امریکا در آژانس تبدیل شده است. به عنوان مثال به تاریخ 19 نوامبر 2008 (29 آبان 1387) وی چهاردهمین گزارش دو پهلوی خود پیرامون فعالیتهای هسته ای ایران به شورای حکام را ارائه کرد که برخینکات قابل تامل آن عبارتند از:
ـ بند 15 گزارش طوری تنظیم شده که میتواند تداعی کننده شائبه وجود فعالیتهای هسته ای نظامی در ایران باشد و در آن مدیرکل آژانس اعلام کرده «هنوز برخی موضوعهای مهم باقی مانده که در گزارشهای قبلی به آنها اشاره شده و برای اثبات عدم وجود اهداف نظامی لازم میباشد، شفاف سازی نشده است. »
ـ بندهای 16، 17 و 19 گزارش طوری تنظیم شده که همکاری ایران در مورد مطالعات ادعایی غیرقانونی و غیرمستند امریکا را به عنوان یکی از پیش شرط های تایید راستی آزمایی فعالیت های هسته ای ایران معرفی کرده است. همچنین در بند 19 مدیرکل آژانس خواستار تصویب پروتکل الحاقی شده است که میتواند عمق و دامنه بازرسیها را به طور قابل توجهی افزایش دهد.
ـ در بند 20 به صورت غیرمستقیم در مورد ماهیت فعالیت نیروگاه 40 مگاواتی آب سنگین اراک ابهام زایی شده است.
ـ در بند 21 مدیرکل آژانس به صراحت همکاریهای فراپادمانی ایران را برای اعتمادسازی کافی نمی داند.
نتیجه گیری
یکی از سناریوهای چالش زای دورنمای عمق استراتژیک امنیت داخلی و خارجی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، احتمال بالای گسترش کاربست دکترین براندازی نرم در سیاست خارجی امریکا علیه ایران بویژه در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» ست.
به عنوان مثال با توجه به تاثیر بالای «لابی گری» در فرایند قانونگذاری و اجرایی ایالات متحده، شواهد بیانگر گسترش فعالیت خصمانه لابیهای ضد انقلاب است که با محوریت حقوق بشر فعالیت میکنند بویژه اینکه در انتخابات چهارم نوامبر 2008 (14 آبان 1387)، سناریوهای دموکرات توانستند اکثریت کرسیهای مجلس سنا را نیز به دست آورند و بصورت سنتی اکثریت غالب رجال سیاسی این حزب همواره تحت فشار لابیهای صهیونیسم و ضد انقلاب از قانونمند شدن و عملیاتی کردن دکترین مهار ج. ا. ایران با استفاده از گفتمانهای نرم افزار گرایانه مانند جنگ اقتصادی، جنگ روانی ـ رسانه ای، جنگ اطلاعاتی و بی ثبات سازی امنیت اجتماعی حمایت کرده اند و شایسته است متولیان امر دورنما و شیوه های خصمانه تئوریسن ها و پیروان دکترین براندازی نرم را از رویکرد امنیت ملی رصد کرده و نسبت به مهار و خنثی سازی سناریوهای تهدیدزا به ویژه در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» اقدامهای احتیاطی مناسب را در دستور کار قرار دهند.
در چارچوب مطالعات دفاعی میتوان اهداف راهبردی جنگ نرم ایالات متحده را در هفت حوزه تنش زای زیر طبقه بندی و مورد آسیب شناسی قرار داد:
- تنش روانی ـ رسانه ای
ایران هراسی از طریق انعکاس تصاویر مجازی از توسعه بومی صنعت هسته ای و قابلیتهای آفندی و پدافندیموشکی جمهوری اسلامی ایران و هدفمند شدن جنگ تبلیغاتی با هدف گسترش تنشهای قومی، فرقه ای، صنفی، دانشجویی و اجتماعی.
- تنش اقتصادی
گسترش هدفمند عمق و دامنه دیپلماسی تحریم در چارچوب شورای امنیت (قطعنامه های 1737، 1747، 1803 و 1835)، تحریمهای ائتلافی هوشمند و یا فشار سیاسی بر متحدان خود برای اجتناب از انعقاد توافق نامه های اقتصادی و انرژی با هدف انزوای ایران در معادلات اقتصادی منطقه ای.
- تنش نظامی
گسترش عمق و دامنه مطالعات ادعایی و گنجاندن آنها در گزارشهای مدیرکل آژانس اتمی با هدف تداعی شائبه وجود ارتباط میان فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران و اهداف نظامی و بالتبع توجیه گسترش تحریمهای غیر قانونی علیه نهادها، شرکتها و افراد وابسته به وزارت دفاع و سپاه پاسداران با هدف تضعیف بازدارندگی بومی کلاسیک و نامتقارن، احتمال بازرسی ناوگانهای نظامی امریکا و ناتو از کشتیهای تجاری جمهوری اسلامی ایران با هدف نظارت بر حسن اجرای قطعنامه های شورای امنیت، برگزاری رزمایشهای نظامی میان ناتو و برخی کشورهای منطقه و انعقاد توافق های امنیتی دوجانبه با کشورهای همسایه ایران مانند عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس.
- تنش امنیتی
جلوگیری از عملیاتی شدن امنیت بومی و پایدار، حمایت مالی ـ رسانه ای از گسترش ناامنیهای مدنی با بهانه گسترش حقوق بشر و دموکراسی، حمایت از گروهک های تروریستی مانند پژاک، منافقین و جندالله با هدف ناامن سازی استانهای مرزی.
- تنش اطلاعاتی
تلاش برای نصب سامانه های جاسوسی در مرزهای ایران و عراق، رخنه در شبکه های استراتژیک نظام توسط نیروهای پوششی، شنود تلفن همراه و یا رخنه در شبکه اینترنتی برخی نهادهای راهبردی.
- تنش سیاسی
مخدوش جلوه دادن نتایج آراء انتخاباتی، تاخیر در صدور روادید مسافرتی توسط برخی متحدان امریکا، ایجاد شکاف میان جامعه و حاکمیت، تشویق به حضور حداقلی مردم در رقابت های انتخاباتی.
- تنش فرهنگی
ناتوی فرهنگی با هدف نهادینه کردن فرهنگ لیبرال دموکراسی و تضعیف هویت ایرانی ـ اسلامی مانند تغییر نام خلیج فارس و یا ترسیم تصویر خشنی از دین مبین اسلام.
پی نوشت ها:
1. اعضای این ستاد عبارتند از: رئیس جمهور (رئیس ستاد)، دادستان کل کشور، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران، رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، فرمانده ناجا، وزراء کشور، اطلاعات، بهداشت و درمان و فرهنگ ارشاد اسلامی و ریاست صدا و سیما. برای اطلاع بیشتر در رابطه با اهداف و کارویژه های «ستاد مبارزه با مواد مخدر» با نشانی اینترنتی زیر رجوع شود: http: //www. dchg. ir
.2Cyber Espionage.
.3Raytheon.
.4Martin Lockheed.
.5Boeing
.6Northrop Grumman.
.7Air Force Flight Planning Software.
.8Army Helicopter Mission Planning System.
.9William Matthews،Chiness Cyber Attacks On Rise: U. S. Report، http: //www. defencenews. com،20 Nov 2008.
.10Cyber Warfare Capabillties.
.11Global Financial Crisis.
.12Strategic Management.
.13Expistemologic& Unthologic Approach.
منبع: / هفته نامه / پگاه حوزه / 1388 / شماره 252، فروردین ۱۳۸۸/۰۱/۰۰
نویسنده : مصطفی دلاورپور اقدم
نظر شما