موضوع : پژوهش | مقاله

مذهب درمانی برای بزهکاران


امروزه یکی از روشهای رایج به منظور درمان بزهکاران و اصلاح آنان و پیشگیری از وقوع جرم در بیشتر کشورهای دنیا, شیوه مذهب درمانی است.
دین اسلام که کامل ترین دین دنیاست, برای تمامی ابعاد زندگی انسان ها طرحها و برنامه های مناسبی را تدوین نموده که عمل به آنها انسان ها را به سوی رستگاری هدایت می کند.
یکی از دستور های دین مبین اسلام برای مسلمانان, روزه گرفتن یک ماه از سال است که این امر برای انسان ها از ابعاد مختلف اجتماعی, اقتصادی, روحی, روانی و جسمی مفید می باشد.
حال با توجه به آثار روحانی این ماه مبارک بر افراد جامعه و با عنایت به این که نزدیک به صددرصد ایرانیان را مسلمانان تشکیل می دهند, به مقایسه و بررسی آمار ورودی زندانیان در این ماه و یک ماه قبل از آن می پردازیم.

مقایسه آمار ورودی زندانیان
بر اساس بررسی های به عمل آمده روی آمار ورودی زندانیان کشور در ماه مبارک رمضان 1382 در مجموع 45 هزار و 856 نفر وارد زندان های کشور شده اند که در مقایسه با آمار ورودی یک ماه قبل از آن 38/12 درصد کاهش داشته است.
در مقایسه و بررسی دیگری که طی سالهای 1370 تا 1380 صورت گرفت نیز مشخص شد آمار ورودی زندانیان در ماه مبارک رمضان در مقایسه با آمار میانگین ورودی ماهانه طی سالهای ذکر شده, با کاهش همراه بوده است که این امر بخوبی وضعیت کاهش جرایم در کشور را در این ماه نشان می دهد؛ چرا که از زندان می توان به عنوان آیینه آشکار بزهکاری اجتماع نام برد.
مقایسه آمار ورودی زندانیان در ماه مبارک رمضان با یک ماه قبل از آن در میان استان های سراسر کشور حکایت از آن دارد که اولا در همه استان ها ورودی کاهش نیافته و ثانیا, کاهش ورودی ها در استان ها یکسان نمی باشد.
به عنوان مثال, در بررسی های انجام شده مشخص گردید که استان های مرزی کشور بیشترین کاهش ورودی را داشته اند.
استان ایلام با 44/30 درصد کاهش ار بیشترین کاهش ورودی در مقایسه با سایر استان ها برخوردار بوده است.
پس از این استان, استان های هرمزگان با 37/27 درصد, لرستان با 84/21 درصد, آذربایجان غربی با 47/20 درصد و استان های گلستان, سیستان و بلوچستان و قم با 19 درصد کاهش بیشترین کاهش ورودی را داشته اند.
استان تهران با 48/13 درصد کاهش در مقایسه با سایر استان های کشور در رتبه سیزدهم قرار گرفته است.
آمار ورودی سایر استان های کشور نیز در این ماه تا حدودی کاهش داشته؛ اما تنها 3 استان کهگیلویه و بویراحمد, بوشهر و قزوین با افزایش ورودی در ماه مبارک رمضان مواجه بوده اند که این موضوع قابل بررسی و مطالعه است.
متوسط آمار ورودی روزانه زندانیان به زندان های سراسر کشور در ماه مبارک یک هزار و 528 نفر بوده, در حالی که این رقم در یک ماه قبل از آن یک هزار و 744 نفر می باشد.

مقایسه آمار ورودی بر حسب جنس
بررسی توزیع جنسی زندانیان نشان می دهد که آمار ورودی زندانیان در مردان و زنان تقریب به یک میزان کاهش یافته است.
آمار ورودی زنان 6/11 درصد و مردان 41/12 درصد در ماه مبارک رمضان نسبت به یک ماه قبل از آن کاهش یافته است.

تحصیلات
بررسی میزان تحصیلان زندانیان ورودی نشان می دهد که بیشترین کاهش آمار ورودی زندانیان در ماه مبارک رمضان مربوط به زندانیان با تحصیلات نهضت سواد آموزی 4/36 درصد می باشد.
پس از نهضت سوادآموزی, بیشترین کاهش به ترتیب مربوط به تحصیلات فوق دیپلم (17/17درصد), بیسواد (7/15 درصد), ابتدایی (45/10 درصد), دیپلم (71/14 درصد), سیکل (16/11 درصد) و کارشناسی (89/2 درصد) می باشد.
آمار ورودی زندانیان با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا نسبت به ماه قبل هیچ گونه تغییری نداشته, در حالی که آمار ورودی زندانیان با تحصیلات دانشجو 24/8 درصد افزایش نشان می دهد که این امر قابل بررسی است.
همچنین با بررسی های به عمل آمده مشخص شد که بیشترین کاهش آمار ورودی زندانیان در ماه مبارک رمضان مربوط به افراد با تحصیلات دیپلم و پایین تر از آن می باشد.

بررسی جرایم ارتکابی زندانیان
بر اساس بررسی و مقایسه اطلاعات زندانیان, به طور کلی در تمام ماه های سال, بیشترین ورودی زندانیان به ترتیب مربوط به مواد مخدر و اعتیاد, جرایم علیه اشخاص و اطفال, سرقت, اعمال خلاف عفت و اخلاق عمومی و علیه اموال و مالکیت نظیر صدور چک بلامحل, کلاهبرداری و ... می باشد.
در ماه مبارک رمضان نیز بیشترین جرایم زندانیان ورودی را جرایم مذکور تشکیل داده اند؛ اما ورودی مربوط به این جرایم در ماه مبارک رمضان نسبت به ماه قبل آن از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است.
بیشترین کاهش ورود مربوط به جرایم اعتیاد با 28/23 درصد می باشد. پس از آن ورودی هایی با جرایم اعمال خلاف عفت و اخلاق عمومی (86/19 درصد), علیه اموال و مالکیت (34/19 درصد), مواد مخدر (76/10 درصد), سرقت (9/4 درصد) و علیه اشخاص و اطفال (47/4 درصد) بیشترین کاهش را داشته اند.
با بررسی گروه های سنی زندانیان ورودی, مشخص می گردد که بیشترین کاهش ورودی زندانیان مربوط به طبقه مسن جامعه می باشد, یعنی با افزایش سن افراد, میزان بزهکاری کاهش می یابد.
در پایان به این نکته اشاره می شود که آمار ورودی زندانیان به غیر از ماه مبارک رمضان در سایر ماه های قمری نیز مورد مقایسه قرار گرفته است.
مقایسه ها حاکی از آن است که به دلیل چرخش ماه های قمری, آمار ورودی زندانیان در سایر ماه های قمری بستگی به فصل یا ایامی دارد که آن ماه قمری در آن واقع می شود؛ اما همان گونه که ذکر شد, به دلیل ویژگی های ماه مبارک رمضان, آمار ورودی زندانیان در مقایسه با سایر ماه ها همواره با کاهش مواجه بوده است.


منبع: / خبرگزاری / قسط ۱۳۸۳/۰۵/۲۴

نظر شما