موضوع : پژوهش | پایان نامه

رابطه‌‌ی بین عقیده‌‌‌‌ی زبان آموزان ایرانی درباره‌ی یادگیری طوطی‌وار، استفاده‌ی آنها از راهکارهای یادگیری واژگان، و موفقیت آنها در یادگیری واژگان: تحقیقی با روش تجزیه و تحلیل بلند فکر کردن

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1390
موضوع: ادبیات انگلیسی
پدیدآور: سمیرا حیاتی سامیان 
استاد راهنما: منصور توکلی 
استاد مشاور: منیژه یوحنایی
دانشگاه اصفهان، دانشکده زبانهای خارجی

چکیده

هدف اصلی از این مطالعه بررسی عقاید زبان آموزان ایرانی درباره ی نقش یادگیری به روش حفظی در میان راهکارهای یادگیری واژگان بود. علاوه بر این، در این مطالعه تأثیر مهارت زبانی بر استفاده از راهکارهای یادگیری واژگان توسط زبان آموزان بررسی شد. این تحقیق نیاز به درکی واضح از نقش یادگیری به روش حفظی در یادگیری واژگان زبان آموزان خارجی را با بررسی عقاید زبان آموزان ایرانی مطرح می کند. شرکت کنندگان این مطالعه را 25 نفر دانشجویان سال اول و 25 نفر دانشجوین سال آخر گروه زبان انگلیسی دانشگاه اصفهان تشکیل دادند. به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از سه ابزار استفاده شد. پرسشنامه راهکارهای یادگیری واژگان، آزمون واژگان و روش بازخوانی فکر. پس از انجام پرسشنامه راهکارهای یادگیری واژگان، از هر گروه، 3 نفر به صورت تصادفی در جلسات بازخوانی فکر شرکت کردند. نتایج نشان داد که زبان آموزان ایرانی، راهکارهای یادگیری به روش حفظی را بیشتر وراهکارهای استفاده از تصاویر و صداها را کمتر از دیگر راهکارهای حافظه استفاده می کنند. با این وجود، اطلاعات کمی و بازخوانی فکر نشان داد که تفاوتهایی بین زبان آموزان قود و ضعیف در رابطه با ترتیب بندی دسته های دیگر راهکارهای حافظه و روشی که آنها از راهکارها استفاده می کنند، وجود دارد. مثلث بندی داده ها هیچ رابطه ای بین عقاید زبان آموزان درباره ی یادگیری به روش حفظی و موفقیت آنها در آزمون واژگان نشان نداد. در مجموع، یافته های این تحقیق تأکید بر آن داشت که کلاس های درسی نیاز اساسی به آموزش راهکارها و تغییراتی در مورد آزمودن واژگان دارند.

نظر شما