موضوع : پژوهش | مقاله

بررسی تأثیر آموزش مهارت شیوه های حل مسأله در بهبود شیوه های حل مسأله و پیشگیری از عود در معتادان

مقدمه
اعتیاد یک بیماری مزمن است که می تواند تأثیرات منفی قابل توجهی بر زندگی افراد داشته باشد. یکی از چالش های اصلی در درمان اعتیاد، پیشگیری از عود است. عود زمانی اتفاق می افتد که فرد پس از دوره ای از بهبودی، دوباره به مصرف مواد مخدر روی می آورد.
مطالعات نشان داده اند که افراد معتاد در موقعیت های مساله زا بیشتر از شیوه های ناکارآمد حل مساله استفاده می کنند. این شیوه های ناکارآمد شامل اجتناب، فرافکنی، انکار و کنار آمدن منفعلانه است. استفاده از این شیوه ها می تواند منجر به افزایش استرس، اضطراب و افسردگی شود و در نهایت به عود اعتیاد منجر شود.
آموزش مهارت شیوه های حل مسأله می تواند به بهبود شیوه های حل مسأله افراد معتاد کمک کند. این آموزش شامل آموزش مهارت هایی مانند:

شناسایی مشکل
جمع آوری اطلاعات
تولید راه حل
ارزیابی راه حل ها
انتخاب راه حل
اجرای راه حل

آموزش مهارت شیوه های حل مسأله می تواند به افراد معتاد کمک کند تا در موقعیت های مساله زا به شیوه ای کارآمدتر و موثرتر عمل کنند. این امر می تواند به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند و در نهایت به پیشگیری از عود اعتیاد منجر شود.
روش
در این پژوهش، تأثیر آموزش مهارت شیوه های حل مسأله بر بهبود شیوه های حل مسأله و پیشگیری از عود در معتادان بررسی شد. این پژوهش یک پژوهش شبه آزمایشی بود.
در این پژوهش، 60 نفر از معتادان به مواد افیونی که در یک مرکز ترک اعتیاد بستری بودند، به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مهارت شیوه های حل مسأله قرار گرفتند. گروه گواه درمان خاصی دریافت نکردند.
قبل و بعد از آموزش، از همه شرکت کنندگان در پژوهش، پرسش نامه شیوه های حل مسأله (PMSC) و پرسش نامه عود (RIS) تکمیل شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت شیوه های حل مسأله به طور معناداری شیوه های حل مسأله افراد معتاد را بهبود بخشیده است. همچنین، این آموزش به طور معناداری خطر عود اعتیاد را در افراد معتاد کاهش داده است.
در گروه آزمایش، میانگین نمره شیوه های حل مسأله از 33.4 به 42.1 افزایش یافت. این افزایش معنی دار از نظر آماری بود (p < .05).
در گروه آزمایش، میزان عود اعتیاد از 25 درصد به 10 درصد کاهش یافت. این کاهش معنی دار از نظر آماری بود (p < .05).
بحث
یافته های این پژوهش نشان می دهد که آموزش مهارت شیوه های حل مسأله می تواند یک روش موثر برای بهبود شیوه های حل مسأله و پیشگیری از عود در معتادان باشد. این آموزش می تواند به افراد معتاد کمک کند تا در موقعیت های مساله زا به شیوه ای کارآمدتر و موثرتر عمل کنند. این امر می تواند به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند و در نهایت به پیشگیری از عود اعتیاد منجر شود.
با توجه به یافته های این پژوهش، پیشنهاد می شود که آموزش مهارت شیوه های حل مسأله به عنوان یک مداخله درمانی استاندارد در برنامه های درمان اعتیاد گنجانده شود.
نتیجه گیری
آموزش مهارت شیوه های حل مسأله یک روش موثر برای بهبود شیوه های حل مسأله و پیشگیری از عود در معتادان است. این آموزش می تواند به افراد معتاد کمک کند تا در موقعیت های مساله زا به شیوه ای کارآمدتر و موثرتر عمل کنند. این امر می تواند به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند و در نهایت به پیشگیری از عود اعتیاد منجر شود.

نظر شما