موضوع : پژوهش | مقاله

زندگی نامه جان استوارت میل متفکر بزرگ بریتانیایی

جان استوارت میل (زادهٔ ۲۰ مه ۱۸۰۶ در لندن – درگذشتهٔ ۸ مه ۱۸۷۳ در آوینیون) فیلسوف، اقتصاددان، منطق‌دان، و نظریه‌پرداز سیاسی انگلیسی سدهٔ نوزدهم بود. او یکی از تأثیرگذارترین متفکران تاریخ لیبرالیسم کلاسیک است.

 

میل در خانواده‌ای روشنفکر و مترقی در لندن به دنیا آمد. پدرش، جیمز میل، اقتصاددان و فیلسوف مشهوری بود که نقش مهمی در شکل‌گیری اندیشه‌های میل داشت. میل از همان کودکی تحت آموزش پدرش قرار گرفت و در سنین خردسالی به زبان‌های یونانی، لاتین، فرانسه، ایتالیایی، آلمانی و ریاضیات مسلط شد.

میل در سن ۱۶ سالگی به عنوان یک کارمند در اداره هند بریتانیا مشغول به کار شد. او در این دوره با اندیشه‌های لیبرال و فایده‌گرایانه آشنا شد و به تدریج به یک لیبرال رادیکال تبدیل شد.

میل در سال ۱۸۳۰ از اداره هند بریتانیا استعفا داد و به فعالیت‌های فکری و سیاسی خود پرداخت. او در این دوره آثار مهمی در زمینه‌های منطق، شناخت‌شناسی، اخلاق، اقتصاد و سیاست نوشت.

میل یکی از مشهورترین آثار خود، «رساله‌ای دربارهٔ آزادی»، را در سال ۱۸۵۹ منتشر کرد. این کتاب یکی از مهم‌ترین متون دفاع از آزادی فردی در تاریخ اندیشه سیاسی است. میل در این کتاب استدلال می‌کند که آزادی فردی برای رشد و شکوفایی انسان ضروری است.

میل همچنین یکی از پیشگامان نظریه اقتصاد سیاسی کلاسیک بود. او در آثار خود به دفاع از بازار آزاد و رقابت آزاد پرداخت.

میل در سال ۱۸۶۵ به عنوان نمایندهٔ پارلمان بریتانیا انتخاب شد. او در این دوره به دفاع از حقوق زنان و کارگران پرداخت.

میل در سال ۱۸۷۳ در سن ۶۶ سالگی در فرانسه درگذشت.

آثار میل تأثیر عمیقی بر اندیشهٔ لیبرالیسم در جهان داشته‌اند. او یکی از مهم‌ترین متفکرانی است که به تبیین مفهوم آزادی فردی و دفاع از آن پرداخته است.

نظر شما