یادگیری به روش «بحث گروهی» و شیوه کاربرد آن در حوزههای علمیه و آموزش عالی
در بین روشهای یادگیری، برخی معلّممحور است که در آن معلّم محور فعالیتهای آموزشی است و برخی یادگیرنده محور است که در آن دانشآموز محور یادگیری است. با توجّه به تأثیر خاص رویکردهای یادگیرنده محور، امروزه این روشها توجه محققان و مربّیان را به خود معطوف داشته است. در بین روشهای یادگیرنده محور، روش «بحث گروهی» از اهمیت ویژهای برخوردار است. نوشتار حاضر در پی آن است تا ضمن تعریف و نحوه اجرای این روش، فواید، شرایط موفقیت، موارد کاربرد و ترکیب اعضای آن را تعیین کرده، به برخی محدودیتهای کاربرد آن نیز اشاره نماید. در پایان نیز به اختصار برخی از شیوههای کاربرد این روش در دروس حوزههای علمیه و دانشگاهها ارائه میشود.
روشهای یادگیری به دو دسته کلّی قابل تقسیم است. در یک دسته معلّم در کانون یادگیری قرار داشته و عمده فعالیتهای آموزشی حول محور او گردش میکند. و در دسته دوم، شاگرد محوریت یادگیری را تشکیل میدهد و معلّم به عنوان زمینهساز و تشکیلدهنده و تسهیلکننده فعالیت او عمل میکند. روشهای نوع اول را روشهای معلّممحور (teacher-centred Method) یا آموزش مستقیم مینامند. گروه دوم روشها که «Student-Sentred Learning» نام دارد، به آن دسته از موقعیتهای یادگیری اطلاق میشود که مشارکت دانشآموزان را درگیر تعیین اهداف میکند و امور زیر را مورد تأکید قرار میدهد: اهداف مؤثر، تعامل با دانشآموزان، توانایی معلّم در پذیرش عبارات نادرست، به هم پیوستگی و خود پیروی گروه، و بخشی از زمان اختصاص یافته به مسائل و تجارب شخصی. 1
در بین روشهای یادگیرنده محور، روش «بحث گروهی» که موضوع این نوشتار است، از جایگاه ویژهای برخوردار میباشد.
الف. تعریف
روش «بحث گروهی»، 2 گفتوگویی است سنجیده ومنظم درباره موضوعی خاص که مورد علاقه مشترک شرکتکنندگان در بحث است. در این روش، شاگردان فعالانه در فعالیتهای آموزشی، شرکت میکنند و مسئولیت یادگیری را به عهده میگیرند. آنها در ضمن مباحثه، از اندیشه و نگرشهای خود با ذکر دلایل متّکی بر حقایق، مفاهیم و اصول علمی دفاع میکنند. 3 بنابراین،
در روش مذکور ویژگیهای زیر حایز اهمیت است:
ـ «گفتوگو»: دانشآموزان در این روش هم شنونده و هم گوینده هستند و نه فقط شنونده.
ـ «سنجیده و منظم»: گفتوگوی شاگردان هدفمند طراحی شده و با نظم خاصی به پیش میرود.
ـ «موضوع خاص»: به منظور استفاده لازم از بحث، باید موضوع کاملاً مشخص و معین شود.
ـ «مورد علاقه مشترک»: چنانچه موضوع مورد علاقه عموم شرکتکنندگان نباشد، افراد با انگیزه لازم آن را دنبال نخواهند کرد.
ـ «دفاع از دیدگاههای خود»: در بحث گروهی، افراد دیدگاههای خود را در مورد موضوع خاص مطرح کرده و با تکیه بر استدلالهای علمی، از دیدگاه خود حمایت میکنند.
ب. فواید
این روش آموزشی یادگیرنده محور دارای فواید متعددی است که در اینجا به بررسی آن میپردازیم:
1. تبادل اطلاعات
مباحثه و مذاکره گروهی، وسیله مؤثر و مفیدی است برای تبادل اطلاعات و کسب آگاهیها؛ زیرا هر یک از افراد، اطلاع و درکی را که از زاویه دید و شناخت خود به دست آوردهاند با هم در میان میگذارند و به بالا بردن سطح و اندازه معلومات یکدیگر کمک میکنند. 4 برای مثال، اگر موضوع بحث گروهی بررسی علل و عوامل گسترش اعتیاد در جوانان باشد، یکی از شرکتکنندگان عوامل خانوادگی، دیگری عوامل روانشناختی، فرد سوم عوامل جامعهشناختی و محیطی و فرد چهارم عوامل مذهبی را به عنوان زمینههای نشر اعتیاد در جوانان مورد توجه قرار میدهند و بدینسان، درک خود را در مورد ابعاد این مسئله اجتماعی وسیعتر و عمیقتر میسازند.
2. تقلیل اختلافها و کدورتها
به دلیل آنکه درک و شناخت هر فرد با درک و شناخت دیگران متفاوت بوده و هر فرد با توجه به علایق خاص خود به مسائل پیرامون مینگرد، زمینه اختلافنظر و دیدگاه بین افراد فزونی مییابد. اختلافنظر و دیدگاه نیز در موارد بسیاری به بروز کدورت و دلگیری منجر میشود. تشکیل جلسات بحث و مذاکره، در صورتی که با بهرهگیری از آگاهیها و دانستههای هر یک از اعضا و تبادل افکار آنها همراه باشد، بیشک در روشن ساختن جنبههای متفاوت مسئله با مشکل موردنظر مفید است و در تخفیف دادن و یا از بین بردن کدورتها و دشمنیها و نزدیک ساختن عقاید و نظریات مؤثر و سودبخش میباشد. 5
3. توانایی فهم مسائل پیچیده6
تبادل اطلاعات در مذاکره گروهی موجب میشود که افراد گروه با استفاده از وسعت اطلاعات، دید عمیقتری نسبت به مسئله پیدا کرده و موفق به درک مسائل پیچیده و دشوار شوند.
امام کاظم علیهالسلام در وصیت به هشام بن حکم فرمودند:
یا هشام انّ اللّه ـ تبارک و تعالی ـ بشّر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال: «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» (زمر: 17و18)؛ ای هشام! خداوند متعال اهل عقل و فهم را در کتابش بشارت داده است و فرموده: بندگانم را بشارت ده، آنان که سخنان را میشنوند و از بهترین آنها پیروی میکنند، آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده و آنان صاحبان عقل و اندیشهاند. 7
بنابراین، گفتوگو با دیگران زمینه طرح نظریات گوناگون در مورد مسئله مطرح شده را فراهم کرده و آن نیز به نوبه خود، روشن شدن ابعاد مبهم و پیچیده و در نهایت، هدایت الهی را به دنبال خواهد آورد.
4. تقویت استدلال و توان ارزشیابی دیدگاهها
این روش برای تحقق یافتن هدفهای آموزشی «ارزشیابی اندیشههای مختلف» و «ایجاد تحمّل و بردباری در برخورد با عقاید دیگران» مناسب است. 8 بدینسان، افراد با بحث گروهی، ضمن ارتقای سطح درک خود، توان رویارویی با اندیشههای مختلف و نقّادی آنها را نیز به دست میآورند.
5. استفاده از زبان برای بیان مطالب
روش بحث گروهی به یاد گیرندگان کمک میکند تا استفاده از زبان را یاد بگیرند، دیدگاههای خود را بیان کنند و عقاید و اندیشههای خود را توجیه نمایند. 9 به دلیل آنکه در این روش هر یک از عضا به نحوی درگیر بحث میشوند، هراس افراد کمرو و خجالتی برای صحبت کردن کاهش یافته و آنان نیز به تدریج از توانایی انتقال دادن مطالب برخوردار میشوند. 10
نمونههای جلب همکاری دانشآموزان خجول (به نقل از: روانشناسی پرورشی، ص 395)
1. «احمد، عقیده شما در اینباره چیست؟»
2. «لازم است عقیده فرد دیگری را در اینباره بدانیم. جمشید، شما چه فکر میکنید؟»
3. منتظر یک سکوت طولانی نمانید تا بعد از یک دانشآموز خجول بخواهید که نظری را ابراز کند. اکثر مردم، حتی افرادی که پرحرف و مطمئن هستند، دوست ندارند که سکوت را بشکنند.
4. از افراد خجول سؤالهایی بپرسید که به سادگی قابل جواب دادن باشند.
6. اتخاذ مناسبترین تصمیم
بحث و مذاکره گروهی، دانستهها و بینشها را، چنانکه مولوی نیز بیان داشته است، با هم میآورد و بر وسعت دید و عمق بینش مذاکرهکنندگان میافزاید و در نتیجه، تصمیمات آنان را با واقعیات و مقدورات نزدیکتر و سازگارتر میسازد:
عقل با عقل دگر دوتا شودنور افزون گشته، ره پیدا شود
عقل قوت گیرد از عقلِ دگر پیشهگر کامل شود از پیشهگر.
در سال 1932 م نتیجه تحقیقی که در دانشگاه کلمبیا برای مقایسه میزان توانایی فرد و گروه در حل مشکلات به عمل آمده بود، منتشر گردید. در این تحقیق، مسائلی را برای پیدا کردن راهحل به افراد و گروههای چهار نفره ارائه کرده بودند. نتیجه حاصل از این تحقیق، چنین بود:
الف. راهحلهای درست، بیشتر از جانب گروهها بود تا افراد.
ب. به نظر میرسید که این امر به این علت است که ردّ پیشنهادات نادرست و توجه به اشتباهات، در گروهها زیادتر بود تا در افراد.
ج. در این گروهها (چهار نفره) نادرستی راههای پیشنهاد شده بیشتر توسط کسانی غیر از خود پیشنهاددهنده اظهار میگردید.
د. اعضای گروه برای حل مشکلات به اندازه مساوی شرکت و همکاری نمیکردند؛ یعنی بعضی با انگیزه بیشتر و برخی با رغبت کمتری برای حل مشکل درگیر بحث میشدند.
ه. افراد سریعتر از گروه به راههای غلط میرسیدند. 11
یافتههای تحقیق مزبور مؤید فرمایش امیرالمؤمنین علیهالسلاماست که فرمودند:
«من استقبل وجوه الآراء عرف مواقف الخطاء»؛ 12 کسی که از اندیشههای گوناگون استقبال کند، به موقعیتهای خطا آگاهی مییابد.
ج. نحوه اجرا
برای آشنایی با شیوه اجرای بحث گروهی، لازم است وظایف معلّم و شاگردان را روشن نماییم.
وظایف معلم
معلّم در جریان بحث گروهی سه وظیفه اصلی بر عهده دارد:
1. فعالیتهای مقدّماتی (پیش از جلسه): معلّم که وظیفه رهبری گروه را بر عهده دارد، باید پیش از شروع جلسه، فعالیتهای زیر را انجام دهد:
ـ تدارکات لازم از قبیل محل تشکیل بحث گروهی، مواد و تجهیزات لازم و مانند آن را تهیه و آرایش هندسی نشستن افراد را تعیین کند.
ـ پیرامون موضوع بحث مطالعه و نکات اصلی مطالعات خود را یادداشت کند.
ـ سؤالاتی را که برای شروع و ادامه بحث لازم است، تهیه و تنظیم کند.
ـ وظایف و مسئولیتهای اعضای گروه را معین سازد.
ـ منابع مورد نیاز در زمینه بحث را شناسایی کند.
ـ از همه اعضای شرکتکننده در بحث بخواهد پیرامون موضوع مورد بحث مطالعه کنند و با آمادگی قبلی در جلسه بحث گروهی حاضر شوند.
2. شرکت در بحث: معلم موظّف است در شروع بحث، تحت عنوان مقدمّه، هدف و ضوابط بحث گروهی را شرح دهد و وظایف اعضا را مجددا گوشزد کند. معلّم باید در صحبت کردن حداقل مشارکت را داشته باشد. او باید نقش خود را تا حد یک شنونده و شاید ناظر ـ که تنها با صدا کردن نام افراد، یا اشاره کردن، یا تکان دادن سر، کار افراد را تحت نظارت دارد ـ کاهش دهد. کار معلّم باید بیشتر پیگیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی بحث باشد نه مشارکت در بحث.
3. کنترل و هدایت بحث: معلّم باید مراقب باشد که بحث از موضوع خارج نشود و چنانچه انحراف، اغتشاش و بینظمی در بحث مشاهده کرد، باید بلافاصله مداخله نماید و سعی کند با استفاده از کمترین کلمات، بحث را به مسیر اصلی خود برگرداند. او باید با شرکت دادن شاگردان در تصمیمگیریهای طول بحث، با دقت به تمام دیدگاههای آنان گوش دهد و از شاگردانی که نظرهای خود را بیان نمیکنند، دعوت به اظهارنظر نماید. او باید نتایج حاصل از بحث را خلاصه و دستهبندی کند و در صورت وجود اختلافنظر در بحث، آن را ادامه دهد.
وظایف شاگردان
اهمّ وظایف شاگردان در جریان بحث گروهی عبارت است از:
ـ درباره موضوع مورد بحث فکر و مطالعه کنند.
ـ عقاید و تجربیات خود را در جلسه مطرح کنند.
ـ با دقت به جریان بحث و گفتوگو گوش دهند.
ـ در صورت عدم توجه، از اعضا بخواهند که آن را دوباره توضیح دهند.
ـ در جریان بحث گروهی، با یکدیگر به طور خصوصی صحبت نکنند.
ـ انتظار نداشته باشند که نظر آنها حتما پذیرفته شود.
ـ اگر نظر و پیشنهادی دارند، به طور صریح بیان کنند.
ـ پس از پایان بحث، در مورد برنامه آینده تصمیمگیری کنند. 13
شاگردان و بایدها و نبایدهای مربوط به بحث گروهی
1. تا حد ممکن طبیعی باشید. سعی نکنید خود را به گونهای که نیستید، نشان دهید. خودتان باشید.
2. بحث گروهی به شما فرصت میدهد صریحتر سخن بگویید. ارزیاب میخواهد به سخنان شما گوش فرا دهد.
3. برای سازماندهی افکار خود وقت بگیرید. در مورد آنچه قصد گفتنش را دارید، فکر کنید.
4. در صورتی که تردیدی در مورد موضوع دارید، به دنبال توضیح آن برآیید.
5. هنگامی شروع به صحبت کنید که موضوع را به روشنی درک و تحلیل کرده باشید.
6. از راهبردهای گوناگون برای ورود به بحث استفاده کنید: ابتدا وارد بحث شوید یا با دیدگاه فردی دیگر موافقت کنید و آنگاه به بیان دیدگاههای خود بپردازید.
7. گشودن باب بحث تنها راه جلب توجه و تقدیر نیست. اگر شما در طول بحث بینشهای ارزشمندی ارائه ندهید، همه تلاشهایتان در ورود به بحث بیثمر خواهد بود.
8. حالات و رفتارهای شما نیز سخنگوی شماست. اشارات و ادا و اطوار شما بیش از آنچه میگویید، منعکسکننده نگرش شماست.
9. مهارتهای زبان صرفا تا حدی مهم است که بتوانید به روشنی و روانی دیدگاههای خود را ارائه دهید.
10. قاطع باشید و نه قاهر؛ سعی کنید در بحث و تحلیلها آهنگ صدایتان متعادل باشد.
11. اگر یکی از افراد چیزی گفت که شما مخالف بودید، خونسردی خود را حفظ کنید. مهم آن است که بیغرض بمانید: بحث را شخصا در اختیار نگیرید.
12. همواره مؤدب باشید: سعی کنید از به کار بردن عبارات تندی مانند: «من به شدت مخالفم» یا «من موافق نیستم» اجتناب کنید و به جای آن از عباراتی همچون: «من میخواهم در ارائه نظراتم در این موضوع سهیم شوم» یا «یک تفاوت بین دیدگاه شما و من وجود دارد» یا «اجازه میخواهم با شما اختلافنظر داشته باشم» استفاده کنید.
13. مهارتهای رهبری خود را مرور کنید؛ دیگران را به سخن گفتن ترغیب نمایید و به دیدگاههای آنان گوش فرا دهید. پذیرای دیدگاه دیگران باشید و زمخت و ستیزهجو نباشید.
14. اگر شما یک گروه دوستان همفکر دارید، میتوانید یک بحث گروه ساختگی به راه بیندازید تا در خلال ارائه و دریافت بازخورد، بتوانید از یکدیگر چیزی فرا بگیرید.
د. شرایط موفقیت روش ثمربخش بودن این روش و نیل به نتایجی که به آن اشاره شد، مستلزم وجود شرایطی است که در اینجا مورد توجه قرار میگیرد:
1. توانایی معلم
اجرای مطلوب روش بحث گروهی، تا اندازه زیادی بستگی به شخصیت معلّم و درجه خونگرمی او دارد. معلّمی که از این روش بهره میگیرد، باید بردبار بوده و از توانایی نظم بخشیدن و سازماندهی برخوردار باشد. همچنین روش بحث گروهی نیازمند معلّمی تیزهوش است که برای پیگیری انحرافات بحث، بدون از دست دادن خطوطی کلّی مباحثه، به نکات اصلی بحث توجه داشته باشد. وی باید قدرت تصمیمگیری داشته باشد. او نیاز دارد بخشی از قدرت خود را برای کنترل عمومی کلاس به کار گیرد؛ زیرا در این روش هر شرکتکننده این امکان را دارد که بحث را به سمت نگرشهای خود بکشاند. معلّمی که فاقد چنین صفاتی باشد، برای اجرای روش بحث گروهی به هیچ وجه مناسب نخواهد بود. 14
علاوه بر این، معلّم باید به گونهای برنامهریزی کند که هر گروه، از دانشآموزان توانمند برخوردار باشد تا ضمن رعایت عدالت در بین گروهها، زمینه تضارب آراء و ارتقای سطح علمی و دانشآموزان ضعیفتر نیز فراهم شود.
امام کاظم علیهالسلام با اشاره به اهمیّت بحث و گفتوگو با عالم میفرمایند:
«محادثة العالم علی المزبلة خیرٌ من محادثة الجاهل علی الزّرابی»؛ 15 سخن گفتن با دانشمند حتی در مکان کثیف بهتر از گفتوگو با جاهل بر روی فرشهای فاخر و گرانبهاست.
2. آمادگی قبلی دانشآموزان
برای موفقیت یک بحث گروهی ضروری است دانشآموزان به سهم خود با دست پر در جلسه بحث حاضر شوند. اگر جلسه بحث و مناظره به منظور آموزش یک درس دانشگاهی است، دانشجویان میبایست بعضی مطالعات مقدّماتی را پیش از آمدن به جلسه انجام داده باشند. در یک بحث موفق، یادگیری دانشآموزان فعالانه صورت میگیرد، اما اگر شرکتکنندگان در بحث آمادگی قبلی نداشته باشند، این روش دستاورد اندکی خواهد داشت. 16
از سوی دیگر، لازم است شرکتکنندگان به طور جدّی و با انگیزه لازم در بحث شرکت کرده و تمامی مساعی خویش را برای پربار کردن جلسات بحث گروهی به کار گیرند.
ه. موارد کاربرد
روش بحث گروهی، در مورد دروس و محتواهایی قابل اجراست که دارای ویژگیهای زیر باشند:
1. مورد علاقه مشترک شرکتکنندگان در بحث باشد. در این روش، شاگردان بیش از استفاده از کتاب یا معلّم، خود موظّف به یافتن نتایج، اصول و راه حلها هستند. برای تحقق این امر، شاگردان باید به موضوع یا مسئله و یافتن پاسخ و حلّ آن علاقهمند باشند.
2. شاگردان درباره آن اطلاعات لازم را داشته باشند یا بتوانند کسب کنند. اگر بحث گروهی در زمینهای تدارک شود که برای شرکتکنندگان آسان و در خور فهم نباشد، و یا زمنیه لازم را برای کسب اطلاعات نداشته باشد، برای آنان فعالیت معنا و مفهومی نخواهد داشت و حتی قادر به چنین بحثی نخواهند بود.
3. درباره آن بتوان نظرهای مختلف و متفاوت اظهار داشت. در میان دروس مختلف، بعضی از مباحث علمی آنچنان شکل گرفتهاند که در درجه بالایی از توافق قرار دارند. درباره علومی مانند ریاضیات، مهندسی و مانند آن معمولاً از بابت اینکه چه چیزهایی مهم، و کدام مفاهیم و اصول، باارزش هستند، و چگونه سازماندهی شدهاند، توافق وجود دارد. بعکس، در علومی مانند علوم اجتماعی، تاریخ، اقتصاد، فلسفه، علوم سیاسی، روانشناسی، جامعهشناسی و نظایر آن، چنین توافقی وجود ندارد. چون در مورد دروس این گروه توافق در حد بالا وجود ندارد و میتوان نظرهای مختلف درباره آنها اظهار داشت، برای بحث گروهی مناسب هستند. 17 برای نمونه، سؤالهای زیر گزینههای مفیدی برای بحث گروهی در علوم مزبور به شمار میروند:
ـ نتیجه بازداشت نظامیان انگلیسی توسط نیروهای جمهوری اسلامی چه بود؟
ـ راهبردهای موفقیت طرح امنیت اجتماعی چیست؟
ـ پیامدهای فروش نفت به یورو به جای دلار چیست؟
ـ چه اشکالاتی بر دیدگاه اصالت ماهیت وارد است؟
ـ علل بروز اضطراب در کودکان چیست؟
ـ راههای درمان ناخن جویدن کودکان چیست؟
ـ به چه دلایلیعراقدرسال1990به کویت حمله کرد؟
و. اعضای گروه
اعضای یک بحث گروهی معمولاً متشکل از افراد زیر است:
1. ادارهکننده یا رهبر گروه: به منظور سازمان دادن و اداره بحث گروهی یک نفر باید به عنوان رهبر گروه انتخاب شود. این فرد میتواند معلّم، یا یکی از افراد مطّلع و یا یکی از شاگردان باشد.
2. شاگردان: شرکتکنندگان اصلی بحث گروهی، شاگردان هستند که قاعدتا باید به موضوع مورد بحث علاقهمند باشند و در بحث فعالانه شرکت کنند و مسئولیت قبول نمایند.
3. منشی گروه: در بحث گروهی، بهتر است یک نفر به عنوان منشی گروه انتخاب شود تا تصمیمات و نتایج مهم بحث را یادداشت کند. معمولاً منشی باید موارد مخالف و موافق، پیشنهادها و توصیهها را عینا یادداشت کند و از اعمال نظر شخصی اجتناب ورزد. معلّم یا یکی از شاگردان میتوانند این نقش را به عهده بگیرند.
4. شخصی مطّلع (مهمان): اگر موضوع مورد بحث، نیاز به اطلاعات فنی و تخصصی داشته باشد، میتوان فرد مطّلعی را با دعوت قبلی در بحث گروهی شرکت داد. چنین فردی، میتواند اطلاعات لازم را عرضه کند و به سؤالات پاسخ دهد و یا اظهار نظر شخصی کند. البته دخالت این فرد در مباحث نیز باید به حداقل ممکن کاهش یابد. در غیر این صورت، مقاصد روش بحث گروهی، که فعالیت و اظهارنظر خود دانشآموزان است، کمتر تحقق مییابد.
5. ناظر یا ارزیاب: در این روش، مناسب است فردی به عنوان ناظر یا ارزیاب تعیین شود تا جریان بحث را از بیرون مشاهده کند و نظرهای خود را در مورد چگونگی اجرای بحث یادداشت و عرضه نماید. معمولاً ناظر باید در خارج از گروه و در محلی که بتواند جریان بحث را از نزدیک پیگیری کند، قرار گیرد. در بحثهایی که هنوز شاگردان مهارت لازم را برای اجرای بحث کسب نکردهاند، معلّم باید نقش رهبر، منشی و ارزیاب را شخصا به عهده بگیرد.
آرایش شبکه ارتباطی و طرز نشستن اعضای گروه در شکل زیر نمایش داده شده است: 18
ی. محدودیتها
در پایان بحث از روش «بحث گروهی»، لازم است خاطرنشان شود که روش مذکور به رغم فواید ارزشمند خود، محدودیتهایی نیز دارد که عدم توجه به آنها میتواند منجر به کاهش فایده و اثر این روش شود. برخی از محدودیتهای این روش عبارتند از:
1. همچنان که پیشتر نیز اشاره شد، استفاده از این روش بیشتر در موضوعاتی مفید و مؤثر است که مورد توافق عمومی نبوده و زمینه ابراز نظرهای گوناگون در مورد آن وجود داشته باشد.
2. روش بحث گروهی برای جلسات و کلاسهایی با جمعیتی اندک و حداکثر تا 30 نفر مناسب است و در کلاسهایی که تعداد شرکتکنندگان زیاد باشد، از آنرو که امکان نظارت معلم بر مباحث و نیز فرصت ارائه نظراتگروههاکاهشمییابد، اینروشمناسببهنظرنمیرسد.
3. توجه به شرایط سنی شاگردان از دیگر نکات مهم در به کارگیری این روش است. بر این اساس، این روش برای دانشآموزان مقطع ابتدایی چندان مناسب به نظر نمیرسد.
4. معلّمی که از این روش استفاده میکند، باید از توانمندی لازم برای اداره کلاس واجرای این روش برخوردار باشد، در غیر این صورت، ممکن است این احساس به دانشآموزان دست دهد که از روش مذکور بهره لازم را نبردهاند. 19
5. پیشرفت کمّی آموزش، در این روش نسبت به روش سخنرانی کمتر است. به همین دلیل، ممکن است بسیاری از معلّمان ترجیح دهند به جای روش بحث گروهی، که زمانبر است، از روش بیدردسر سخنرانی مدد جویند.
ح. کاربرد روش بحث گرهی در دروس حوزههای علمیه و دانشگاهها
روش بحث گروهی همچون سایر مراکز آموزشی، در حوزههای علمیه نیز قابل اجرا بوده و اجرای درست آن فواید کاربرد این روش را به دنبال دارد. روش مذکور به صورتهای زیر میتواند در مقاطع تحصیلی سطح و خارج مدارس علمیه مورد استفاده قرار گیرد:
1. دوره سطح حوزه
ویژگی دوره سطح آن است که طی آن محتوای کتابهای درسی معینی به طلّاب ارائه میشود و هدف آن است که طلبه موفق به درک مطالب آن متون گردد. هر چند در دوره سطح هدف از تدریس، انتقال مطالب است، ولی میتوان به منظور نیل به اهداف ارزشمند روش بحث گروهی و از جمله تقویت بنیه استدلال و فهم مسائل پیچیده، به گونههای زیر از این روش استفاده کرد:
ـ استاد میتواند در پایان هر جلسه ضمن اشاره اجمالی به موضوع درس جلسه بعد، یک موقعیت معمّا گونه مربوط به آن را برای طلّاب ترسیم کند و از آنان بخواهد تا در مورد آن مسئله اندیشیده و با آمادگی در جلسه بعد شرکت کنند. روز بعد، استاد بخشی از وقت کلاس را به بحث گروهی اختصاص داده و پس از گروهبندی کلاس، از طلاب میخواهد که در جلسات گروهی خود، مسئله را مورد بحث و بررسی قرار دهند. آنگاه از منشی هر گروه میخواهد تا راه حل پیشنهادی گروه خود را ارائه نماید. استاد پس از نقد و بررسی نظریات هر گروه، نظریه صحیح را مورد توجه و تأیید قرار میدهد.
ـ شیوه دیگر اجرای روش در دوره سطح آن است که استاد در پایان هر جلسه از طلّاب بخواهد که در مورد محتوای مطالب جلسه بعد با آمادگی قبلی حاضر شوند. در جلسه درس نیز طلّاب را گروهبندی کرده، گروهها را به بحث پیرامون کل محتوای درس یا برخی از ابعاد آن، که جای بحث و گفتوگو و طرح دیدگاههای مختلف دارد، وامیدارد. آنگاه با گوش دادن به نظرات هر گروه، آنها را توضیح داده و به اصلاح، تکمیل و یا بیان اشکالات آنها میپردازد.
2. دوره خارج حوزه
در دوره خارج هرچند ممکن است متن مشخص محور درس قرار گیرد و استاد مقدمتا به توضیح دادن مطالب آن بپردازد، اما هدف اصلی، تقویت بنیه استدلال فکری و پرورشی قوه اجتهاد شرکتکنندگان در درس خارج است. در این دوره، شاگرد میتواند نقش فعالتری بر عهده گرفته و حتی محور آموزش قرار گیرد. با استفاده از این روش، میتوان در مدتی کوتاهتر به تربیت فضلایی که به دقت مسائل را در ابعاد مختلف موشکافی میکنند، پرداخت. شیوه پیشنهادی درس خارج بر اساس روش بحث گروهی، به شرح ذیل است:
استاد درس خارج در پایان هر جلسه، موضوع جلسه بعد را مشخص میسازد و به روشنی توضیح میهد که شاگردان برای جلسه بعد در مورد چه مطلبی اندیشیده و مطالعه کنند. در جلسه بعد پس از تبیین مجدد مسئله، شاگردان در قالب گروهها به بررسی مسئله میپردازند. پس از بحث و بررسی مسئله در هر گروه، استاد از منشی هر گروه میخواهد تا به ارائه دیدگاههای گروه خود بپردازد. آنگاه استاد پس از نقد و بررسی راه حلهای ارائه شده، صحیحترین پاسخ را به پرسش مورد نظر ارائه میکند. با این شیوه، یادگیری در سطحی بالاتر از شیوه مرسوم سخنرانی در درسهای خارج محقق خواهد شد؛ زیرا:
اولاً: بیان مسئله از یک روز قبل، زمینه درگیری فرد با آن و حرکت در جهت تعادل جویی را فراهم میکند.
ثانیا: فرد برای حل مسئله و برای آنکه بتواند مطلبی را ارائه دهد، خود را ملزم به مطالعه قبلی درباره موضوع میداند.
ثالثا: موضوع در جلسه بحث گروهی بررسی و زمینه نقد و بررسی نظرات فراهم میشود. در پایان نیز استاد پس از نقد دیدگاههای ارائه شده، به ارائه راه حل نهایی میپردازد.
مشاهده میشود که در این شیوه، راهبردهای مؤثری همچون: پرسش، مطالعه، تفکر، بحث گروهی، توضیح دادن و نقد و بررسی مورد استفاده قرار گرفته که هر یک تأثیر ویژهای در تقویت یادگیری خواهد داشت.
البته ـ همچنانکه در بخش محدودیتهای این روش اشاره شد ـ روش بحث گروهی برای دروس با جمعیت شاگردان زیاد توصیه نمیشود و چون اغلب دروس خارج حوزهها با جمعیت زیاد برگزار میشود، شاید امکان استفاده از این روش مورد سؤال قرار گیرد. اما با به کار بستن موار زیر میتوان اشکال مزبور را برطرف نمود:
1. استادان جوان دروس خارج که از حوصله و انگیزه بیشتری برای استفاده از روش بحث گروهی برخودار هستند و شاگردان کمتری در درس آنان شرکت میکنند، میتوانند اقدام به شروع اجرای این روش نمایند.
2. سایر استادانی که درس را برای عده بیشتری ارائه میدهند، میتوانند طی شرایط خاصی افراد محدودی (حداکثر 20 نفر) را در کلاس خصوصی پذیرفته و ایشان را با استفاده از روش بحث گروهی آموزش دهند. این شیوه برای موضوعاتی که هنوز ابعاد آن منقّح نشده بسیار مناسب است و به استاد کمک میکند تا زوایای بحث را که مورد توجّه شاگردان خاص بوده شناسایی کرده و در درس خارج عمومی خود، آنها را مورد مداقّه و بررسی قرار دهد.
3. دروس دانشگاهی
اگر معقتد باشیم که تحصیلات عالیه دانشگاهی باید زمینه تولید علم توسط دانشجویان را فراهم کند، باید بپذیریم که روشهای معلّم محور کنونی که در بیشتر روشها اجرا میشود، در راستای آن هدف نبوده و نه تنها موجب شکوفایی استعداد دانشجویان نمیشود، بلکه آنها را به افرادی فاقد انگیزه علمی تبدیل میکند.
روش بحث گروهی در بسیاری از دروس دانشگاهی قابل اجراست و اگر مباحث گذشته در مورد شرایط به کارگیری آن در نظر گرفته شود، میتوان گفت یکی از مهمترین شیوههای تقویت بنیه فکری دانشجویان به شمار میرود. روش بحث گروهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیاری از رشتههای تحصیلی کاربرد دارد و با توجه به تعداد محدود دانشجویان این مقاطع و سطح علمی بالاتر آنان نسبت به دانشجویان مقاطع پایینتر، میتوان مطمئن بود که این روش چون به روشن شدن جوانب مختلف مسئله منجر میشود، زمینه جرقههای پژوهش را در اذهان دانشجویان ایجاد میکند. و این همان مقدّمهای است که به تولید علم منجر میشود. در مقاطع کارشناسی نیز چنانچه موضوع درس و تعداد دانشجویان اقتضا کند، میتوان به طور متناوب از این روش یادگیری سود جست.
نتیجه گیری
روش بحث گروهی از جمله مؤثرترین روشهای یادگیری «یادگیرنده محور» است. این روش در ضمن آنکه به کمترین امکانات نیازمند است، در اکثر مقاطع تحصیلی (دبیرستان، دانشگاه و حوزههای علمیه) قابل اجراست و عامل خلاقیت، کشف استعدادها، تقویت قدرت رهبری، تقویت توان استدلال و گفتوگو، جذابیت یادگیری و مانند آن به شمار میرود. بنابراین، با در نظر گرفتن محدودیتهای آن میتوان گونهای کارآمدتر از تدریس موفق را به اجرا درآورد.
پى نوشت ها
1. G Terry Page & JB.Thomas, international Dictionary of Education, London and worcester, Billing and sons Ltd,1979, P 326.
2. Group discussion.
3. حسن شعبانى، مهارتهاى آموزشى و پرورشى روشها و فنون تدریس، تهران، سمت، 1377، ص 304.
4. سیدمهدى ثریا، روش بحث و مذاکره بر اساس مطالعه تأثیر و تأثر متقابل در گروه، تهران، رشد، 1377، ص 52.
5. همان، ص 54.
6. علىاکبر سیف، روانشناسى پرورشى، تهران، آگاه، 1382، ص 392.
7 و8 و 9 ـ محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفا، ج 1، ص 132.
10. حسن شعبانى، پیشین، ص 318.
11. سیدمهدى ثریا، پیشین، ص 59.
12. محمّدباقر مجلسى، پیشین، ج 74، ص 288.
13. حسن شعبانى، پیشین، ص 314ـ317.
14. همان، ص 306.
15. محمّدباقر مجلسى، پیشین، ج 1، ص 205.
16. برنارد لاول، حافظه و یادگیرى روشهاى نوین در آموزش بزرگسالان، ترجمه و نگارش غلامرضا احمدى، تهران، ققنوس، 1366، ص 226.
17. حسن شعبانى، پیشین، ص 305.
18. همان، ص 314ـ 315.
19. ر. ک. همان، ص 318.
منبع: / ماهنامه / معرفت / شماره 119، ویژه نامه روان شناسی
نویسنده : هادی حسینخانی
نظر شما