بقعه شیخ امین‌الدین جبرائیل: نگین معماری صفوی در کلخوران اردبیل
موضوع : ایران‌شناسی | اردبیل

بقعه شیخ امین‌الدین جبرائیل: نگین معماری صفوی در کلخوران اردبیل

بقعه شیخ امین‌الدین جبرائیل، آرامگاه پدر بزرگوار شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بنیانگذار سلسله صفویه، در روستای کلخوران در شمال شرقی اردبیل واقع شده است. این بنا که از شاهکارهای معماری دوره صفوی به شمار می‌رود، به دلیل تزئینات فاخر و ظرافت‌های معماری، از جمله کاشی‌کاری‌های نفیس و مقرنس‌کاری‌های چشم‌نواز، در بین گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و هنر از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

تاریخچه بنا:

بنای اولیه بقعه شیخ امین‌الدین جبرائیل در قرن هشتم هجری قمری و همزمان با حیات ایشان احداث شد. اما در دوره صفویه، به دستور شاه اسماعیل اول، فرزند شیخ صفی‌الدین، تغییرات و تعمیرات گسترده‌ای در آن صورت گرفت و تزئینات و الحاقاتی به آن اضافه شد که شکوه و عظمت بنا را دوچندان کرد.

معماری:

بقعه شیخ امین‌الدین جبرائیل شامل دو بخش اصلی است: گنبدخانه و صحن. گنبدخانه که محل اصلی آرامگاه است، بنایی هشت ضلعی با گنبدی مخروطی شکل است. تزئینات داخلی گنبدخانه، از جمله کاشی‌کاری‌های معرق و گچبری‌های ظریف، از نفاست و ظرافت خاصی برخوردارند.

صحن بقعه نیز فضایی وسیع و مستطیل شکل است که در اطراف آن حجره‌ها و رواق‌هایی قرار گرفته‌اند. در این بخش نیز می‌توان تزئینات کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری‌های زیبایی را مشاهده کرد.

جاذبه‌های بقعه:

  • مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل: آرامگاه شیخ امین‌الدین جبرائیل در ضریحی چوبی و منبت‌کاری شده قرار گرفته است.
  • منبر چوبی: منبر چوبی نفیس بقعه که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد، از آثار ارزشمند هنر منبت‌کاری ایران به شمار می‌رود.
  • حوض سنگی: حوض سنگی زیبایی در صحن بقعه وجود دارد که بر روی آن نقوش گل و مرغ حجاری شده است.
  • موزه: در یکی از حجره‌های بقعه، موزه‌ای کوچک از اشیاء تاریخی و مذهبی مربوط به دوره صفویه و قاجار برپا شده است.

مسیر دسترسی:

بقعه شیخ امین‌الدین جبرائیل در دو کیلومتری شمال شرقی اردبیل و در روستای کلخوران واقع شده است. برای دسترسی به این مکان تاریخی می‌توان از طریق اتوبوس‌های شهری یا تاکسی به روستای کلخوران رفت.

بقعه شیخ امین‌الدین جبرائیل به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و مذهبی استان اردبیل و نمونه‌ای از معماری فاخر دوره صفویه شناخته می‌شود. بازدید از این مکان تاریخی به علاقه‌مندان به تاریخ، هنر و معماری ایران توصیه می‌شود.

نظر شما