رازهای پنهان در قلعه تاریخی دهشاد
موضوع : ایران‌شناسی | تهران

رازهای پنهان در قلعه تاریخی دهشاد

قلعه دهشاد با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال، در روستای دهشادپائین، ده کیلومتری شرق شهریار و در محدوده شهر باغستان قرار دارد. این قلعه ممکن است تنها قلعه روستایی استان تهران باشد که هنوز سکونت در آن ادامه دارد. نزدیک‌ترین راه دسترسی به این قلعه، اتوبان تهران-ساوه کیلومتر ۷ است که با ۷۰۰ متر فاصله از اتوبان قرار دارد.
 

سردر قلعه در دوره قاجار ساخته شده و کل بنا به دوره قبل از قاجار و زندیان بازمی‌گردد که شباهت زیادی به ارگ کریم‌خان دارد. ورودی اصلی قلعه در ضلع شمال شرقی با ساختار آجری و پلان ذوزنقه‌ای شکل قرار گرفته است. برج‌ها و باروهای قلعه با ارتفاع ۵٫۸ متر و ضخامت ۵۵ سانتی‌متر از ویژگی‌های ساختاری قلعه هستند.
 

قلعه دهشاد از نظر ساختاری دارای یک خیابان اصلی به طول ۱۰۰ متر و عرض ۱۲ متر است که از درب ورودی آغاز شده و به مسجد قلعه منتهی می‌شود. چهار کوچه فرعی به عرض ۴ متر در دو طرف خیابان اصلی تعبیه شده‌اند و در هر کوچه ۱۲ حیاط به وسعت ۶۰۰ متر مربع وجود دارد.

چهار برج دیده‌بانی در چهار گوشه بنا و دو درگاه در بدنه باروی شرقی قلعه قرار دارند. از این چهار برج، دو برج شمال شرقی و جنوب شرقی به صورت اولیه خود باقی مانده‌اند، در حالی که دو برج دیگر دچار آسیب شده‌اند. وسعت قلعه در حدود ۱۳۸۰۰ متر مربع است و به سبک معماری اوایل دوره قاجار ساخته شده است.
 

گفته می‌شود مالک اولیه قلعه دهشاد، مشارالسلطنه نام داشته است. اسدالله مشارالسلطنه، دیپلمات و دولت‌مرد ایرانی، از نوادگان رضاقلی نوائی، منشی‌الممالک عصر فتحعلی شاه قاجار، به شمار می‌آمد.
 

امروزه، قلعه دهشادپائین محل زندگی مهاجرین افغان است و با توجه به نامشخص بودن مالکیت آن که به گفته اهالی این روستا توسط دادگاه توقیف شده است، هیچ‌گونه رسیدگی به این قلعه تاریخی انجام نمی‌شود.

در روستای دهشادپائین و روبروی قلعه دهشاد، امامزاده شاهزاده منصور (ع) قرار دارد.

نظر شما