روستای افراتخته علی آباد: مناظری تماشایی در دل مه و کوهستان
موضوع : ایران‌شناسی | گلستان

روستای افراتخته علی آباد: مناظری تماشایی در دل مه و کوهستان

روستای افراتخته، با منظره‌های خیره‌کننده از ابرهای پنبه‌ای و هوای خنک و مه‌آلود، یکی از مقاصد جذاب سفر به شمال کشور است. این روستا در استان گلستان و در دل کوه‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه واقع شده و با زیبایی‌های طبیعی خود هر بازدیدکننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوا

روستای افراتخته از توابع بخش مرکزی شهرستان علی آباد کتول است و در ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی علی آباد و ۷۲ کیلومتری گرگان قرار دارد. این روستا در ارتفاع ۱۵۵۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای آب و هوای کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است.

فاصله و مسیر دسترسی

برای رسیدن به افراتخته، باید به علی آباد کتول بروید و از آنجا در مسیری آسفالت شده ولی نسبتا پرشیب به سمت روستا حرکت کنید. توجه داشته باشید که جاده جنگلی به دلیل مه‌آلود بودن در بیشتر روزهای سال ممکن است رانندگی را دشوار کند.

بهترین زمان سفر

به دلیل موقعیت کوهستانی و جنگلی افراتخته، بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این روستا هستند. در این فصول، شما می‌توانید از مناظر سرسبز و هوای خنک لذت ببرید. اگر به برف و سرما علاقه دارید، پاییز و زمستان هم زمان‌های مناسبی برای سفر خواهند بود.

اقامت

افراد محلی با ارائه ویلاها، خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی از مسافران پذیرایی می‌کنند. اجاره ویلا یا خانه روستایی در افراتخته یا علی آباد کتول، تجربه‌ای امن و دلچسب را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

جاذبه‌های دیدنی

در روستای افراتخته، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوعی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • چشم‌انداز جنگل سرخدار: از گونه‌های نادر جنگلی.
  • یخچال طبیعی: واقع در ۳ کیلومتری روستا.
  • چشمه‌های آب معدنی: نزدیک به روستا.
  • آبشارهای طبیعی: با ارتفاع‌های متفاوت از ۳۰۰ تا ۲۵۰۰ متر.
  • حمام قدیمی و چاه سنگی کهن پیر آلا.

سخن آخر

روستای افراتخته علی آباد با طبیعت سرسبز و جنگلی خود، مقصدی عالی برای طبیعتگردی و روستاگردی در استان گلستان است. در سفر به این منطقه، با رعایت اصول حفاظت از محیط زیست و احترام به اهالی بومی، می‌توانید از زیبایی‌های بی‌نظیر این روستا بهره‌مند شوید.

نظر شما