گور دختر: آرامگاهی ناشناخته از دوره‌ی هخامنشیان در بوشهر
موضوع : ایران‌شناسی | بوشهر

گور دختر: آرامگاهی ناشناخته از دوره‌ی هخامنشیان در بوشهر

گور دختر، آرامگاهی سنگی از دوره‌ی هخامنشیان است که برخلاف ظاهر قابل توجه‌اش، در طول دهه‌های گذشته، کمترین توجه از سوی مسئولان و گردشگران به آن شده است. این آرامگاه در دشت «میانکوهی پشت پَر» (که در گویش مردم منطقه بزپر نامیده می‌شود) در تنگ ارم، شهرستان دشتستان در استان بوشهر و در جاده‌ی برازجان - کازرون قرار دارد و یکی از آثار تاریخی فاخر در استان بوشهر است.

این آرامگاه به سبک آرامگاه کوروش بزرگ، اما در اندازه‌ی کوچک‌تر ساخته شده و سقفی شبیه آرامگاه کوروش بزرگ دارد. کل بنا از ۲۴ قطعه سنگ در ابعاد مختلف ساخته و به‌ وسیله‌ی بست‌های دم‌ چلچله‌ای به یکدیگر متصل شده است. در ساخت این بنا مانند دیگر سازه‌های ساخته‌ شده توسط معماران هخامنشی، هیچ ملاتی به‌کار نرفته‌ است. ارتفاع واقعی بنا ۴/۵ متر است و در درون اتاقک بنا حوضچه‌ی کوچکی وجود دارد.

واندنبرگ، باستان‌شناس بلژیکی، معتقد بود که گور دختر قبر چیش‌پیش یا کوروش یکم (جد کوروش بزرگ) است؛ اما سپس علیرضا شاپور شهبازی، آن را آرامگاه کوروش کوچک دانست. گمانه‌ها درباره‌ی این بنا فراوان است. آرامگاه ماندانا، مادر کوروش یا آتوسا، دختر کوروش و شهبانوی هخامنشی، برخی دیگر از گمانه‌ها درباره‌ی این بنا هستند.

گور دختر با وجود ارزش تاریخی و معماری خود، نیازمند توجه و حفاظت بیشتری از سوی مسئولان و گردشگران است تا بتواند به عنوان یکی از میراث‌های ارزشمند هخامنشیان، جایگاه واقعی خود را در تاریخ و فرهنگ ایران پیدا کند.

نظر شما