تاثیر مصرف مواد غذایی بر افزایش خطر دیابت نوع ۱ در کودکان؛ توصیه‌هایی برای والدین
موضوع : جامعه | سبک زندگی

تاثیر مصرف مواد غذایی بر افزایش خطر دیابت نوع ۱ در کودکان؛ توصیه‌هایی برای والدین

مطالعات جدید نشان می‌دهد که کودکانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت نوع ۱ هستند و مصرف بالایی از موز، جو و ماست دارند، بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار می‌گیرند. در مقابل، مصرف موادی مانند توت‌فرنگی، بلوبری و سایر انواع توت‌ها می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش دهد.

این مطالعه که توسط موسسه سلامت و رفاه رژیم غذایی فنلاند انجام شده، نشان داده است که گندم نیز به عنوان یکی از عوامل خطر برای دیابت نوع ۱ معرفی می‌شود، در حالی که سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم و گل‌کلم اثر محافظتی دارند. پروفسور سووی ویرتانن، محقق ارشد این پژوهش، بیان می‌کند که آفت‌کش‌های موجود در برخی میوه‌ها می‌توانند عاملی برای افزایش خطر ابتلا به دیابت باشند.

در این تحقیق ۵۶۷۴ کودک فنلاندی مبتلا به ژن مستعد دیابت نوع ۱ از بدو تولد تا سن شش سالگی بررسی شدند. یافته‌ها نشان داد که ۹۴ نفر از این کودکان به دیابت نوع ۱ و ۲۰۶ نفر به خودایمنی جزایری مبتلا شدند. مطالعه نشان داد که مصرف مواد غذایی مانند موز، جو دوسر و چاودار می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

در حالی که بسیاری از مواد غذایی مورد بررسی در تحقیق به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند، نتایج این تحقیق ممکن است برای والدین گیج‌کننده باشد. خوراکی‌های دیگری مانند توت‌فرنگی و انواع توت‌ها می‌توانند به کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۱ کمک کنند. این توت‌ها غنی از ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول‌ها هستند که ممکن است التهاب مرتبط با دیابت نوع ۱ را کاهش دهند.

همچنین این تحقیقات هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که بتوان توصیه‌های غذایی خاصی برای نوزادان یا کودکان خردسال ارائه کرد. پروفسور ویرتانن تأکید می‌کند که دیابت نوع ۱ به ترکیبی از ژنتیک و عوامل ناشناخته دیگر وابسته است و هنوز کاملاً درک نشده است که سبک زندگی چه نقشی در این زمینه دارد.

نتایج این پژوهش در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت در مادرید ارائه خواهد شد. در نهایت، آگاهی والدین از این تحقیقات می‌تواند به نیازهای بهداشت و تغذیه بهتر فرزندانشان کمک کند.

نظر شما