عدم رعایت بهداشت دهان خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد
موضوع : جامعه | سلامت و زیبایی

عدم رعایت بهداشت دهان خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد

بر اساس پژوهش جدید، سلامت ضعیف دهان و دندان می‌تواند با افزایش خطر برخی سرطان‌ها مرتبط باشد. بیماری «کارسینومای سلول سنگفرشی» یا آماس سرطانی سر و گردن (HNSCC)، که در دهان، بینی و گلو شکل می‌گیرد، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در اروپا است که سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر را مبتلا می‌کند. این سرطان بیشتر در میان مردان شایع است و بیش از نیمی از بیماران ظرف پنج سال جان خود را از دست می‌دهند.

گزارش جدید پژوهشی

پژوهشگران دانشگاه نیویورک با انجام مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله «جاما آنکولوژی» منتشر شد، به این نتیجه رسیدند که باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند خطر ابتلا به سرطان سر و گردن را افزایش دهند. ۱۳ گونه از باکتری‌های دهانی با افزایش ۳۰ درصدی خطر ابتلا به این نوع سرطان‌ها مرتبط هستند.

سویونگ کواک، محقق فوق‌دکتری در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، تأکید کرد که این باکتری‌ها می‌توانند به‌عنوان نشانگرهای زیستی برای شناسایی افراد در معرض خطر عمل کنند.

رابطه دخانیات و الکل با سرطان سر و گردن

این مطالعه بر روی ۲۳۶ فرد مبتلا به آماس سرطانی سر و گردن و ۴۵۸ نفر سالم انجام شد و نشان داد که بیماران سرطانی تمایل بیشتری به مصرف دخانیات و الکل دارند. علاوه بر این، میزان بالاتری از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نیز در آن‌ها یافت شد که همگی این موارد جزء عوامل خطرزا برای سرطان‌های سر و گردن هستند.

اهمیت بهداشت دهان و دندان

در حالی که پژوهش‌های قبلی نشان داده بودند که ممکن است بین سلامت ضعیف دهان و دندان و سرطان‌های سر و گردن رابطه وجود داشته باشد، اما این تجزیه و تحلیل اولین موردی است که مشخص می‌کند کدام باکتری خاص مسئول این ارتباط است.

دکتر کلر نایت، مدیر ارشد موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا، عنوان کرد: «این نتایج بر اساس بیش از ۲۰۰ مورد سرطان است، بنابراین تحقیقات بیشتری در جمعیت‌های بزرگ‌تر برای کشف ارتباط بین بهداشت دهان و سرطان سر و گردن مورد نیاز است.»

نکات مهم و توصیه‌ها

دکتر ریچارد هایز، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد دانشگاه نیویورک، تأکید کرد که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نه تنها می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های لثه کمک کند، بلکه ممکن است از سرطان‌های سر و گردن نیز محافظت کند.

محققان بیان کرده‌اند که گام بعدی آنها این است که این باکتری‌ها دقیقاً چگونه در بروز سرطان نقش دارند و چگونه می‌توان آنها را متوقف کرد.

در همین حال، دکتر کلر نایت به افرادی که نگران سرطان‌های سر و گردن هستند، توصیه کرده که مصرف الکل را کاهش دهند و سیگار را ترک کنند، زیرا این دو بزرگترین عوامل خطر هستند.

او افزود: «کاهش مصرف الکل و دریافت حمایت برای ترک سیگار تغییراتی هستند که می‌توانید انجام دهید تا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.»

نظر شما