افزایش کسلی با اسکرولکردن بیهدف در رسانههای اجتماعی
مطالعات جدید نشان میدهند که اسکرولکردن بیهدف ویدئوها در شبکههای اجتماعی، موجب افزایش کسلی و حوصلهسربری میشود. افرادی که برای فرار از کسالت به گوشیهایشان پناه میبرند، پس از مدتی احساس بدتری پیدا میکنند. تحقیقات دانشمندان کانادایی و آمریکایی حاکی از آن است که اسکرولکردن در پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و یوتیوب نهتنها کسالت را کاهش نمیدهد، بلکه آن را تشدید میکند.
کرالین جانسن در گزارشی برای واشنگتن پست اشاره کرده که یافتههای مجلۀ روانشناسی تجربی نشان میدهد اسکرولکردن در تیکتاک و یوتیوب تأثیر معکوس دارد و باعث افزایش کسلی میشود. کیتی تم، محقق دانشگاه تورنتو، در پژوهشی روی ۱۲۰۰ دانشجو نشان داده که افراد هنگام احساس کسلی، ویدئوها را رد میکنند، اما این کار باعث افزایش کسالت و کاهش رضایت میشود.
آزمایشها نشان دادند که تماشای ویدئوهای کوتاه و رد کردن مکرر آنها باعث بیشکسلی میشود، در حالی که دیدن پیوسته یک ویدئو یا مستند بلند مدت نتیجه متفاوتی دارد. این تحقیق همچنین بررسی کرده که آیا تغییرات دیجیتالی در سایر موارد نیز تأثیر مشابهی دارد. نتایج نشان داد که این تاثیر محدود به محتوای ویدئویی است.
به نظر میرسد کسلی در جامعه مدرن در حال افزایش است، هرچند فرصتی بیپایان برای دستیابی به محتوا وجود دارد. مایکل اینزلیچت، یکی از محققان، تأکید میکند که پخش توجه بین موضوعات مختلف منجر به کاهش رضایت میشود. او پیشنهاد میدهد تا برای جلوگیری از این وضعیت، به جای فرار از کسلی، لحظاتی را به تحمل آن اختصاص دهیم.
این گزارش نشان میدهد که احساس کسلی، اگرچه ناخوشایند است، اما میتواند ما را به دنبال فعالیتهای معنادارتر سوق دهد. تحقیقات هشدار میدهد که اگر از کسلی فرار کنیم، مشابه حیوانی خواهیم بود که بهجای صبر کافی برای نتیجه، بهطور بیهدف از یک درخت به درخت دیگر میرود.
نظر شما