سواد اطلاعاتی: تعاریف، مفاهیم و اهمیت آن در جامعه اطلاعاتی
سواد اطلاعاتی (Information Literacy) یکی از مفاهیم کلیدی و ضروری در عصر اطلاعات است که به مجموعهای از مهارتها و تواناییها اشاره دارد. این مهارتها به افراد کمک میکند تا اطلاعات مورد نیاز خود را شناسایی، بازیابی، ارزیابی و بهصورت مؤثر و اخلاقی استفاده کنند. در دنیای امروز، که با انفجار اطلاعات و پیشرفت فناوری مواجه هستیم، سواد اطلاعاتی بهعنوان یکی از مهارتهای اساسی برای زندگی در جامعه اطلاعاتی شناخته میشود. این مفهوم نهتنها در حوزههای علمی و آموزشی بلکه در زندگی روزمره، حرفهای و اجتماعی نیز اهمیت بسیاری دارد.
تعریف سواد اطلاعاتی
سواد اطلاعاتی به معنای توانایی شناسایی نیاز اطلاعاتی، جستجوی اطلاعات مناسب، ارزیابی اطلاعات بهدستآمده و استفاده از آن برای تولید دانش جدید است. این مفهوم در بیانیه انجمن کتابداری آمریکا (ALA) بهعنوان “قابلیتی برای جستجو و تأثیرگذاری بر منابع اطلاعاتی” تعریف شده است. این تعریف شامل مهارتهایی است که افراد را قادر میسازد تا:
- نیاز اطلاعاتی خود را بهدرستی تشخیص دهند.
- منابع اطلاعاتی مناسب را شناسایی کنند.
- اطلاعات را بهصورت مؤثر و هدفمند بازیابی کنند.
- اطلاعات بهدستآمده را ارزیابی کرده و از آن بهصورت اخلاقی و قانونی استفاده کنند.
ویژگیهای اصلی سواد اطلاعاتی
سواد اطلاعاتی شامل مجموعهای از مهارتها و تواناییهاست که افراد را برای دسترسی به اطلاعات و استفاده صحیح از آن آماده میکند. ویژگیهای اصلی این مفهوم عبارتاند از:
- تشخیص نیاز اطلاعاتی:
توانایی شناسایی و تعریف دقیق نیاز به اطلاعات، اولین و مهمترین گام در سواد اطلاعاتی است. - جستجوی اطلاعات:
تدوین استراتژی جستجو و استفاده از منابع اطلاعاتی مناسب برای یافتن اطلاعات مورد نیاز. - ارزیابی اطلاعات:
ارزیابی نقادانه اطلاعات از نظر دقت، اعتبار، مرتبط بودن و صحت آن. - استفاده هدفمند از اطلاعات:
استفاده از اطلاعات برای حل مشکلات، تصمیمگیریهای آگاهانه و تولید دانش جدید. - پیوند اطلاعات جدید با دانش قبلی:
ترکیب اطلاعات جدید با دانش موجود برای تولید محتوای ارزشمند و کاربردی.
دیدگاه وبر و جانسون درباره سواد اطلاعاتی
از دیدگاه وبر و جانسون، سواد اطلاعاتی به معنای توانایی در اتخاذ رفتار اطلاعیابی مناسب برای تأمین نیازهای اطلاعاتی است. این توانایی شامل شناسایی اطلاعات مورد نیاز، دسترسی به اطلاعات از طریق کانالها و رسانههای مختلف، و استفاده صحیح، اخلاقی و مؤثر از اطلاعات در جامعه است. این دیدگاه تأکید میکند که سواد اطلاعاتی باید به مهارتهایی منجر شود که افراد را قادر سازد اطلاعات را بهدرستی تحلیل کرده و از آن برای بهبود زندگی خود استفاده کنند.
ارتباط سواد اطلاعاتی با فناوری و جامعه اطلاعاتی
سواد اطلاعاتی ریشه در مباحث فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد و در جامعه اطلاعاتی بهعنوان یکی از مهارتهای اساسی شناخته میشود. جامعه اطلاعاتی به محیطی اشاره دارد که در آن تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات نقش اصلی را در تمام جنبههای زندگی ایفا میکند. در این جامعه، اطلاعات بهصورت آزادانه در دسترس همگان قرار دارد و افراد برای موفقیت در زندگی شخصی و حرفهای خود نیازمند مهارتهای سواد اطلاعاتی هستند.
تأثیر فناوری بر سواد اطلاعاتی:
- ابزارهای فناورانه مانند شبکههای رایانهای، سیستمهای ارتباط از راه دور و پایگاههای اطلاعاتی، دسترسی به اطلاعات را آسانتر کردهاند.
- با این حال، افزایش حجم اطلاعات و پراکندگی آن در قالبهای مختلف، چالشهایی را برای جستجو و ارزیابی اطلاعات ایجاد کرده است.
چالشهای فناوری:
- یکی از چالشهای اصلی، اطلاعات بیشبار (Information Overload) است که به معنای حجم زیاد اطلاعات در دسترس و دشواری در انتخاب اطلاعات مرتبط و معتبر است.
- همچنین، فناوریهراسی یا عدم آشنایی با ابزارهای دیجیتال میتواند مانعی برای بهرهبرداری از اطلاعات باشد.
سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتال
سواد دیجیتال بهعنوان مفهومی مرتبط با سواد اطلاعاتی، بر توانایی استفاده مؤثر از ابزارها و امکانات دیجیتال برای شناسایی، دستیابی، مدیریت و تحلیل اطلاعات تأکید دارد. سواد دیجیتال شامل سه سطح اصلی است:
- شایستگی دیجیتالی:
توانایی استفاده پایه از ابزارهای دیجیتال مانند رایانه، اینترنت و نرمافزارهای کاربردی. - کاربری دیجیتالی:
توانایی استفاده عملی از ابزارهای دیجیتال در زندگی روزمره و حرفهای. - انتقال دیجیتال:
توانایی انتقال دانش دیجیتال به دیگران و استفاده از آن در موقعیتهای پیچیده.
در واقع، سواد دیجیتال بخشی از سواد اطلاعاتی است که به استفاده از فناوریهای دیجیتال برای جستجو، ارزیابی و استفاده از اطلاعات میپردازد.
مهارتهای لازم برای افراد باسواد اطلاعاتی
برای اینکه فردی باسواد اطلاعاتی محسوب شود، باید مجموعهای از مهارتها را در خود توسعه دهد. این مهارتها عبارتاند از:
- مهارتهای فنی (سواد رایانهای):
توانایی کار با سختافزارها و نرمافزارهای کاربردی برای دسترسی به اطلاعات. - مهارتهای ذهنی (سواد عمومی):
توانایی تحلیل و ارزیابی اطلاعات بهصورت نقادانه. - مهارتهای ارتباطی و اطلاعاتی:
توانایی جستجو و ارتباط با منابع اطلاعاتی مناسب.
نقش سواد اطلاعاتی در جامعه امروز
در دنیای امروز، که اطلاعات بهعنوان یک منبع ارزشمند شناخته میشود، سواد اطلاعاتی یکی از مهارتهای کلیدی برای موفقیت در زندگی شخصی، حرفهای و اجتماعی است. افراد باسواد اطلاعاتی میتوانند:
- اطلاعات را بهصورت نقادانه ارزیابی کنند.
- از اطلاعات برای حل مشکلات و تصمیمگیریهای آگاهانه استفاده کنند.
- محتوای کیفی و ارزشمند تولید کنند.
- در برابر اطلاعات نادرست و گمراهکننده مقاومت کنند.
تاریخچه سواد اطلاعاتی
- پل ژوکروفسکی (1974): اولین بار اصطلاح سواد اطلاعاتی را مطرح کرد و آن را به معنای توانایی استفاده از منابع اطلاعاتی برای حل مسائل تعریف کرد.
- لی پورچینال (1976): سواد اطلاعاتی را مهارت یافتن و استفاده از اطلاعات برای حل مشکلات دانست.
- دهه 1980: عنصر فناوری اطلاعات به تعریف سواد اطلاعاتی اضافه شد و این مفهوم بهعنوان یکی از مهارتهای اساسی در جامعه اطلاعاتی شناخته شد.
جمعبندی
سواد اطلاعاتی مجموعهای از مهارتها و تواناییهاست که افراد را قادر میسازد تا در جامعه اطلاعاتی بهصورت مؤثر عمل کنند. این مهارتها شامل شناسایی نیاز اطلاعاتی، جستجو، ارزیابی و استفاده از اطلاعات است.
در عصر حاضر، سواد اطلاعاتی و دیجیتال از ضروریات زندگی روزمره هستند و نقش مهمی در تصمیمگیریهای آگاهانه، حل مشکلات و تولید دانش جدید ایفا میکنند. برای همگامی با تحولات فناوری و اطلاعات، آموزش و تقویت این مهارتها ضروری است.
در نهایت، سواد اطلاعاتی نهتنها یک مهارت، بلکه یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی برای زندگی در دنیای پیچیده امروز است.
نظر شما