موضوع : دانشنامه | ج

عطا جنگوگ

 

(زاده ۲۲ مهر ۱۳۲۷ لار -- درگذشته ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ تهران)  پژوهشگر و آموزگار موسیقی ایرانی و نوازنده تار و سه‌تار

او نزد دایی‌اش و محمدحسن عذاری و بیگجه‌خانی شاگردی کرد و از سال ۱۳۵۱ از آموزشهای علی‌اکبر شهنازی، نورعلی برومند و داریوش صفوت بهره‌مند شد. حاصل همکاری وی با مرکز حفظ و اشاعه، چندین کنسرت و تولید چند نوار با صدای پریسا و ساختن سرودهای انقلابی بود. همچنین در زمینه تولید موسیقی محلی نیز با استفاده از سازهای سنتی فعالیت داشت و آلبوم‌های مال‌کنون "کوچ" و هی‌جار در موسیقی بختیاری با صدای مسعود بختیاری، موسیقی محلی فارس و کتاب بیست ترانه محلی فارس "با همکاری محمدرضا درویشی" از آثار او در این زمینه‌است.
به عقیده بعضی از کارشناسان موسیقی، آلبوم مال‌کنون، از موفق‌ترین آثار موسیقی محلی در ایران است.
او فارغ‌التحصیل رشته موسیقی از دانشکده هنرهای زیبا بود و پیشینه‌ای دراز در آموزش موسیقی در مراکز آموزشی دولتی و خصوصی داشت.
آلبو‌مهای چشم به‌راه "خواننده: شهرام ناظری" همسایه "خواننده: علیرضا افتخاری" و سرو و ماه "خواننده: بهرام باجلان" از ساخته‌های وی در زمینه موسیقی سنتی ایران است.
از دیگر آثارش «نوروز» تکنوازی سه‌تار و «سرو ماه» «یار کدیم» در مورد موسیقی بندرعباس و… و همچنین کتابهای پربار «سوز و ساز» و " گشایش" بود که برای پیشبرد تکنیک نوازندگی تار و سه‌تار بسیار مفید هستند. او تلاش‌های زیادی برای حفظ و احیای موسیقی بختیاری انجام داد و آلبوم تکنوازی سه‌تار و "نوای بی‌نهفت" از بهترین اجراهایش در دستگاه نوا محسوب می‌شود که علاوه بر داشتن قطعات ضربی بسیار زیبا، در گوشه‌های دستگاه نوا با برداشتی بدیع به اجرا درآمده‌اند.
وی در سالهای آخر زندگی بیشتر وقتش را به تدریس گذراند و از او به‌عنوان یکی از بهترین آموزگاران تار و سه‌تار نام برده می‌شد که شیوه نوازندگی و ردیف‌های علی‌اکبر شهنازی را به‌خوبی تدریس می‌کرد.

نظر شما