موضوع : دانشنامه | ع

احمد کامیابی

 

(زاده ۵ اردیبهشت ۱۳۲۲ بیرجند) نویسنده و پژوهشگر تئاتر

او در سال ۱۳۴۶ وارد دانشکده ادبیات مشهد شد و به تئاتر هم علاقه‌مند بود. هم‌زمان در کلاسی که از طرف وزارت فرهنگ و هنر تشکیل شده بود شرکت داشت و در دانشکده نیز روی تئاتر پژوهش می‌کرد. وی رساله لیسانس را در تئاتر سارتر گذراند و سپس در فوق لیسانس رشته ادبیات فرانسه در دانشگاه تهران پذیرفته شد. آنجا هم نمایشنامه‌های سارتر و کامو و داستان‌های آنتوان دوسنت اگزوپری را پژوهش کرد.
در سال ۱۳۵۱ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. نام رساله‌هایش «تحول فردسانهای آفریده سارتر در سه نمایشنامه دست‌های آلوده، گوشه نشینان آلتونا و شیطان و خدای خوب» بود. در سالهای تحصیل در دانشگاه مون پلیه با دپارتمان‌های زبان و ادبیات اسپانیایی و فرانسه همکاری کرد و چند نمایشنامه به زبان اسپانیایی در دانشگاه به صحنه برد. بلافاصله پس از انجام رساله فوق لیسانس برای دکترا ثبت نام کرد و موضوع رساله‌‌اش با کارهای پیشین بی‌ارتباط بود: کرگدنهای اوژن یونسکو، که وی بیش از سه سال روی این رساله کار کرد. در سال ۱۳۵۶ پیش از اینکه به ایران برگردد، برای دکترای دولتی که بالاترین مدرک دانشگاهی جهان است نام نویسی کرد. موضوع این رساله «مسئله انتظار و چگونگی اجرای آن در نمایشنامه های یونسکو و بکت در سراسر جهان و ارتباط فرهنگی بین شرق و غرب» بود.

اجرای تئاتر:
در جست‌جوی دوست، اجرا در سالن شماره یک سازمان فرهنگی یونسکو و اجرا در دانشگاه سوربن
شازده نیک و فرشته گل‌پری، اجرا در پاریس و اجرا در دانشگاه اهواز

نمایشنامـه:
در جست‌جوی دوست، نمایشنامه بر اساس داستان شازده کوچولو اثر آنتوان دوسنت‌اگزوپری، ستاره شازده کوچولو، انتشارات کامیابی مسک، پاریس، ۱۳۷۵ و تهران ۱۳۸۷.
شازده نیک و فرشته گل‌پری نمایشنامه (اجرا شده در پاریس و دانشگاه اهواز) برای کودکان بر اساس قصه‌های ایرانی، انتشارات کامیابی مسک، پاریس ۱۹۹۷.

بخشی از برگردان‌ها و تالیفات به پارسی:
یونسکو، اوژن. ۱۳۸۳ مردی با چمدان‌هایش، (نمایشنامه) با تفسیر و گفتگوی کیکاووس کامیابی مسک با ژاک موکلر، انتشارات نمایش، تهران.
ژنه، ژان. ۱۳۸۴ سیاه زنگی‌ها، همراه دو گفتگو با او و تفسیر، نشر سپاهان طنین، اصفهان.

بخشی از ترجمه ها از پارسی به فرانسوی:
شاملو، احمد ۱۳۵۸ کاشفان فروتن شوکران، چاپ انجمن فرهنگی ایران و فرانسه، تهران.
در آنسوی فنا. انتشارات کاراکتر، پاریس ۱۹۸۵.
بیضایی، بهرام ۱۹۹۰ هشتمین سفر سندباد، نقاشی از گونتر. انتشارات کامیابی مسک، پاریس.

بخشی از آثار به زبان فرانسه:
خدا (شعر) انتشارات کاراکتر ۱۹۸۴ پاریس. این شعر در مجله «کاراکتر» در همان سال چاپ شده‌است.
یونسکو و تئاترش با مقدمه اوژن یونسکو (عضو آکادمی فرانسه) چاپ: انتشارات کاراکتر، پاریس ۱۹۸۷،چاپ دوم: انتشارات کامیابی مسک، پاریس ۱۹۹۲.
 

نظر شما