مسجد حاج شهباز خان کرمانشاه
موضوع : ایران‌شناسی | کرمانشاه

مسجد حاج شهباز خان کرمانشاه

مسجد حاج شهباز خان یکی از مساجد تاریخی شهر کرمانشاه است که در سال ۱۲۳۵ هجری قمری به دستور حاج شهباز خان کلهر و شش برادر او که بنیانگذاران طایفهٔ حاجی‌زادگان بودند ساخته شده‌است. این مسجد در چهارراه اجاق، کوچهٔ شهید داوود شهلایی واقع شده و از آثار دورهٔ قاجاریه است.

مسجد حاج شهباز خان دارای یک صحن مستطیل شکل به ابعاد ۲۲ در ۱۸ متر است که در اضلاع آن، حجره‌ها و مدرس، و در ضلع جنوبی آن، شبستان ستون‌دار مسجد قرار گرفته است. شبستان مسجد، مستطیل شکل است که پوشش آن، متشکل از ۲۰ گنبد کوچک، روی ۳ ردیف ستون ۴ تایی و ديوارهای اضلاع قرار گرفته است. ستون‌ها سنگی و ديوارها و پوشش، آجرچينی ساده با بندکشی سفيد است.

مسجد حاج شهباز خان در طول تاریخ، محل درس طلاب علوم دینی و تبلیغات مذهبی بوده و امروز نیز به عنوان مدرسهٔ علوم دینی مورد استفاده‌است. این بنا در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ویژگی‌های معماری مسجد حاج شهباز خان

مسجد دارای یک صحن مستطیل شکل به ابعاد ۲۲ در ۱۸ متر است.
در اضلاع صحن، حجره‌ها و مدرس قرار گرفته است.
در ضلع جنوبی صحن، شبستان ستون‌دار مسجد واقع شده است.
شبستان مسجد، مستطیل شکل است و پوشش آن متشکل از ۲۰ گنبد کوچک است.
ستون‌های شبستان سنگی هستند و ديوارها و پوشش آن آجرچينی ساده است.

اهمیت مسجد حاج شهباز خان

مسجد حاج شهباز خان از نظر تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت فراوانی است. این مسجد از آثار دورهٔ قاجاریه است و یکی از مساجد مهم شهر کرمانشاه محسوب می‌شود. مسجد حاج شهباز خان در طول تاریخ، محل درس طلاب علوم دینی و تبلیغات مذهبی بوده و امروز نیز به عنوان مدرسهٔ علوم دینی مورد استفاده‌است.

نظر شما