خانه بروجردی ها، کاشان
موضوع : ایران‌شناسی | اصفهان

خانه بروجردی ها، کاشان

خانه بروجردی‌ها یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین خانه‌های تاریخی ایران است که در شهر کاشان قرار دارد. این خانه در نیمه دوم قرن ۱۳ هجری و در زمان قاجار ساخته شده و تحت شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌است.

خانه بروجردی‌ها در محله سلطان میراحمد واقع است و دارای دو بخش بیرونی و اندرونی است. بخش بیرونی شامل سردر، هشتی، راهرو، حیاط، تابستان نشین و زمستان نشین است. بخش اندرونی نیز شامل حیاط، اتاق‌ها، آشپزخانه و حمام است.

خانه بروجردی‌ها با بادگیرهای قرینه هلالی شکل زیبایی بر بام تالار و کلاه فرنگی روی آن یکی از زیباترین جلوه‌های معماری ایرانی را به معرض نمایش می‌گذارد.

معماری خانه بروجردی‌ها ترکیبی از معماری سنتی و مدرن است. در این خانه از عناصری مانند بادگیر، حوض، باغچه، گنبدخانه و سرداب استفاده شده است.

تزئینات خانه بروجردی‌ها نیز بسیار زیبا و چشمگیر است. در این خانه از گچ‌بری، نقاشی، آینه‌کاری و کاشی‌کاری استفاده شده است.

خانه بروجردی‌ها امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر کاشان شناخته می‌شود و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

تاریخچه ساخت

خانه بروجردی‌ها در سال ۱۲۹۲ هجری قمری توسط سید حسن نطنزی، یکی از بازرگانان نطنزی کاشان ساخته شد. سید حسن نطنزی به دلیل سفرهای زیادی که به شهر بروجرد داشته به بروجردی معروف شده است.

معماری

خانه بروجردی‌ها در دو طبقه و در قسمت جنوبی با سرداب ۳ طبقه می‌باشد. نقاشی‌های ارزنده و گچ‌بری‌های این خانه، زیر نظر صنیع الملک، نقاش بزرگ ایران و عموی کمال الملک اجرا شده‌است.

بخش‌های مختلف

خانه بروجردی‌ها شامل بخش‌های زیر است:

بخش بیرونی: سردر، هشتی، راهرو، حیاط، تابستان نشین و زمستان نشین
بخش اندرونی: حیاط، اتاق‌ها، آشپزخانه و حمام

تزئینات

تزئینات خانه بروجردی‌ها بسیار زیبا و چشمگیر است. در این خانه از عناصری مانند گچ‌بری، نقاشی، آینه‌کاری و کاشی‌کاری استفاده شده است.

نظر شما