نقش کمیته امداد امام خمینی قدس سره در احیای ارزشهای اسلامی در رسیدگی به محرومان
مجله رواق اندیشه رواق اندیشه، شماره 17، اردیبهشت 1382
نویسنده : انصاری، ناصر
چکیده:
سال 1382 به عنوان سال خدمت رسانی به مردم اعلام شده است که در این میان سهم توجه به فقرا و قشر آسیب پذیر بیش از دیگران است. کمیته امداد امام خمینی رحمه الله یکی از نهادهایی است که در سالهای پس از انقلاب، در خدمت به محرومین موفقیت چشم گیری داشته است. اخیرا کمیته امداد دومین همایش سالانه خود را با عنوان «امداد، فقر زدایی و اشتغال»، برگزار نموده است که مقاله حاضر یکی از مقالات ارائه شده در این همایش بوده است. امیدواریم با چاپ این مقاله ضمن تقدیر از این نهاد خدمتگزار و آشنایی با خدمات ارائه شده به محرومین، توجه مخاطبین را به اهمیت مسأله فقرزدایی و توجه به قشر آسیب پذیر از طریق ترویج فرهنگ صدقه و انفاق، جلب نموده و در سال خدمت رسانی به مردم، گامی هر چند اندک در جهت محرومیت زدایی برداشته باشیم.
مقدمه
«ویطعمون الطعام علی حبه مسکینا ویتیما واسیرا انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاءً و لا شکورا»[1]
از دیر باز رسیدگی به فقرا و مستمندان در جوامع بشری مرسوم بوده و بسته به فرهنگ و آداب و رسوم و دیدگاههای مردم، حاکمان آن جوامع اقدام به حمایت ازمحرومان می نمودند. هم اکنون نیز در کشورهای مختلف بسته به نوع حکومت، تحت عناوین مختلف وزارت رفاه اجتماعی، نهادهای خیریه دولتی و سازمانهای حمایتی غیردولتی، سعی درشناسایی علل، عوامل و ارائه راهکارهای عملی در زدودن چهره فقر و تنگدستی درجوامع خود دارند. آنها معتقدند تأمین رفاه اجتماعی، توزیع عادلانه ثروت و پایین بودن درصد فقر در هر جامعه ای، شاخصی مناسب برای تعیین رشد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع است. اما در کشور اسلامی ایران نیز به دلیل اعتقادات مذهبی، محرومیت زدایی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و اعتقاد بر این است که اگر توزیع ثروت عادلانه صورت پذیرد، اصولا فقیری وجود نداشته و اختلاف طبقاتی موجود درجامعه علت همین بیعدالتی در توزیع ثروت و درآمد است. مردم مسلمان ایران و مسؤولان نظام با الهام از آیات قرآن و روایات معصومین، حمایت از محرومان و مستضعفان را آرمان خود دانسته و همواره سعی و تلاششان در بسط عدالت اجتماعی و تامین رفاه عمومی مردم بوده و در این راستا سازمانهای دولتی و غیردولتی با قدمتی بیش از چند دهه متولی این امر مهم بوده اند. نهادهایی نظیر سازمان بهزیستی، هلال احمر، بنیاد 15 خرداد، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان و جانبازان، کمیته حمایت از بیماران خاص، کمیته امداد امام خمینی رحمه الله نهاهای خیریه غیردولتی و.... هرکدام در برهه ای از زمان و به دلایل خاصی، وظیفه خدمات رسانی به قشرخاصی را به عهده گرفته اند که بعضی از این مراکز مستقیما زیر نظر دولت بوده و تماما از اعتبارات دولتی استفاده نموده اند. برخی از این نهادها، هم از اعتبارات دولتی و هم از اعتبارات خاص استفاده نموده اند و برخی دیگر نیز صرفا با استفاده از کمکهای مردمی اقدام به محرومیت زدایی می نمایند.
یکی از نهادهایی که در محرومیت زدایی نقش عمده ای دارد کمیته امداد امام قدس سره است که به دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأسیس گردید و اگرچه امداد رسانی قبل از انقلاب در طیف محدودتری انجام می گرفت، اما فعالیت این نهاد رسما در14 اسفند 1357 شروع شد و اقدام به شناسایی نوع و میزان محرومیت در بین جوامع شهری و روستایی کشور نموده و با جمع آوری کمکهای مردمی و اعتبارات دولتی اقدام به حل مشکل و رفع نیازهای محرومان نموده است. از شروع تأسیس کمیته امداد تاکنون تحولات چشمگیری در نوع و میزان کمکهای ارائه شده توسط این نهاد، صورت پذیرفته و هم اکنون در زمینه امدادرسانی، برنامه های مختلف و متنوعی را در دست اجرا دارد.
آنچه از تعالیم دین مبین اسلام استنباط می شود، عنایت خاص حضرت باریتعالی و ائمه معصومین علیهم السلام به محرومیت زدایی است که نهاد کمیته امداد آن را سرلوحه کارخود قرارداده است. در این مقاله سعی داریم تا نقش کمیته امداد را در احیای ارزشهای اسلامی، در رسیدگی به محرومان مورد بحث قرارداده و میزان موفقیت آن را از دید کمی و کیفی بررسی نماییم.
صدقه و انفاق و شرایط آن و نیز فرهنگ سازی آن در جامعه، به عنوان یک ارزش درآیات و روایات مختلفی مطرح شده است، چرا که این کار باعث ارتباط فرد با خالق خود و سبب مشارکت وی درکار خیر شده و علاوه بر اجر اخروی که تأکید زیادی برآن شده، در این دنیا از نظر روحی و روانی، سبب تحول وی خواهد شد. در این راستا خداوند متعال هر کمکی را انفاق ندانسته است آنچه حضرت باری تعالی و ائمه معصومین علیهم السلام به عنوان انفاق در راه خدا دانسته اند، شرایطی دهگانه دارد که ذیلاً به آنها اشاره می کنیم:
شرط اول: انفاق و صدقه از اموال حلال باشد، یعنی مالی نباشد که از راه حرام یا خیانت به دست آمده است. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:
خداوند هیچ انفاقی را که از طریق خیانت است نمی پذیرد.[2]
شرط دوم: انفاق و صدقه باید از اموال خوب و سالم باشد، نه از اموا ل نامطلوب و بی ارزش. خداوند می فرماید:
ای کسانی که ایمان آورده اید، از قسمتهای پاکیزه اموالی که به دست آورده اید، انفاق کنید و به سمت قسمتهای ناپاک نروید، زیرا خود شما هم حاضر نیستید آنها را بپذیرید.[3]
شرط سوم: انفاق زمانی داده شود که انفاق کننده به زندگی امید داشته باشد، زیرا در حالت اول انفاق برخاسته ازمیل، رغبت و اعتقاد فرد است. امام صادق علیه السلام می فرماید:
درهمی که درحال سلامتی صدقه بدهید، بهتر است از این که در زمان مرگ بنده هایی را آزاد کنید.
شرط چهارم: انفاق باید به نیازمندان واقعی داده شود، یعنی به افرادی که سخت به آن نیازمندند. خداوند تبارک وتعالی در سوره بقره آیه 273 می فرماید:
انفاق شما مخصوص نیازمندانی است که در راه خدا در تنگنا قرار گرفته اند.
این قاعده شامل افراد ذیل است:
1- کسانی که به علت توجه به خداوند از وطن دور مانده اند.
2- شرکت در میدان جنگ اجازه تأمین معاش را به آنان نداده است.
3- به علت عدم دارایی و سرمایه به مسافرت نمی روند و توان تأمین معاش را ندارند.
4- از شدت خویشتن داری، افراد ناآگاه، آنها را بی نیاز می پندارند.
5- هرگز با اصرار از مردم کمک دریافت نمی کنند.
6- اگر چه سخنی از حال خود نمی گویند، ولی چهره هایشان نشان از رنج و درد دارد.
شرط پنجم: انفاق باید مخفی داده شود. خداوند متعال در این باره می فرماید:
هرگاه آنها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید، برای شما بهتر است.[4]
شایان ذکر است که از دیدگاه اسلام، انفاق به دو صورت مخفی و آشکار می باشد، آنجا که به پرداخت آشکار صدقه و انفاق امر شده است، مقصود همان صدقات واجب یعنی خمس و زکات است و آنجا که امر به مخفی نمودن آن نموده مراد همان صدقات مستحب است. از مهمترین دلایل آشکار بودن صدقات واجب این است که از اتهام مردم به اجابت صدقات جلوگیری می نماید، همچنین دیگران به انجام ادای واجبات تشویق می شوند.
شرط ششم: صدقه و انفاق همراه با منت نباشد. خداوند متعال در سوره بقره آیه 264 می فرماید:
ای کسانی که ایمان آورده اید، بخششهای خود را با منّت و آزار باطل نکنید.
شرط هفتم: انفاق و صدقه باید توأم با خلوص نیت بوده و همراه با ریا نباشد. خداوند می فرماید:
مؤمنان کسانی هستند که اموالشان را برای جلب خشنودی خدا انفاق می کنند.[5]
شرط هشتم: انفاق کننده هرگز خود را مالک حقیقی تصور نکرده باشد، بلکه خود را واسطه میان خدا و خلق بداند و همچنین آن را کوچک شمارد، اگرچه بزرگ باشد. خداوند می فرماید:
انفاق کنید از آنچه خداوند شما را نماینده خود در آن قرار داده است.[6]
شرط نهم: انفاق و صدقه از اموالی باشد که به آن دلبسته و مورد علاقه اوست. خداوند می فرماید:
هرگز به نیکوکاری نمی رسید مگر این که از آنچه دوست می دارید در راه خدا انفاق کنید.[7]
شرط دهم: از اموالی که مورد نیاز انسان است، صدقه و انفاق دهید. خداوند می فرماید:
آنها دیگران را بر خود مقدم می دارند، هر چند خود شدیداً نیازمند باشند.[8]
فایده های انفاق و صدقه
به طورکلی صدقه سبب می شود افراد اجتماع از هلاکت و نابودی رهایی یافته و جامعه ای با شکوه و پابرجا داشته باشند. از طرفی آنگاه که این فریضه در جامعه فراموش شود و ثروتها در دست عده ای خاص قرارگیرد، جمع کثیری محروم و مستضعف به وجود می آید که به علت تنگدستی و فشارهای وارده بر آنها، سبب بروز انقلاب و اضمحلال دولتها و سقوط سرمایه داران خواهد شد. لذا صدقه دو فایده اساسی دارد: اول: فایده اجتماعی و دوم: فایده فردی.
فایده اجتماعی صدقه
یکی از بزرگترین مشکلات جوامع امروزی اختلاف طبقاتی بین افراد جامعه بوده که با پیشرفتهای صنعتی این فاصله روز به روز بیشتر می شود، بدین صورت که در یک طرف عده ای فقیر و تهی دست و در مقابل، تراکم ثروت و سرمایه داری. بنابراین، انفاق به عنوان هدیه الهی به نوع بشر سبب حل مشکل اختلاف طبقاتی شده و در جوامعی که این فریضه رواج پیدا می کند، دلهره، اضطراب، بدبینی، دشمنی و ستیز طبقاتی وجود نخواهد داشت.
فایده فردی انفاق و صدقه
آنچه که از آیات و روایات برداشت می شود، این است که صدقه علاوه بر فایده اجتماعی، فواید فردی و شخصی نیز دارد که در زیر به چند مورد آن اشاره می کنیم:
1- صدقه هفتاد نوع مرگ بد را دفع می کند. امام صادق علیه السلام می فرماید:
نیکی و صدقه هفتاد نوع مرگ بد را از صاحبانشان دفع می کند.
2- صدقه هفتاد نوع شر و بلا را دفع می کند. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:
صدقه از صاحبش آفات دنیا و عذاب در روز قیامت را دفع می کند.
3- انفاق و صدقه فقر را زایل و عمر را طولانی می کند. امام صادق علیه السلام می فرماید:
نیکوکاری و صدقه فقر را از بین برده و عمر را طولانی می کند.
4- صدقه کلید روزی است. امیر مومنان، حضرت علی علیه السلام می فرماید:
با صدقه روزی خود را از خدا دریافت کنید، هرکس یقین به جایگزین دارد از صدقه پرهیز نمی کند.
5- خداوند در مقابل مالی که صدقه داده می شود عوض می دهد. خداوند متعال می فرماید:
هرچیزی را انفاق کنید، جای آن را پر می کند و او بهترین روزی دهنده است.[9]
6- انفاق و صدقه باعث بی نیازی، فراوانی و برکت اموال می شود. امام صادق علیه السلام می فرماید:
صدقه دهید زیرا صدقه مال را زیاد می کند.
ویژگی های کمیته امداد امام خمینی رحمه الله به عنوان یک نهاد حمایت کننده محرومان
با بررسی تاریخچه کمیته امداد درمی یابیم که این نهاد قبل از انقلاب یعنی زمانی که به واسطه سلطه حکومت ستم شاهی که در آن، ارزشهای اسلامی از اعتبار پایینی برخوردار بود، شروع به فعالیت نموده و در رأس آن یعنی کسی که به واسطه حکم الهی مسؤولیت دخل و تصرف درجان و مال مردم را دارد، قرارداشته و برنامه کاری اش را بر اساس آیه مبارکه: «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا» قرار داده و در راه ارائه خدمات به محرومان جامعه انتظار اجر و پاداشی ندارد.1
از طرفی طبق اساس نامه کمیته امداد، منابع مالی این نهاد عبارتند از:
1- کمکهای مستقیم مقام معظم رهبری.
2- اعتبارهای دولت جمهوری اسلامی.
3- کمکهای مردمی، موسسات و نهادها.
4- دریافت صدقات، نذورات و هدایای مردمی.
5- درآمد حاصل از مجتمع های اقتصادی امداد.
از منابع فوق دو منبع کمکهای مردمی، مؤسات و نهادها و دریافت صدقات و نذورات و هدایای مردم از منابعی است که کمیته امداد بر اساس سفارشات دین مبین اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام با فرهنگ سازی و مشارکت مردم در امر محرومیت زدایی اقدام به جمع آوری آن نموده است.
از طرفی کسانی که مورد حمایت کمیته امداد قرارگرفته اند شامل ازکارافتادگان، ایتام، خانواده های زندانی، سالمندان، خانواده های سرباز و.... هستند که از مصادیق آیات 8 و9 سوره «دهر» یعنی مساکین، ایتام و کسانی که دربند بوده و توان اداره زندگی خود را ندارند، می باشند.
بنابراین، نهادی که در رأس آن ولی فقیه مسلمین و شعار و آرمانش آیات الهی و هدفش کمک به محرومان جامعه باشد، در بین جامعه از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هرچه در زمینه فرهنگ سازی و مشارکت مردم و اعتماد سازی تلاش شود، پیشرفت درکارش نیز بیشتر خواهد بود.
1- انسان/9: «انّما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاءً و لاشُکورا»
اقدامات عملی کمیته امدادامام خمینی رحمه الله دراحیای ارزشهای اسلامی درکمک به محرومین جامعه
مسؤولان و برنامه ریزان کلان این نهاد به علت وسعت دید و معنویت خاصی که دارند، از لابلای آیات قرآن و روایات معصومین و سفارشات آن بزرگواران، اصولی را مشخص و سرلوحه خود قرارداده و با برنامه ریزی و سازماندهی نیروها و امکانات موجود و با آموزش عمومی و فرهنگ سازی دربین مردم، اقدام به مشارکت مردم درکمک به محرومان جامعه می نمایند.
اگر به سابقه کمیته امداد درگذشته نگاه کنیم، درمی یابیم که این نهاد در ابتدا فعالیتش محدود به تهیه نیازمندی های اولیه فقرا بود، اما به حول و قوه الهی و نیت خیر بانیان، این نهاد امروزه گسترده ترین سازمان حمایتی عام المنفعه غیرانتفاعی بوده که از لحاظ وسعت ارائه خدمات و پراکندگی جغرافیایی مراکز، شاید در رأس همه سازمانهای دولتی و غیردولتی قرار گرفته باشد.
این نهاد در حیطه فعالیتهای خود، خارج از برنامه های حمایتی اقشار نیازمند، نظیر پرداخت مستمری، درمان، کمکهای فرهنگی، عمران، جهیزیه و..... که دولت جمهوری اسلامی به عهده این نهاد قرارداده، اقدام به احیای سنتهای حسنه در بین آحاد جامعه نموده که به علت صحت فعالیت و اعتماد عمومی مردم، در این راه موفقیت زیادی کسب نموده که در زیر به مواردی از این اقدامات اشاره می نماییم:
1- اطعام و افطار محرومان در میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام، از 15 تا 21 ماه مبارک رمضان، تحت عنوان هفته اطعام محرومان.
2- جمع آوری زکات فطریه و کفارات در پایان ماه مبارک رمضان و روزعید سعید فطر و تقسیم آن بین محرومان.
3- اجرای طرح اکرام ایتام به منظورکفالت ایتام توسط افراد متمول.
4- جمع آوری هدایا و نذورات عید سعید قربان.
5- اجرای طرح حمایت ایتام توسط هیأت کافل الیتیم جامع الامام حسین علیه السلام به منظورحمایت ایتام ایران، افغانستان، تاجیکستان، لبنان و آذربایجان.
6- برگزاری جشن نیکوکاری در هفته کمک به محرومان از 14 تا21 اسفند برای تأمین مایحتاج سال نو محرومان.
7- برگزاری جشن عاطفه ها برای تهیه لوازم مورد نیاز دانش آموزان بی بضاعت قبل از شروع سال تحصیلی جدید.
8- جمع آوری کمکهای اقتصادی سازمانها و نهادها.
9- جمع آوری کمکهای مردمی از طریق صندوقهای صدقات.
10- جمع آوری و ارسال کمکهای مردمی برای مسلمانان خارج از کشور.
11- جمع آوری کمکهای مردمی برای نیازمندان آسیب دیده از بلاهای طبیعی نظیر زلزله، سیل و...
12- پرداخت وام قرض الحسنه به نیازمندان تحت پوشش و غیرتحت پوشش.
13- جمع آوری کمکهای مردمی، نهادها و سازمانها جهت تهیه جهیزیه برای نوعروسان.
14- کمک به جبران دیه و آزادی زندانیان نیازمند.
15- اجرای طرح مفتاح الجنه به منظور سرکشی از خانوادههای فقیر و بی بضاعت.
16- اجرای طرح ضُحی ویژه کمک به ایتام سادات توسط مؤسه عترت فاطمی.
با عنایت به موارد فوق الذکر به این نتیجه می رسیم که کمیته امداد امام خمینی رحمه الله در زمینه بسترسازی و احیای ارزشهای اسلامی و فرهنگ سازی آن از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و شرکت گسترده مردم در برگزاری برنامه های فوق الذکر، خود، گویای این حقیقت می باشد.
بررسی تطبیقی کمکهای مردمی کمیته امداد و مقایسه آن با شرایط دهگانه صدقه و انفاق
با عنایت به این که درصد زیادی از اعتبارات کمیته امام از طریق کمکهای مردمی، سازمانها و صندوقهای صدقات تامین می شود، این سوال مطرح می شود که آیا نذورات جمع آوری شده از طرف این نهاد، شرایط دهگانه انفاق را دارد یا خیر؟
1- از آنجایی که صدقات و نذورات واجب و مستحب از طرف افراد معتقد و مقید به تعالیم اسلامی پرداخت شده و همواره به نیت رضای خداوند و ادای دین و رفع حاجت نیازمندان و از اموال حلال و طیبه آنها بوده، لذا با شرط اول انفاق یعنی «پرداخت صدقه از مال حلال» مطابقت دارد.
2- با بررسی هدایای نقدی و جنسی جمع آوری شده در جشن عاطفه ها، نیکوکاری، طرح اکرام ایتام و کمک به زلزله زدگان و...مشاهده می کنیم، هدایا ازحیث کیفیت درحد مطلوبی قرار دارد، بنابراین، شرط دوم صدقه یعنی «انفاق از اموال خوب و سالم» مطابقت دارد.
3- نذورات و صدقات بیشتر در مکانهایی جمع شده که مردم ازشادابی و طراوت خاصی برخوردار هستند. نظیر مساجد، کوچه و خیابان، منازل، جشنها و...و کمتر در بیمارستانها و مراکز درمانی بوده که فرد درگیر ناملایمات روحی و جسمی است. بنابراین، با اصل سوم صدقه یعنی «پرداخت انفاق در موقع صحت و سلامت» مطابقت دارد.
4- درآمد حاصل ازصدقات و کمکهای مردمی برای هزینه های درمانی، فرهنگی، جهیزیه، پوشاک و ابن سبیل خانواده های تحت حمایت و نیازمندان غیرتحت پوشش بی سرپرست، ایتام، زندانیان، سربازان، ازکارافتادگان و افراد مسن هزینه می شود. بنابراین، با شرط چهارم مبنی بر «انفاق به نیازمندان واقعی» مطابقت دارد.
5- کمیته امداد در حوزه جمع آوری کمکهای مردمی به دو صورت آشکار برای صدقات واجب و پنهان برای صدقات مستحب اقدام می نماید. بنابراین با شرط پنجم یعنی «مخفی بودن صدقه» مطابقت دارد.
6- با عنایت به نحوه پرداخت نذورات جمع آوری شده با پرداخت در سرفصلهای برنامه کاری امداد، محرومان استفاده کننده، احساس ذلت و خواری نمی کنند. بنابراین با شرط ششم انفاق یعنی «پرداخت صدقه بدون آزار و اذیت» نیز مطابقت دارد.
7- تحقیق و بررسی دراحوال انفاق کنندگان در مراسم عید سعید فطر، قربان، جشن نیکوکاری، عاطفه ها و...نشانگر این واقعیت است که این افراد با خلوص نیت و رضایت خاطر و به دور از ریا به هم نوعان خود انفاق می کنند، از این رو، با شرط هفتم یعنی «انفاق با خلوص نیت و به دور از ریا» مطابقت دارد.
8- چه انفاق کنندگان و چه کسانی که درجمع آوری این هدایا فعالیت می کنند، همیشه ازمحرومان به عنوان ولی نعمتان خود یاد کرده و از این که توفیق خدمتگزاری به این بزرگان نصیبشان شده، همواره شاکر خداوند متعال هستند و خودشان را واسطه بین خداوند و محرومان دانسته اند. بنابراین با شرط هشتم یعنی این که «انفاق کننده هرگز خود را مالک حقیقی محرومان نداند» مطابقت دارد.
9- دلبستگی انسان به موهبات خداوندی از واقعیات انکارناپذیر است، چه در مورد کسانی که اعتقادی به تعالیم دینی نداشته که البته در مورد این افراد دلبستگی بیشتر بوده و چه در مورد کسانی که پایبندی بیشتری دارند. بنابراین صدقه وانفاق از طرف هرکس وبه هرمقدار باشد، ازاموالی است که مورد توجه او بوده، اگرچه این توجه شدت و ضعف دارد. بنابراین با شرط نهم یعنی «انفاق از اموال مورد توجه فرد» مطابقت دارد.
10- در بررسی هدایا و کمکهای جمع آوری شده در مناسبتهای مختلف به این نتیجه می رسیم که بیشتر انفاق کنندگان ازافراد نیازمند بوده وکمکهای آنها به خاطر اعتقادات قلبی و مشاهده نیاز همنوع خود بوده، بنابراین با شرط دهم یعنی «انفاق از اموال مورد نیاز انسان» مطابقت دارد.
بنابراین فعالیتهای امداد برگرفته از تعالیم دینی و صرفا برای احیای ارزشهای اسلامی بوده، اگرچه ممکن است دربعضی مواقع نیاز به دقت و ظرا فت بیشتری باشد.
بررسی میزان موفقیت کمیته امداد در احیای ارزشهای اسلامی از دید آمار و ارقام
آنچه در مطالب گذشته به آن اشاره کردیم، بیان نظری موفقیت موضوع بوده که شاید به علت نظری بودن، درک آن مشکل باشد. بر همین اساس برای روشن شدن موضوع، تجزیه و تحلیل آماری از رشد و توسعه کمی حاصل از درآمدهای حاصل از کمکهای مردمی و مقایسه آن با کل اعتبارات تخصیصی در طول سالهای 1375 تا1379 خواهیم داشت.[10]
25
20
15
10
5
0
1379 1378 1377 1376 1375
نمودار 1 ـ کمکهای مردمی در جشن نیکوکاری (مبلغ به میلیارد ریال)
12
10
8
6
4
2
0
1379 1378 1377 1376 1375
نمودار 2 ـ کمکهای مردمی در جشن عاطفه ها (مبلغ به میلیارد ریال)
400
350
300
250
200
150
100
50
0
1379 1378 1377 1376 1375
نمودار 3 ـ درآمدهای اختصاصی امداد (مبلغ به میلیارد ریال)
200
150
100
50
0
1379 1378 1377 1376 1375
نمودار 4 ـ درآمدهای حاصل از صندوقهای صدقات (مبلغ به میلیارد ریال)
14
12
10
8
6
4
2
0
1379 1378 1377 1376 1375
نمودار 5 ـ جمع آوری کمک برای خسارت دیدگان بلایای طبیعی (مبلغ به میلیارد ریال)
10
8
6
4
2
0
1379 1378 1377 1376 1375
نمودار 6 ـ اطعام و افطار محرومان در ماه مبارک رمضان (مبلغ به میلیارد ریال)
14
12
10
8
6
4
2
0
1379 1378 1377 1376 1375
نمودار 7 ـ کمکهای مردمی مربوط به طرح اکرام ایتام (مبلغ به میلیارد ریال)
700
600
500
400
300
200
100
0
1379 1378 1377 1376 1375
نمودار 8 ـ کمکهای مردمی در عید سعید قربان (مبلغ به میلیارد ریال)
4000
3000
2000
1000
0
1379 1378 1377 1376 1375
نمودار 9 ـ مقایسه کمکهای مردمی با کل اعتبارات امداد (مبلغ به میلیارد ریال)
کمکهای مردمی
کل اعتبارات
نتیجه گیری:
با عنایت به مطالب، آمار و ارقام و نمودارهای ارائه شده و همچنین اظهارنظرهای مردم به این نتیجه می رسیم که این نهاد در بسترسازی، فرهنگ سازی و احیای سنتهای حسنه و ارزشهای اسلامی برگرفته از تعالیم اسلام و توصیه های معصومین علیهم السلام، نقش مؤری داشته و روز به روز با ارائه برنامه های جدید و متنوع بر گستردگی کمی و کیفی آن افزوده می شود.
پی نوشت ها:
[1] الانسان/8.
[2] امین الاسلام طبرسی، تفسیر مجمع البیان، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ اول، 1415ق.، ج3،
ص315. ذیل سوره مائده آیه 27
[3] بقره/267.
[4] بقره/271.
[5] بقره/265.
[6] حدید/77.
[7] نساء/77.
[8] حشر/9.
[9] سبأ/39.
[10] این آمار با استناد به گزارشهای آماری سالانه کمیته امداد امام خمینی رحمه الله ارائه شده است.
نظر شما