موضوع : پژوهش | مقاله

رابطه مواد افزودنی با بیش فعالی

منبع:روزنامه کیهان
پزشکان انگلیسی هشدار می دهند که احتمالاً بین بیش فعالی در کودکان و مصرف خوراکی های حاوی افزودنی ارتباط مستقیم وجود دارد..
نتایج تحقیقی که توسط این پزشکان بر روی 300 کودک انجام گرفته شده است حاکی از آن است که این کودکان پس از نوشیدن نوشابه های حاوی مواد افزودنی عمدتاً از روی تفکر رفتار نمی کنند و رفتارشان بیشتر غریزی است. آنها همچنین تمرکز فکری ضعیفی دارند.آنان اکنون به این نتیجه رسیده اند که کم یا حذف کردن مواد افزودنی از رژیم غذایی کودکان به ویژه کودکان بیش فعال برای آنها مفید خواهد بود.اما کارشناسان تغذیه می گویند: تغییر در داروهای مصرفی و نه رژیم غذایی، ممکن است منجر به بهبود علائم بیش فعالی درکودکانی شود که شدیداً بیش فعالند.آنان به مصرف کنندگان مواد غذایی می گویند که اگر کودکی علائم بیش فعالی دارد حذف افزودنی ها مانند رنگ های غذایی از رژیم غذایی او ممکن است مفید باشد.»
با این حال عوامل متفاوتی از جمله ژن ها، تولد زودرس، محیط زیست و نحوه پرورش کودک موجب بیش فعالی در او می شود.
گروه های بریتانیایی که برای ترویج غذای سالم فعالیت می کنند می گویند که باید بیش از این بر زیان های مواد افزودنی تاکید می کرد و سیاست های جدیدی را برای محدود کردن مواد افزودنی درخوراکی های تولید شده دراین کشور معرفی کند.گفتنی است با توجه به اینکه بیش فعالی بسیاری از کودکان در سنین دبستان وپیش دبستانی نمود پیدا می کند، برخی از والدین آن را به حساب بهره هوشی پایین گذاشته و از اقدامات درمانی خودداری می کنند.این اختلال 3 تا 7 درصد کودکان را مبتلا می کند. اختلال بیش فعال از سنین 3 الی 4 سالگی شروع و در سنین دبستان شناخته می شود و عموتاً سیر بیماری در سنین بلوغ کاهش می یابد.کودکان بیش فعال معمولا از میزان هوش خوبی برخوردارند ولی به دلیل مشکلات رفتاری و اختلال در تمرکز، عملکرد تحصیلی خوبی ندارند. اما عدم آگاهی از این موضوع تبعات بدتری از نظر روحی برایشان به همراه دارد. زیرا احساس عدم ارزشمندی و اعتماد به نفس می کنند.
کودکان بیش فعال معمولا قادر نیستند به راحتی در مکانی آرام بنشینند و به دلیل کم بودن دامنه توجه شان معمولا سر کلاس درس نسبت به حرف معلم بی توجه بوده و در انجام تکالیف مدرسه دقت لازم را ندارند. به جزئیات مسائل کمتر اهمیت می دهند، مرتب وسایل شان را گم می کنند و در مجموع فراموش کارند.این کودکان هنگام پاسخ دادن به سوال طرف مقابل بدون صبر و حوصله جواب می دهند، هنگام بازی درنوبت و انتظار قرار نمی گیرند. حرف دیگران را قطع کرده و درکار دیگران دخالت می کنند و سرکلاس درس، نظم را به هم می ریزند.
البته می توان این اختلال را دردوران نوزادی نیز تشخیص داد. کودکان بیش فعال معمولا در دوران شیرخوارگی به محرک ها حساس اند، درمقابل نور و حرارت به شدت ناراحت می شوند، خواب کمتری دارند، پر تحرک بوده و از نظر هیجانی بی ثبات هستند.
به عقیده متخصصان، کودکان بیش فعال باید از مصرف غذاهای شیرین، تند، کافئین دار به دلیل تحریک پذیری آنها اجتناب کرده و مصرف آنها را به حداقل برسانند.کودکان بیش فعال به دلیل عدم تمرکز در دروس و حرکات زیادی که دارند در معرض تنبیه، تحقیر و سرزنش قرار می گیرند و در نهایت دچار عدم اعتماد به نفس می شوند. اما اگر والدین از این موارد آگاه باشند، به موقع با متخصصان مشورت کرده و اقدامات لازم را برای کمک به این کودکان انجام می دهند.

نظر شما