عمارت کوشک احمدشاهی در یک روز برفی
موضوع : ایران‌شناسی | تهران

عمارت کوشک احمدشاهی در یک روز برفی

عمارت کوشک احمدشاهی یکی از بناهای تاریخی و چشم‌نواز در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران است که در اواخر دوره قاجار به دستور احمدشاه قاجار ساخته شد. این عمارت زیبا در میان باغ نیاوران و با مساحتی حدود 800 متر مربع در دو طبقه با سقف شیروانی بنا شده است. 
از ویژگی‌های بارز کوشک احمدشاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تزئینات و نمای آجری: نمای بیرونی این عمارت به طور کامل با آجرهای منقوش قالبی با طرح‌های متنوع و به رنگ نخودی تزئین شده است. این نوع تزئینات در آن دوره رواج داشته و به زیبایی و ظرافت بنا می‌افزاید.
سقف شیروانی: سقف شیروانی کوشک احمدشاهی از دیگر ویژگی‌های بارز آن است. این نوع سقف در آن دوره از معماری اروپایی الهام گرفته شده بود و در ایران نیز به کار گرفته می‌شد.
دو طبقه بودن: عمارت کوشک احمدشاهی در دو طبقه بنا شده است. طبقه اول شامل شش اتاق، دو راهرو و یک سرسرا با حوضی از جنس مرمر است. طبقه دوم نیز شامل یک سالن مرکزی، ایوان سرتاسری چهار طرفه و قفسه‌های چوبی ویترین دار است.
موقعییت: کوشک احمدشاهی در میان باغ نیاوران و در مکانی مرتفع قرار گرفته است. این موقعیت سبب شده تا منظره‌ای زیبا و چشم‌نواز از باغ و کوه‌های البرز به چشم‌انداز عمارت اضافه شود.
کاربری: عمارت کوشک احمدشاهی در دوره‌های مختلف کاربری‌های متفاوتی داشته است. در ابتدا به عنوان اقامتگاه ییلاقی احمدشاه قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفت. سپس در دوره پهلوی اول محل سکونت ولیعهد و همسرش فوزیه بود. بعدها نیز به عنوان دفتر کار محمدرضا پهلوی و محل اقامت رضا پهلوی (فرزند محمدرضا پهلوی) استفاده می‌شد.

نظر شما