قلعه چالشتر/خانه ستوده: گشتی در تاریخ و معماری قاجار
موضوع : ایران‌شناسی | چهارمحال و بختیاری

قلعه چالشتر/خانه ستوده: گشتی در تاریخ و معماری قاجار

عکس از صادق میری

قلعه چالشتر، که به نام خانه ستوده نیز شناخته می‌شود، یادگاری از دوران قاجار است که در شهرستان شهرکرد، منطقه چالشتر واقع شده است. این قلعه که محل زندگی محمدحسن خان ستوده چالشتری،  بود،  تنها بخش باقی‌مانده از  مجموعه قلعه تاریخی چالشتر است که  به‌عنوان میراث فرهنگی به ایران واگذار شده است.
 


تاریخچه:
قدمت قلعه چالشتر به دوره قاجار می‌رسد و در ابتدا به عنوان مرکز حکومتی چهارمحال مورد استفاده قرار می‌گرفت.  با انتخاب حسینقلی خان به ایلخانی بختیاری در دوره قاجار،  حاکمان از منطقه چالشتر خلع و به زمین‌دار و دهقان تبدیل شدند. 
 


معماری:
قلعه چالشتر تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است و از بخش‌های مختلفی از جمله  خان‌نشین، اندرونی، سردر سنگی، انبار، حمام و اصطبل تشکیل شده است.  بخش اندرونی که تنها قسمت باقی‌مانده از این مجموعه است،  دارای 38 ستون سنگی با ایوان و سردر است و  نمونه‌ای از هنر حجاری دوره قاجار به شمار می‌رود.
 


اهمیت:
قلعه چالشتر/خانه ستوده  به دلیل  ارزش تاریخی و معماری  خود،  در  تاریخ 27 مرداد 1377 با شماره ثبت 2201 و همچنین در تاریخ 20 آذر 1379 با شماره ثبت 2924 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 
 

جاذبه های گردشگری:
علاوه بر قلعه چالشتر/خانه ستوده، جاذبه های گردشگری دیگری نیز در منطقه چالشتر وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خانه آزاده و ستوده: این خانه که در مجاورت قلعه چالشتر قرار دارد،  اکنون به عنوان موزه تاریخ و  نمایشگاه  اشیاء  و اسناد  مربوط به دوره قاجار  مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پل زمان خان: این پل  که در دوره قاجار احداث شده است،  بر روی رودخانه چالشتر قرار دارد و  یکی از  نمونه های  پل های  سنگی  ایران  به شمار می‌رود.
بقعه امامزاده حیدر: این بقعه  که  در  روستای  حیدرآباد  واقع شده است،  از  مکان های  زیارتی  مهم  منطقه  چالشتر  می باشد.

نظر شما