چایخانه مظفریه: قلب تپنده بازار تاریخی تبریز
موضوع : ایران‌شناسی | آذربایجان شرقی

چایخانه مظفریه: قلب تپنده بازار تاریخی تبریز

چایخانه مظفریه، با بیش از نیم قرن قدمت، یکی از مهمترین و محبوب‌ترین نقاط ملاقات برای رهگذران، بازاریان و گردشگران در بازار تاریخی تبریز به شمار می‌آید. این چایخانه قدیمی در ورودی تیمچه مظفریه واقع شده و نقش بسزایی در حفظ سنت‌ها و ارتباطات اجتماعی بازار دارد.
 


حسین سبحانی، چایچی ۶۷ ساله چایخانه مظفریه، به مدت ۴۵ سال مسئولیت پذیرایی از میهمانان چایخانه را بر عهده داشته است. این چایچی متعهد، ده سال بعد از برادر بزرگترش علی، قدم به این حرفه گذاشت و از ساعت ۸:۳۰ صبح هر روز همراه با اسکندر، سرایه‌دار تیمچه، درهای چوبی عظیم تیمچه را باز می‌کند و تا ساعت ۱۷:۳۰ به کار مشغول است.
 

در این چایخانه، سرویسی خاص برای بازاریان و هجره‌داران ترتیب داده شده است. سبحانی به صورت ماهیانه و یا هفتگی ژتون‌های فلزی (پَتَه به زبان محلی) را به ایشان می‌دهد و با هر نوبت چای‌بردن، ژتون‌ها بازگردانده می‌شوند و از حساب آن‌ها کسر می‌گردد. این سیستم قدیمی و موثر، همچنان به قدرت خود ادامه می‌دهد و نشان از اهمیت سنت‌های اراؤں بردیر روزمره این بازار پردو سال است.
 

تیمچه مظفریه، که در قلب بازار تاریخی تبریز (بزرگترین بازار مسقف جهان) واقع شده، یکی از زیباترین اماکن تاریخی و فرهنگی این شهر است. این تیمچه به ویژه به خاطر فرش دستباف معروف تبریز شناخته شده و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به بازدید از آن می‌پردازند.

چایخانه مظفریه با تاریخ غنی خود نه تنها محلی برای نوشیدن چای بلکه یکی از نقاط تلاقی فرهنگی و اجتماعی در این بازار تاریخی محسوب می‌شود.

نظر شما