چشمه چپقلی؛ گنجینه‌ای طبیعی در دل کوه‌های اراک
موضوع : ایران‌شناسی | مرکزی

چشمه چپقلی؛ گنجینه‌ای طبیعی در دل کوه‌های اراک

چشمه چپقلی در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا و در فاصله ۲۸ کیلومتری جنوب غربی شهرستان اراک، بر سینه مستحکم رشته‌کوه سفیدخانی قرار گرفته است. این چشمه در بالای دره‌ای زیبا واقع شده و شرایط جغرافیایی و آب و هوای پاک و لطیف، آن را به مکانی ایدئال برای علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگری تبدیل کرده است. آب خنک و گوارای این چشمه می‌تواند به مسافران خسته جانی تازه ببخشد.

اطراف چشمه، تفرجگاه و پارک جنگلی چپقلی احداث شده که به یکی از مقاصد محبوب برای تفریح و گردش تبدیل شده است. عرصه ۵۰۰ هکتاری کوه سفید خانی با گنجینه‌ای از گونه‌های گیاهان مرتعی مانند آویشن، درمنه، گون و مرزنجوش، چشم‌اندازی زیبا و رنگارنگ پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

آب چپقلی به عنوان سنگ شکن طبیعی کلیه شناخته شده و برای درمان برخی ناراحتی‌های دیگر از جمله امراض پوستی، نقرس، دیابت‌های وابسته، امراض کلیوی، سوءهاضمه، کم‌خونی و ورم‌های کبدی مؤثر است. با این حال، نوشیدن آب چپقلی به افراد مبتلا به پروستات توصیه نمی‌شود.

چشمه چپقلی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، نه تنها جاذبه‌ای طبیعی بلکه یک مقصد درمانی نیز محسوب می‌شود و هر ساله گردشگران و طبیعت‌دوستان زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

نظر شما