موضوع : پژوهش | مقاله

معارف رضوی در رسانه

مجله  معارف رضوی و رسانه  دو فصلنامه‌ معارف رضوی و رسانه 1 (بهار و تابستان 1391) 

استفاده بهینه از گنجینه بی بدیل ذخایر معرفتی رضوی، به عنوان میراث ماندگار بشری در رسانه ملی، یکی از اهداف مهم فصل نامه معارف رضوی و رسانه محسوب می شود. بی شک، ساحت مقدس معارف و اندیشه های رضوی را که یکی از بسترهای ارزشمند عرصه دین است، با استفاده از ظرفیت های رسانه ای و زبان هنری می توان بیش از پیش تبلیغ و ترویج کرد.

ساحت اندیشه منور رضوی، سرشار از عناصر و راهکارهای تبلیغی و ترویجی مؤثری است که می تواند بیش از پیش نصب العین رسانه ها باشد. تبیین اندیشه های تبلیغی و ارتباطی امام رضا علیه السلام در رسانه ملی، تبیین بایدها و نبایدهای حرفه ای رسانه ای در مستندات و تولیدات رسانه ای مرتبط با فرهنگ و معارف رضوی در رسانه ملی، نقد و بررسی برنامه های دینی مرتبط با امام رضا علیه السلام در تولیدات نمایشی و غیر نمایشی صدا و سیما، از جمله مهم ترین حوزه های مهم و اثرگذار معارف رضوی در رسانه ملی محسوب می شود.

فصل نامه علمی ـ تخصصی معارف رضوی و رسانه برای تحقق بخشی به این هد ف ها و ضرورت ها و در جهت بازتولید محتواهای غنی دینی و ارزشی متجلی در اندیشه های رضوی، به عنوان منبع قابل اعتماد تغذیه محتوایی رسانه ملی، در هر شماره، در بخشی جداگانه به عنوان «معارف رضوی در رسانه»، مهم ترین تولیدات و مستندات رسانه ای را در حوزه معارف رضوی معرفی و بررسی می کند.

تهیه مستند عکاسی زیارتی در سیمای خراسان رضوی
موضوع فیلم مستند عکاسی زیارتی، معرفی عکاسی زیارتی (حرم ـ بارگاه) در مشهد و بررسی تاریخچه و سیر تحول آن تا به امروز، همراه با معرفی قدیمی ترین عکاسان این عرصه است.

سیمین غلامی، تهیه کننده این مستند درباره ضرورت ساخت این کار می گوید: «اگرچه این گونه عکاسی بسیار پرمخاطب بوده و جایگاه ارزنده ای نزد مردم دارد و در فرهنگ عامه ایران نیز از اعتبار ویژه ای برخوردار می باشد، ولی متأسفانه امروزه مهجور مانده و در انزوا، رو به خاموشی است و حتی از سوی هنردوستان و محققان نیز توجه چندانی به آن نشده است.

حال آنکه این نوع عکاسی که عکاسی زیارتی محسوب می شود، هنری کاملاً بی طبقه است که از سوی هر قوم و طبقه ای مورد استقبال قرار گرفته و به راحتی در میان آلبوم های خانوادگی جای گرفته است. از آنجا که این گونه عکاسی، شاخه ای از هنر اسلامی ـ شیعی محسوب می شود، ساخت مستندی با این مضمون از طریق رسانه ای چون تلویزیون، هم می تواند به شناسایی دقیق تاریخچه این هنر کمک کند و هم موجب ماندگاری آن، نزد نسل های آینده این مرز و بوم گردد».

وی در ادامه می گوید: «عکاسی زیارتی نوعی عکاسی است که در مجموعه عکس های خانوادگی قرار می گیرد و هدف آن ثبت شدن در مکانی مقدس است. چون در مشهد و اطراف حرم امام رضا علیه السلام زائرین در رفت و آمد هستند، آنجا مکانی مناسب برای به وجود آمدن این نوع عکاسی است. هنوز هم می توان بر تاقچه یا دیوار خانه ها، در جای جای ایران، این عکس ها را دید. زائر با هر بار نگریستن به عکس، لحظه مقدس و عرفانی زیارت را به یاد می آورد. جاذبه های بی بدیل این نوع عکاسی که آن را به نوعی عکاسی بی طبقه ساخته است، دلیل اصلی شکل گیری سوژه ساخت این فیلم مستند در ذهن گروه نویسندگان و محققان بود».

خانم سیمین غلامی، گروه سنی بزرگ سال و همه علاقه مندان به هنر دینی، عکاسان، جامعه شناسان، مردم شناسان و حتی مخاطبان عام را که به نوعی بخشی از سوژه اصلی این نوع عکاسی هستند، مخاطب این مستند می داند. این سوژه در فضاهای واقعی از جمله عکاس خانه های قدیمی اطراف حرم پی گیری می شود که مکان اصلی شکل گیری و خلق این گونه عکاسی است.

تهیه کننده این مستند درباره طراحی تیم تشکیل دهنده این مستند، می گوید: «ترکیبی از نیروهای بومی و تهرانی در تهیه و ساخت این مستند ما را همراهی کرده اند». وی در ادامه می افزاید: «این فیلم کاملاً متکی بر تحقیقات و پژوهش های بسیاری است که توسط تیم تحقیق انجام شده است.

علاوه بر این پشتوانه تحقیقی، حضور کارشناسان رشته عکاسی در فیلم و صحبت های آنان در خصوص چند و چون این گونه عکاسی (عکاسی زیارتی) به کامل تر شدن هرچه بیشتر بار علمی و کارشناسی این مستند انجامیده است. از سویی دیگر این مستند با ساختاری پژوهشی به موضوع می پردازد و در این راستا از تصاویر عینی، عکس های آرشیوی، نریشن و ویدئو گرافیک بهره می جوید تا موضوع به بهترین نحو به مخاطب منتقل شود.

انجام پژوهش ها و تحقیقات لازم برای ساخت این مستند در بازه زمانی حدوداً 6 ماهه انجام شد و فرآیند پیش تولید ساخت آن 10 روز به طول انجامید. به حمد خداوند متعال، تمام مراحل ساخت این فیلم مستند تاکنون به خوبی پیش رفت و اگرچه مشکلات و موانع بسیاری نیز بر سر راه گروه سازنده قرار داشت، ولی خوش بختانه با کمک خداوند منان، گروه قادر به حل و برطرف ساختن مشکلات شد».

مستند عکاسی زیارتی به مدت 40 دقیقه در طبقه ب و در شبکه استانی سیمای خراسان رضوی مراحل نهایی ساخت خود را گذرانده است.

عوامل دست اندرکار این مستند عبارتند از: تهیه کننده: سیمین غلامی؛ کارگردان: حمید داداشی؛ محققان: گوهر دشتی و رئوف دشتی؛ سیمین غلامی؛ نویسنده: رئوف دشتی، تصویربردار و نورپرداز: حمید داداشی و صدابردار: حسین شهسوارپور؛ مدیر تولید: سیامک دورانی؛ دستیار تصویر: نصیر سیروس؛ تدوین و صداگذاری: حمید نجفی راد؛ آهنگ ساز: سعید صائب؛ گرافیک و جلوه های انیمیشنی: رامین بهادری.

رونمایی از قطعه امام رضا علیه السلام در شب میلاد ثامن الحجج
اثر ویژه آیینی اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام، در ساختار آکاپلا در واحد شعر و موسیقی صداوسیمای خراسان رضوی به همت حمید اکبرزاده آهنگ سازی و تنظیم شد.

سعیـد دمیرچیـلو، مسئول واحد شعر و موسیقی مرکز خراسان رضوی با بیان این مطلب از رونمایی و اولین اجرای این اثر در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام خبر داد.

وی گفت: «این قطعه به صورت کرال به کوشش گروه کر واحد موسیقی صداوسیمای خراسان رضوی اجرا شده است».

اکبرزاده، آهنگ ساز و تنظیم کننده این اثر نیز گفت: «این قطعه با اجرای گروه کر طراحی شده و با ظرفیت 20 نفر تک خوان و هم خوان در جدول پخش مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام جای گرفته است».

وی افزود: «مطلع این اثر هنری با نوای روح انگیز صلوات خاصه حضرت رضا علیه السلام آغاز می شود. سپس تک خوان گروه همراه با آواز خراسانی، ابیاتی در وصف حضرت اجرا می کند. در ادامه، گروه کر با زبان انگلیسی، شعر امام رضا علیه السلام را با ملودی «ولایت عشق» برای حضار می خوانند و در پایان همه اعضای گروه «صبا» اشعار فولکلور و زیارت نامه را با ملودی های اصیل خراسانی اجرا می کنند».

اکبرزاده در ادامه یادآور شد: «تک خوانی بخش فارسی این گروه بر عهده حجت اشرف زاده، بخش عربی با حمید حیدری و بخش انگلیسی به وسیله حمید صحاف است و خودم نیز رهبری گروه را برعهده دارم».

غریب آشنا در رادیوی دری برون مرزی
برنامه غریب آشنا در رادیو دری برون مرزی صداوسیما با هدف رشد دانش و شناخت و معرفت هرچه بیشتر مخاطب درباره امام رضا علیه السلام تهیه شده است. به عبـارتی دیـگر، این بـرنامه برای ارتقـای آگاهی مخاطبان و آشنایی آنها با سیره عملی امام رضا علیه السلام و ایجاد انگیزه در آنها برای زیارت امامان معصوم، از جمله امام رضا علیه السلام ساخته شده است.

آشنایی با سیره و شناخت امام رضا علیه السلام، بازگویی و تشریح زندگانی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی امام رضا علیه السلام، زیارت امام رضا علیه السلام و آداب و آثار روحی و روانی آن، فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام، احادیث و روایات از امام رضا علیه السلام، ویژگی های هنری و معماری حرم امام رضا علیه السلام، فضای روحانی و معنوی حرم، تاریخچه و سیر معماری حرم، تبیین آثار توجه و توسل به ائمه از جمله امام رضا علیه السلام، همراه با خاطرات زائران داخلی و خارجی و پیام آنها، گفت وگو با زوار افغانی و بازتاب احساسات آنها درباره امام رضا علیه السلام، شاعران و اشعار آنان درباره امام رضا علیه السلام، بخشش و کرامت امام رضا علیه السلام، منش سیاسی امام رضا علیه السلام، شیوه مقابله با مأمون عباسی، ارتباط متقابل امام رضا علیه السلام و مردم دوستی آن حضرت، از بخش های مختلف این برنامه است.

ضبط جدید نقاره خوانی حضرت رضا علیه السلام
برای اولین بار در تاریخ نقاره خوانی، صدای نقاره خوانی حضرت رضا علیه السلام با کیفیت بسیار بالا و با بهره گیری از پیشرفته ترین امکانات ضبط صوت، به صورت استریو به وسیله عوامل واحد شعر و موسیقی مرکز خراسان رضوی ضبط شد.

سعید دمیرچیلو، مسئول واحد شعر و موسیقی صداوسیمای خراسان رضوی، در این باره می گوید: «نقاره حضرت رضا علیه السلام از ملودی ها و آواهای شناخته شده و ماندگار مذهبی است. این قطعه در مناسبت های خاص همچون اعیاد و زمان طلوع و غروب خورشید توسط نوازندگان این قطعه با نظم و زیبایی خاصی نواخته می شود. نوازندگی این قطعه به صورت موروثی در میان اعضای خانواده نوازندگان منتقل می شود».

وی می ا فزاید: «تاکنون تمامی نسخ موجود از این قطعه به صورت آنالوگ و تک باند ضبط شده بود که آخرین نمونه ضبط حرفه ای به این شکل به سال 1386 باز می گردد. با بهره گیری از نظریات کارشناسی نوازندگان پیش کسوت این قطعه و شناسایی سازهای اصلی در نواخت قطعه و همچنین بررسی بهترین مکان استقرار تجهیزات، نسبت به ضبط این قطعه به صورت استریو اقدام شد. این قطعه از کیفیت، شفافیت و وضوح بسیار بالاتری نسبت به سایر قطعات موجود برخوردار است».

گفتنی است هماهنگی برای گرد آوری اطلاعات و ضبط این قطعه از اسفند سال 1389آغاز شد که پس از حدود پنج ماه سرانجام ضبط قطعه در بهترین زمان ممکن انجام پذیرفت.

این قطعه هم اکنون در اختیار همه شبکه های سازمان جهت بهره برداری است و جای گزین نسخه های قبلی موجود از نقاره خوانی حضرت رضا علیه السلام خواهد شد. صدابرداران ضبط جدید نقاره خوانی حضرت رضا علیه السلام عبارتند از: محمد شاه میرزایی و ناصر نجفی.

صدای زائر در صدای خراسان رضوی
صدای زائر عنوان برنامه ای است که هر روز از ساعت 11 تا 13 از شبکه استانی رادیو خراسان رضوی پخش می شود.

ایجاد ارتباط مؤثر میان مخاطبان و زائران حضرت رضا علیه السلام، پر کردن بخشی از اوقات زائران، اطلاع رسانی مفید و مؤثر به زائران حضرت رضا علیه السلام درباره اماکن و برنامه های حرم مطهر رضوی و شناساندن نقاط زیارتی و گردشگری استان و مشهد به زائران، توسعه و تعمیق فرهنگ زیارت، اطلاع رسانی درباره فرهنگ بومی و ترویج آن از اهداف برنامه رادیویی صدای زائر است. گفتنی است برنامه صدای زائر هم زمان با سال روز شهادت امام رضا علیه السلام شروع به کار کرد.

نجوایی در دوردست
مستند نجوایی در دوردست، به تهیه کنندگی و کارگردانی سید حمید میرحسینی در شبکه کرمان تولید شده است. این فیلم مستند، روایتی دیگر از عاشقان اهل بیت علیهم السلام است که پیاده به مدت 21 روز از شهرستان زرند کرمان به سمت شهر مقدس مشهد رفتند تا در نیمه شعبان، کنار مرقد مطهر امام هشتم، حضرت رضا علیه السلام باشند.

عوامل دیگر این مستند عبارتند از: تصویربردار: جواد اسماعیل زاده؛ صدابردار: محمدحسین صافی زاده؛ موسیقی: علی رضا هاشمی؛ نویسنده و راوی: زهرا نارویی؛ مجری طرح: محمدمهدی ملک قاسمی.

پخش فیلم تلویزیونی کویر از شبکه شما
فیلم تلویزیونی کویر به مناسبت ولادت امام رضا علیه السلام به تهیه کنندگی علی خزاعی فر و کارگردانی علی خزاعی فر و مهدی محمدی بدرآباد که به سفارش صداوسیمای مرکز خراسان رضوی تهیه و تولید شده است، در سال 1390 از شبکه شما پخش شد.

این فیلم تلویزیونی با ساختاری اپیزودیک و ژانر جاده ای تولید شده و تمام وقایع فیلم در جاده اتفاق می افتد و درباره چهار گروه آدم است که در جاده تهران ـ مشهد حرکت می کنند و سرنوشت آنها به نوعی با همدیگر گره می خورد.

در خلاصه داستان این تله فیلم آمده است: «این چهار گروه عبارتند از: سه دزد که پس از سرقت از یک جواهرفروشی از تهران به مشهد می روند تا مدتی از چشم پلیس دور باشند. سه نفر از اهالی یکی از شهرهای خراسان که با پای پیاده به حرم امام رضا علیه السلام می روند، پدر و دختری که با ماشین شخصی به زیارت امام رضا علیه السلام می روند و بالاخره زنی روستایی که شوهر معتادش را ترک کرده و سوار بر وانتی روستایی به شهرستان می رود».

گفتنی است در این فیلم، آرش مجیدی (جمشید)، آیدا کیخوایی (شهین)، نرگس محمدی (سمیه)، علی رضا لعلی (بلوری)، سعید زارع (تقی)، هوتن شکیبا (امیر)، حسین طاهری (ابراهیم)، محمد حسن زاده (سید)، کیوان صباغ (احمد)، ندا اسدی (زینب) ندا کوهی (محبوبه) به ایفای نقش می پردازند.

پایان تصویربرداری روزی که مرا دوست خواهی داشت
تصویربرداری تله فیلم روزی که مرا دوست خواهی داشت، به کارگردانی شاهین باباپور و تهیه کنندگی حسن موحدپور به سفارش صداوسیمای خراسان رضوی به پایان رسید.

باباپور با بیان اینکه این تله فیلم ده روز پیش تولید داشته است، گفت: «بیست روز تصویربرداری انجام شد و مراحل تدوین، صداگذاری و موسیقی نیز به مدت یک ماه طول خواهد کشید».

وی با اشاره به ویژگی های این فیلم تلویزیونی افزود: «نشان دادن خادمان هنرمند کاشی کار و آیینه کار که خالصانه با زحمت بسیار، شب و روز را با عشق به این هنر تسلی می بخشند و ضمن احیای هنر سنتی و ایرانی فضای دینی و معنوی اماکن متبرکه را به زیارت کنندگان منتقل می کنند، از مهم ترین ویژگی هایی است که در این تله فیلم به نمایش کشیده شده است.

وی گفت: «این تله فیلم به دلیل سادگی و ساده زیستی دوست داران امام رضا علیه السلام فاقد تکنیک خاصی می باشد و بنا به تعریف این فیلم نامه اجازه تکنیک های خاص را نمی داد. به همین جهت، در این فیلم از جلوه های ویژه کامپیوتری استفاده نشده است».

وی درباره داستان این تله فیلم یادآور شد: «مجید دست قشنگ از کاشی کاران ماهر مشهد است. او پس از افتادن از داربست به مشکل جسمی برمی خورد و به همین دلیل اعتقاداتش کم رنگ شده و به دزدی رو می آورد. مادر نصیحتش می کند و از او می خواهد به امام رضا علیه السلام توسل جوید. در شبی که او و دوستانش برای دزدی بزرگی دست به کار می شوند. مجید بر اثر اتفاقی منصرف شده به روستایی می رود که استادش آنجا سرگرم کاشی کاری امام زاده ای است. او تحت تأثیر صحبت های استادش تصمیم می گیرد به خدا توسل کند و از امام رضا علیه السلام شفاعت می طلبد».

وی با بیان اینکه این تله فیلم بیست و دو لوکیشن دارد، گفت: «مسجد آیینه کاری شده، قبرستان، یکی از صحن های حرم امام رضا علیه السلام و بازار از مهم ترین لوکیشن ها هستند».

گفتنی است برزو ارجمند، فخرالدین صدیق شریف، پوراندخت مهیمن، مهدی لباف، افشین سنگ چاپ، شهناز شهبازی، زهرا محمدی، محمد افشار، فرج گل سفیدی، انوشیروان ارجمند و کیان محمدی ها بازیگرانی هستند که در این تله فیلم به ایفای نقش می پردازند.

انیمیشن وصال
این برنامه با ساختار انیمیشن در یک قسمت 10 دقیقه ای از سیمای مرکز زنجان برای مخاطب عام تهیه شده و به زودی قرار است از شبکه اشراق پخش شود.

خلاصه داستان این انیمیشن به این شرح است: «در نزدیکی مسجد اعظم زنجان، تعدادی کبوتر در قفسی زندگی می کنند. یکی از کبوتران این قفس هر روز پشت پنجره می نشیند و به نقطه ای خیره می شود. دوستانش از کار او متعجب می شوند و می خواهند به راز او پی ببرند، ولی نمی توانند تا اینکه کبوتر رازش را به آنها می گوید و قرار می گذارند با هم به جایی بروند که او در نظر دارد، ولی ناگهان این کبوتر توسط بچه ای تیر خورده و نمی تواند با دوستانش برود. قرار می شود آنها غروب از قفس فرار کرده و به سمت مشهد پرواز کنند.

کبوتر اصلی نیز وقتی زخمش خوب شد، به تنهایی به سمت حرم امام رضا علیه السلام راهی می شود. این کبوتر در سفرش با مشکلات زیادی روبه رو می شود. او در بین راه از دست ماری فرار می کند و بعد از آن در میان کوه های بلند به عقابی بر می خورد و از دست او نجات یافته و درون سوراخی گیر می افتد، ولی با یاری خواستن از خداوند، روزنه ای ایجاد شده و با تلاش از آنجا نیز رهایی می یابد.

همچنین از دامی که پهن شده بود می گریزد. در نزدیکی های مشهد باران شروع به باریدن می کند و او چاره ای جز پناه بردن به زیر تخته سنگی ندارد و با صبر و حوصله، بامداد فردا با صدای نقاره ها از خواب بیدار می شود و به سمت حرم پرواز می کند و به جمع دوستانش می پیوندد».

سفره آقا در صداوسیمای مرکز سمنان
سفره آقا، نام تله تئاتری از مجموعه اینجا چراغی روشن است با موضوع معارف و با هدف ارشادی تربیتی در شبکه استانی سیمای مرکز سمنان در حال تولید است.

این تله تئاتر 60 دقیقه ای به مناسبت سال روز شهادت امام رضا علیه السلام به کارگردانی محمد اسکندرزاده در استودیوی تولید شماره یک سیمای مرکز سمنان تهیه شده است.

مصطفی باقرآبادی، تهیه کننده این اثر درباره قصه این تله تئاتر می گوید: «سفره آقا در مورد یکی از عشاق امام رضا علیه السلام است که نذر کرده تا سفره ای برای میهمانان و زائران آن حضرت پهن کند و طعامی را برای مسافران مهیا نماید. چند روز پیش از سال روز شهادت امام رضا علیه السلام، عده ای از دشمنان آن حضرت به خانه او هجوم می آورند و...».

دیگر عوامل این تله تئاتر عبارتند از: نویسنده: مصطفی باقرآبادی؛ بازنویسی نهایی: محمد اسکندرزاده؛ تهیه کننده: مصطفی باقرآبادی؛ کارگردان هنری: محمد اسکندزاده؛ بازیگران: بهرام کمیجانی, احمد مرادی حقیقی, علی سعیدی, بابک صبوری, رضا نوروزاده پور, سولماز ندایی, نگین ترحمیان، مصطفی باقرآبادی، تصویربردار، مجید بشارتی راد؛ دستیار تهیه: سید احمد کسائیان؛ صدابردار: سید رضا حسینی نیا؛ دستیار تصویر: مجتبی جوادی نژاد؛ تدوین: سید مصطفی حسینی مقدم؛ دستیار صدا: ابوالفضل خدا بنده لو؛ عکاسی: حسین اسکندرزاده؛ منشی صحنه: فاطمه رفیعی؛ طراح صحنه: افسر خرمیان؛ طراح لباس: معصومه فهیم نیا؛ طراح گریم: سید امیر تقوی.

شبکه تلویزیونی اینترنتی امام رضا علیه السلام
شبکه تلویزیونی اینترنتی امام رضا علیه السلام به نشانی http://tv.imamrezatv.ir بر اساس پروتکل های اینترنتی، در قالب دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات و IPTV نصب و راه اندازی شده است. این شبکه وابسـته به رسـانه ملی اسـت و در تاریـخ 5 آبان 1388 با حضور مدیران ارشد صدا و سیما گشایش یافت. پیشنهاد راه اندازی تأسیس این شبکه را قائم مقام فقید رسانه ملی، زنده یاد هنردوست ارائه داده بود.

افزون بر ملت ایران، شیعیان و مسلمانان سراسر جهان از مخاطبان اصلی این شبکه خواهند بود. شبکه تلویزیونی اینترنتی امام رضا علیه السلام که بر معارف رضوی علیه السلام متمرکز است، همانند یک شبکه کامل تلویزیونی به پخش برنامه می پردازد.

از ویژگی های این شبکه تلویزیونی این است که کاربر می تواند علاوه بر مشاهده شبکه تلویزیونی امام رضا علیه السلام به امکانات دیگری از جمله پخش زنده تلویزیون از حرم رضوی، برنامه های آرشیوی و منابع ارزشمند دیداری و شنیداری، فیلم، سریال، مستند، نماآهنگ و برنامه های ترکیبی درباره امام هشتم دسترسی داشته باشد.

به گفته احمد طوبایی، مدیر شبکه تلویزیونی اینترنتی امام رضا علیه السلام قرار است این شبکه اینترنتی در آینده نزدیک به شبکه ای تلویزیونی تبدیل شود.

زیارت مجازی امام رضا علیه السلام
پایگاه اطلاع رسانی جامع امام رضا علیه السلام به نشانی اینترنتی http://www.imamrezatv.ir امکان زیارت مجازی امام رضا علیه السلام را برای علاقه مندان فراهم کرده است. کاربران برای زیارت، نخست باید برنامه Cosmo Player را نصب و اجرا کنند. حرکت در محیط زیارت مجازی با کلیک و درگ (drag) کردن به جهات مختلف روی تصاویر امکان می یابد.

موزه مجازی امام رضا علیه السلام
موزه مجازی امام رضا علیه السلام به نشانی اینترنتی قابـل دستـرس است. این موزه شامل آثاری در زمینه هنرهای خوشنویسی، هنرهای تجسمی، عکس، هنرهای سنتی و تندیس هایی با موضوعات مرتبط با امام رضا علیه السلام است.

پخش صلوات خاصه امام رضا علیه السلام از شبکه های رسانه ملی
در ساعت 20 شب ولادت امام رضا علیه السلام در سال 1390، صلوات خاصه امام رضا علیه السلام هم زمان از همه شبکه های سیما پخش شد. همچنین صبح روز یک شنبه، 17 مهرماه 1390در ساعـت 8 صـبح هم زمان بـا ولادت بـاسعـادت ثـامـن الحـجج علیه السلام، بینـندگان رسانه ملی توانستند هم نوا و همراه با شبکه های سیما صلوات خاصه امام رضا علیه السلام را زمزمه کنند. این طرح سراسری برای توسل به امام رضا علیه السلام و گسترش فرهنگ رضوی برگزار شد.

فراخوان دومین شماره فصل نامه «معارف رضوی و رسانه»
مرکز پژوهش های اسلامی صداوسیما (دفتر مشهد) در نظر دارد دومین شماره فصل نامه معارف رضوی و رسانه را با توجه به اصالت، قدمت و ارزش تمدنی خاوران و خراسان بزرگ و همچنین وجود بارگاه شریف امام رضا علیه السلام با در نظر گرفتن دو رویکرد تمدن و فرهنگ فارسی و خراسان بزرگ و اندیشه های نورانی امام رضا علیه السلام و نگاه کاربردی این مباحث در رسانه به مخاطبان و علاقه مندان تقدیم کند. امید است با این نگاه بتوان گامی در خور و شایسته برای تجلی الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت در سپهر علمی، فرهنگی و رسانه ای کشور برداشت.

بنابراین، از همه صاحب نظران، استادان حوزه و دانشگاه، پژوهشگران و علاقه مندان به این حوزه دعوت می‎شود، نوشتارشان را در محورهای زیر یا موضوعات مشابه به رایانامه فصل نامه به نشانی اینترنتی m.razavi@irc.ir بفرستند.

olam Ali Alizadeh - Mehdi Rashkiyani

نظر شما