رایحه‌درمانی
موضوع : پژوهش | مقاله

رایحه‌درمانی


نروید بر زمین هرگز گیاهى‏
که ننوشته‏ست بر برگش دوایى‏
«نظامى»
رایحه‏درمانى که به آن بودرمانى و عصاره‏درمانى نیز گفته مى‏شود، استفاده از مواد معطر به دست آمده از گیاهان است که جهت تحریک تندرستى و شادمانى در جسم، فکر و انگیزه‏ها به کار مى‏روند. مهم‏ترین مواد یاد شده، جوهرهایى هستند که از بخش‏هاى گوناگون گیاه (ریشه، ساقه، برگ، دانه و جز اینها) و طبق معمول با بهره‏جویى از شیوه تقطیر حاصل مى‏شوند. هر چند به منظور دستیابى به بعضى عصاره‏ها مخصوصاً عصاره مرکبات، از افشردن فیزیکى استفاده مى‏گردد.
این گونه جوهرها، روغن‏هاى ضرورى نام دارند که حاوى نیروى حیاتى رایحه‏هاى نباتى‏اند. گفتنى است که خلوص روغن‏هاى مزبور، رمز کامیابى در رایحه‏درمانى شمرده مى‏شود و قادرند در جسم و اندیشه، تعادل و هماهنگى پدید آورند و در ضمن، ژرفا، جنبه و شرحى نوین به زندگى آدمى ارزانى دارند.

پیشینه رایحه‏درمانى‏
بودرمانى یا عصاره‏درمانى با دیرینگى افزون بر پنج هزار سال به واقع یکى از قدیمى‏ترین شیوه‏هاى مداواست. این راهکار به علت وابستگى انسان در دوران باستان به محیط پیرامون خود جهت تغذیه، پوشش و محافظت ایجاد شد. در آن عهد، انسان به دلیل شوق و زیرکى در شناخت کلیه چیزهاى دور و برش و کاربست آنها براى بقاى خویشتن، سریعاً روش‏هایى را جهت دسترسى به غذا، معالجه دردها و امراض مزمن، از راه گیاهان و عطرها پدیدار ساخت.
رایحه‏درمانى، به سبک امروزین، توسط مصریان ابداع شد. آنان به قصد استخراج روغن‏ها از گیاهان معطر به منظور تأمین مقاصد پزشکى، درمانى، آرایشى و همچنین مومیایى کردن اجساد از شیوه دم کردن بهره مى‏بردند. در تمدن‏هاى چین باستان هم پاره‏اى عطریات بدین هدف به طور همزمان استفاده مى‏شد. کتابى تحت عنوان گیاه‏شناسى (shen - nvy) با پیشینه‏اى تقریباً 2700 سال قبل از میلاد حاوى اطلاعات کاملى پیرامون افزون بر 300 گیاه گوناگون و موارد استعمال آنهاست.
چینى‏ها در آئین‏هاى مذهبى، از سوزاندن چوب و بخورهاى معطر جهت اداى احترام به خدایان سود جسته و گذشته از این، جوهرها (اسانس‏ها)ى عطرآگین به منظور انجام ماساژدرمانى هم به کار مى‏رفت. رایحه‏درمانى، سده‏هاى پیاپى در هند هم مرسوم بوده است. در طب آیوورود (شیوه سنتى پزشکى در هند) گیاهان خشک و تازه براى ماساژ رایحه‏اى به منزله جنبه مهمى از مداوا استفاده مى‏شده‏اند. همچنین یونانیان بخش اعظم دانش پزشکى خویش را از مصریان اقتباس کرده و اضافات آن را هم خودشان کشف نموده‏اند. آنان دریافتند که رایحه برخى گل‏ها از ویژگى‏هاى محرک یا آرام‏بخش برخوردارند. طى این روش، با استفاده از روغن زیتون، به عنوان روغن پایه، عطر را از گل و گیاه مورد نظر جذب کرده و روغن معطر شده جهت مقاصد طبى و آرایشى به کار مى‏رفت. رومیان از یونانیان آموختند و به خاطر حمام‏هاى بخار، بعد از ماساژ با روغن‏هاى معطر شهرت یافتند.
زیاد بودن شمار عطرهاى گیاهى (آروماتیک‏ها) به تأسیس خطوط تولید صنعتى انجامید و به رومیان امکان داد تا روغن‏هاى خارجى و گونه‏هاى جدید را از سرزمین‏هاى دور همچون هند و عربستان وارد کنند. همزمان با سقوط امپراطورى روم، کاربست عطرهاى یاد شده کاهش یافت و دانش بهره‏ورى از آنها، در دوران سیاه، از میان رفت.
از جمله معدود مکان‏هایى که رایحه‏درمانى به شکل سنتى در آن به انجام رسید، دیرها (صومعه‏ها) بود که راهبان و راهبه‏ها در آنها از گیاهان علفى به قصد تولید روغن‏ها و چاى‏هاى گیاهى سود مى‏جستند. در قرون وسطى‏ و در زمان شیوع طاعون مشخص شد که مشتقات ویژه‏اى مى‏توانند بیمارى را از شیوع باز دارند و تعداد دیگرى از عطرها همانند کاج و سرو براى ضد عفونى خانه‏ها و خیابان‏ها مفید واقع شدند. عقیده بر این است که احیاى مجدد استفاده از روغن‏هاى معطر، مدیون ابوعلى سینا، فیلسوف و طبیب ایرانى است که بین سال‏هاى 980 تا 1037 میلادى زندگى مى‏کرد. در ضمن اعراب هم شیوه‏اى به اسم «تقطیر» را براى عصاره‏گیرى ابداع کرده و در پى آن، بررسى بر روى آثار درمانى گیاهان، بار دیگر در دانشگاهها شروع شد. دانش آنان در مورد پدیده تقطیر طى جنگ‏هاى صلیبى بین مهاجمان ایشان گسترش یافت و روند منسوخ شده، باز به اروپا بازگشت.
سال 1200 میلادى، تولید روغن‏هاى معطر در آلمان آغاز شد که اساس آن گیاهان و گونه‏هاى وارد شده از آفریقا و شرق دور بود. در زمان مورد حمله قرار گرفتن امریکاى جنوبى، شمار بیشترى از گیاهان طبى و روغن‏هاى معطر کشف شدند و گروه کثیرى از گیاهان طبى یافت شده در باغ‏هاى Montenzvma، زمینه بسیارى از درمان‏هاى مهم و جدید را فراهم کرد.
در اقلیم شمالى، سرخپوستان امریکایى از روغن‏هاى معطر استفاده مى‏کردند و داروهاى مخصوص‏شان را مى‏ساختند. هر چند گیاهان دارویى و عطرهاى گیاهى در سایر فرهنگ‏ها و اقوام چندین قرن مورد استفاده بوده‏اند، اما از قرن نوزدهم دانشمندان اروپایى و انگلیسى، پژوهش‏هایى را در زمینه اثرات روغن‏هاى معطر ضرورى براى انسان شروع کردند.
اساس رایحه‏درمانى جدید را به «رنه موریس گاتفوس» فرانسوى نسبت داده‏اند و وى نخستین فردى بود که در سال 1928 واژه آروماتراپى (رایحه‏درمانى) را ابداع کرد. رویدادى که به گسترش این نوع درمان منتهى شد. چنین بود که او در حالى که در آزمایشگاه کار مى‏کرد، از ناحیه دست دچار سوختگى گردید و به طور اتفاقى آن را در ظرف حاوى روغن اسطوخودوس فرو برد. هنگامى که سوختگى به سرعت و با کمترین جاى زخم (اسکار) بهبود یافت، وى نتیجه گرفت که روغن باید یک اثر ضد عفونى کننده و شفابخش داشته باشد. او در سال 1937 کتابى راجع به اثرات ضد میکروبى روغن‏ها منتشر کرد و واژه «آروماتراپى» را متداول ساخت.
«جین والنت»، ایده‏هاى گاتفوس را در باره فواید عصاره‏ها در بهبود جراحت و بیمارى‏هاى خاص گسترده گردانید. «مارگارت مورمى» شیوه‏هاى آروماتراپى را به مفهوم توسعه یافته سلامت، گسترش داد و در سال 1950، این درمان را در انگلستان معرفى کرد. از اوایل دهه 80 میلادى و در پى پژوهش‏هاى دکتر شوارتز و پروفسور «دود» و «وان تولر» و با آگاهى بیشتر از ساز و کارها (مکانیسم‏ها)ى بویایى، مسیرهاى جدیدى در آزمایش پیرامون رایحه‏درمانى ایجاد شد.
از آن زمان تا به حال رایحه‏درمانى، گسترش نسبتاً زیادى یافته است. چنان که در سال 1996 چهارده میلیون دلار از فروش عصاره‏ها در انگلستان به دست آمده که 50 درصد این مبلغ مربوط به فروش در داروخانه بوده است.

فلسفه رایحه‏درمانى‏
کارشناسان رایحه‏درمانى را باور بر این است که از عصاره‏ها نه فقط به منظور مداوا و پیشگیرى از بیمارى‏ها مى‏توان بهره جست بلکه از اثرات آنها در خُلق، احساسات و تندرستى هم مى‏شود استفاده کرد.
ادعا بر این است که رایحه‏درمانى، یک مداواى کل‏نگر است که متخصصان این امر، یک جوهر یا آمیزه‏اى از آنها را متناسب با نشانه‏ها، شخصیت و وضع روحى فرد مراجعه‏کننده جهت درمان انتخاب مى‏کنند. تأثیرات عصاره‏هاى ویژه در نشانه‏هاى جسمى (همچون یبوست، آکنه و فشار خون بالا)، علایم روحى و عاطفى (مانند اندوه، تردید و احساس ناامنى) و مزاج یا شخصیت (به طور مثال اسطوخودوس براى مهربان و آرام شدن) توصیف گردیده است.»
اینک به شرح بیست روغن بى‏خطر و مفید رایحه‏درمان و بیمارى‏هایى که توسط آنها درمان‏شدنى‏اند، مى‏پردازیم.
روغن‏هاى مورد بحث در زمره پرکاربردترین و سهل‏الوصول‏ترین روغن‏ها هستند. این گونه روغن‏ها را نباید به صورت خالص و غلیظ به پوست مالید و یا به طور خوراکى مصرف کرد مگر اینکه رایزن واجد شرایط پزشکى آنها را توصیه کرده باشد.

1- سوسنبر - سوسن عنبر - نعناع فلفلى - نعناع (Pepermint)
این روغن نیروبخش و خوشبو براى دستگاههاى گوارشى و تنفسى مفید است. در ضمن جانبخش مى‏باشد و احتمالاً در درمان خستگى، سردرد و میگرن تأثیر دارد.

2- بومادران (Yarrow)
این روغن متعادل کننده و شفابخش براى هر نوع بیمارى پوستى التهابى فایده دارد. همچنین رایحه‏درمانگران، روغن اصلى بومادران را به خاطر اثرات نیروبخشى، نشاطآورى و تقویت روانى‏اش مورد استفاده قرار مى‏دهند.

3- اوکالیپتوس - درخت تب نوبه (Eucaly ptus)
بخور اکالیپتوس، بهترین مداوا کننده زکام، نزله (بینى)، آماس جیب‏ها (سینوزیت‏ها) و التهاب گلو است. اگر به صورت روغنى در آید، مى‏توان به عنوان ماده دافع حشرات روى پوست مالید و شپش را از سر به در کرد.

4- (درخت) کُندر - درخت کندر سرخ - کُندر هندى (Frankincense)
این روغن رزینى بسیار خوشبو، استنشاق خوبى براى تنگى نفس (آسم) به شمار مى‏آید، زیرا حس وحشت و سراسیمگى توأم با حمله آسم را تسکین داده و ضمناً غشاهاى مخاطى را آرامش مى‏بخشد. وانگهى، ماده مشهور زیباکننده پوست‏هاى پیر است.

5 - شمعدانى - شمعدانى وحشى - شمعدانى عطرى (Geranium)
این روغن داراى رایحه دل‏انگیز نعنایى و گلسانى است و در مراقبت از پوست، کاربرد گسترده‏اى دارد. درمانگر شمار زیادى از اختلالات مى‏باشد که شامل آکنه، خون‏مردگى، سلولیت، ناراحتى‏هاى حاصل از یائسگى، نشانگان پیش از قاعدگى (پى ام اس)، تنش عصبى و نیز دفع کننده پشه مى‏باشد.

6- زنجبیل (Ginger)
روغن زنجبیل، گرم کننده و خشک کننده است و براى امراض چرکى نظیر زکام و دستگاه بى‏ثبات گوارشى مفید مى‏باشد. از آن مى‏توان به منظور ماساژ التهاب مفاصل و درد عضله استفاده کرد. روغن یاد شده در هر گونه تهوع چاره‏ساز است.

7- یاسمن - گل یاس - یاس سفید (Jasmine)
این روغن تجملى، متعادل کننده کامل پوست است. اگر چند قطره‏اش را در آب حمام بریزید، فشار روحى، خستگى و نشانگان پیش از قاعدگى را از بین مى‏برد و پوست خشک و نیز دردها و رنج‏ها را آرامش بخشیده و فرد را شادمان و آرمیده مى‏کند.

8 - نارنگى - نارنگى چینى (Mandarin)
روغنى آرامش‏بخش، دارویى تقویتى براى گوارش بوده و در برگرداندن اشتهاى بعد از مریضى مفید است. اثر تقویتى دارد، نیروى تازه مى‏بخشد و اغلب بچه‏ها دوستش دارند.

9- اکلیل کوهى - اکلیل الجبل - روزمارى (Rosemary)
این روغن فرح‏بخش، نیروى تضعیف شده را احیا مى‏کند و اگر به صورت ماساژ استفاده شود، عضله‏هاى سفت و خسته و درد قاعدگى را تسکین مى‏دهد. استنشاق روغن مزبور، علاج سردرد است.

10- سرو کوهى - پى‏رو - اُرْس (Juniper)
گیاه نیروبخش، نشاطآور و پالاینده است که احتباس ادرار را درمان کرده و در مورد آماس پیشابدان اثر دارد. رایحه‏درمانگرها از آن براى نقرس و روماتیسم استفاده مى‏کنند و استحمام با سرو کوهى، موجب تقویت و جانبخشى است. در دوران باردارى نباید از گیاه مذکور استفاده کرد.

11- روغن بهارنارنج (Neroli)
روغن معطرى که از شکوفه پرتقال مى‏گیرند و در عطرسازى کاربرد دارد. این روغن تسکین دهنده و نشاطآور است که جهت زدودن اضطراب، مشکلات هیجانى و عاطفى و نشانگان پیش از قاعدگى سودمند مى‏باشد و ضمناً از نظر رفع بد گوارى عصبى فایده دارد و به منظور مراقبت از پوست به کار مى‏رود.

12- اسطوخودوس - اسطوخودوس معطر (Lavender)
یکى از پر کاربردترین روغن‏ها شمرده مى‏شود که درمانگر و توانبخش است. آفتاب‏سوختگى را تسکین مى‏دهد، به درمان سوختگى‏ها و آسیب‏هاى پوستى کمک مى‏کند و جهت مداواى اگزما، عفونت‏هاى قارچى و پوست سر ملتهب و پوسته پوسته فایده دارد. آن را مى‏توان مرتباً به کار برد.

13- راوید معطّر (Clary sage)
بسیارى از مردم به نشاطانگیزترین و شورآفرین‏ترین رایحه این روغن پى برده‏اند که نگرانى و تنش را تسکین مى‏بخشد. راوید معطر در مورد پوست سر خارش‏دار، پوست متورم و دردهاى عضلانى مفید است.

14- لیمو ترش (Lemon)
روغن ضد عفونى کننده (گندزدا) و نیروبخش در درمان بیمارى‏هاى عفونى به ویژه سرماخوردگى‏هاى ناشى از تب مؤثر مى‏باشد. از لحاظ گردش خون سودمند است و در مداواى میگرن نیز اثر دارد و ماده تقویت‏کننده‏اى براى پوست‏هاى چرب به شمار مى‏آید. استنشاق آب لیمو نیز خون‏دماغ را بند مى‏آورد.

15- بابونه رومى - بابونه (Roman chamomile)
روغنى فوق‏العاده آرامش‏بخش و گرم‏کننده مفید براى اگزما، سرخدانه‏ها (دانه‏هاى پوستى) و گزیدگى حشرات و همچنین درد مفصل و عضله، سوء هاضمه و هر نوع سردرد و میگرن مى‏باشد. این روغن براى بچه‏ها فایده دارد.

16- توسرخ - دارابى - گریپ‏فروت (Grapefruit)
روغن نشاطآور و پالاینده ذهن است که عمدتاً به عنوان تقویت‏کننده روح و جسم به کار مى‏رود. گفته مى‏شود که معمولاً خستگى پرواز و مسافرت را از بین مى‏برد، دستگاههاى گوارش و لنفاوى را تحریک مى‏کند و براى پوست چرب فایده دارد.

17- گل سرخ - رُز - ورد (Rose)
روغن گل سرخ سرشار از عطر ملایم گل جهت رفع ناراحتى‏هاى زنانه مفید است. وانگهى، چاره‏ساز هر گونه بى‏نظمى‏هاى قاعدگى و مشکلات جنسى مى‏باشد و دلهره و فشار روحى را تسکین داده و رایحه‏درمانگران از آن جهت رفع پرخونى (احتقان) کبد، سود مى‏جویند.

18- چوب صندل - روغن صندل (Sandlewood)
روغن آرامش‏بخش و تسکین دهنده صندل براى مداواى سرفه خشک و عوارض ناشى از پوست خشک نظیر اگزما به کار مى‏رود. ضمناً در موارد مربوط به التهاب مثانه و شکم‏روش (اسهال) مفید است.

19- درخت چاى (Tea tree)
گندزدا و ضد قارچ قوى بوده و یکى از پر فایده‏ترین روغن‏هایى است که مى‏توان آن را به طور خالص استفاده کرد. سرماخوردگى، زخم‏ها، برفک مهبل، پاى ورزشکار، جوش‏هاى چرکى و جراحت‏هاى عفونى را درمان مى‏کند و در برطرف ساختن التهاب مثانه مؤثر بوده و در زمینه امراض عفونى، چاره‏ساز است.

20- درخت ایلنگ (Ylang - ylang)
اثر متعادل کننده‏اى روى اختلالات هیجانى داشته و تأثیر تسکین دهنده دارد. ظاهراً ماده محرک شدید جنسى است و به خاطر اثر متعادل کنندگى‏اش براى همه انواع درمان‏هاى زیبایى پوستى سودمند مى‏باشد.

منابع:
الف - انگلیسى:
1- Shreeve, caroline, "Complete well - being"

ب - فارسى:
1- کى‏نژاد، پریس: «استفاده از عطر به جاى دارو»، جام جم، فروردین 86.
2- شفقى خالکى، مرتضى و رضازاده مقدم، بهروز: «رایحه‏درمانى»، اطلاعات علمى، مرداد 82.
3- خانه و خانه‏دارى / نکته‏ها رایحه‏درمانى ا.امیردیوانى‏

منبع: / ماهنامه / پیام زن / 1386 / شماره 188، آبان ۱۳۸۶/۰۸
نویسنده : امیر دیوانی

نظر شما